Бизнес

Apple не се отказва от Китай

Иван Гайдаров

През последната година, търговското напрежение между САЩ и Китай се отрази сериозно на инвеститорите в технологичната сфера и намали перспективите за бъдещия растеж на американската технологична индустрия. От известно време насам това напрежение между двете най-големи световни икономики надхвърли търговските спорове и дори някои вече го наричат "Технологична студена война". Въпреки това американският технологичен гигант Apple изглежда все още не е готов да хвърли кърпата на китайския пазар.

Наскоро компанията е започнала да влага усилия в ухажването на китайските потребители чрез привличането на местни програмисти, които да създават подходящи за този пазар приложения, съобщaва Reuters. По този начин Apple се стреми да разшири своя сегмент "Услуги" на китайския пазар, където продажбите ѝ в сегмента "Продукти" се влошиха значително през последните няколко тримесечия.

Какъв е планът?

Производителят на iPhone планира да обучи китайските разработчици с помощта на лекции, семинари и различни преподавателски сесии. Компанията вече има опит в това отношение, след като през 2017 г. започна подобна програма за разработчиците в Индия.

През второто тримесечие на фискалната 2019 г. приходите на Apple от региона Greater China, който включва също така Тайван и Хонг Конг, бележат спад от 21.5% на годишна база. През това тримесечие технологичният гигант генерира приблизително 10.2 млрд. долара приходи от този регион, което представлява близо 17.6% от общите ѝ приходи.

За сравнение, Северна и Южна Америка, Европа, Япония и останалата част от Азиатско-тихоокеанския регион генерират съответно приблизително 44,1%, 22,5%, 9,5% и 6,2% от общите продажби на Apple.

Към днешна дата, Apple има близо 2,5 милиона разработчици в региона Greater China, но явно тази бройка не ѝ е достатъчна и тя ще се насочи към удвояването ѝ в близко бъдеще.

Историята на Apple в Китай

За шестте месеца (две фискални тримесечия), които приключиха през март, продажбите на iPhone са нараснали с близо 15,8%, докато ръстът при серията Mac се е понижил до незабележимите 2,6% на годишна база. Този спад в интереса към продуктите на компанията на китайския пазар доведе до слабо представяне на целия сегмент в азиатската държава. Това няма как да не е проблем за глобалното представяне на технологичния гигант, тъй като през последните няколко години Китай се превърна в един от ключовите региони не само за него, но и за неговите конкуренти, а и за други технологични сегменти.

Американските компании за полупроводници Broadcom, Micron, Advanced Micro Devices, NVIDIA, Intel и Qualcomm например генерират голяма част от приходите си от продажба на чипове иманенно на китайски производители и други технологични компании от страната. Затова и те не са доволни от продължаващия търговски конфликт между Вашингтон и Пекин, но трябваше да преглътнат пореден горчив хап след преговорите между двете най-големи икономики през май. Тогава администрацията на Тръмп забрани на най-големия китайски производител на смартфони Huawei да сключва сделки със своите американски доставчици, включително компаниите за полупроводници. В резултат на това акциите на американските производители на чипове се сринаха с двуцифрени проценти само в рамките на дни.

Тази тенденция не подмина Apple. Нейните акции се сринаха с 12,8% през май, след като някои медии съобщиха, че Китай използва патриотична реторика, за да насърчи потребителите да избягват продуктите на компанията.

Въпреки това, поради нарастващия натиск от страна на големите американски бизнес лобита, президентът Доналд Тръмп обеща да облекчи санкциите срещу Huawei след среща с президента на Китай Си Дзинпин в Япония в края на юни. След срещата търговските преговори между САЩ и Китай продължиха, което спомогна за облекчаване на напрежението между двете страни. Въпреки това несигурността относно продължаващата технологична война продължават да бъдят още инвеститорите.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X