Ит Лидери

Huawei запазва (засега) втората позиция при смартфоните

Владимир Владков

Huawei успява да запази второто място на световния пазар на смартфони, доставени през първото тримесечие на 2019 г., но буреносните облаци на хоризонта стават все по-мрачни.

Според оценките на Gartner, Samsung е водещият производител на смартфони, притежавайки 19,2% пазарен дял за първите 3 месеца на годината, но Huawei бързо наваксва и вече държи 15,7%. В първата петица има три китайски марки, а делът на Apple спадна до 11,9%, засенчена от успеха на Huawei.

Марка

Пазарен дял за Q1 2019

Доставени смартфони за Q1 2019

Пазарен дял за Q1 2018

Доставени смартфони за Q1 2018

Samsung

19,2%

71,6 млн.

20,5%

78,5 млн.

Huawei

15,7%

58,4 млн.

10,5%

40,4 млн.

Apple

11,9%

44,5 млн.

14,1%

54 млн.

Oppo

7,9%

29,6 млн.

7,3%

28,1 млн.

Vivo

7,3%

27,3 млн.

6,1%

23,2 млн.

Други

37,9%

141,4 млн.

41,5%

159 млн.

Източник: Gartner

Тези резултати изглеждат много обещаващи за китайския доставчик, но може да се окаже, че радостта ще е краткотрайна. Европейските и азиатските правителства не искат да забранят на компанията да продава своите смартфони или инфраструктурно оборудване на техните пазари, но може да не успеят да „тушират“ страховете на потребителите.

Антикитайската реторика не е на нивата в САЩ, но потребителите едва ли ще имат желание да инвестират в продукт, който скоро може да не отговаря на техните стандарти. Това може да се случи в бъдеще , ако Huawei остане в забранителния списък на САЩ и тя да не може работи с американски фирми, включително Google.

Перспективата пред устройства на Huawei без Android, а със собствена операционна система, която да замени тази на Google, се обсъжда много, но скоро реалността ще се сблъска с желанията на потребителите. Без поддръжка за популярни приложения, собственост на Google, марката едва ли ще издържи. Huawei може да осигури подходяща ефективна алтернатива, но ако няма достъп до приложенията и услугите на Google, това ще откаже редица потребители.

Един от проблемите, пред които е изправена Huawei, е неизвестността. Операционната система на Huawei може да се окаже перфектна, но никой не я познава. Тя може да се сдобие с подкрепяща я екосистема, но това също е неясно. Тя може да създаде и приложения, които да са конкурентни на тези на Google, но отново никой не знае дали това ще стане. Ако попитате потребителите, дали биха похарчили куп пари за бъдещите флагмани на Hauwei при толкова много неизвестни, те ще се затруднят да вземат решение за покупка. Впрочем някои български оператори вече заявиха, че едва ли ще внасят модели на Huawei, ако те не поддържат Google Play, колкото и добри да са останалите им хардуерни характеристики като камера, процесор, AI чип и т.н.

Проблемът с Google едва ли ще се отрази на продажбите на най-големия за Huawei пазар – Китай, където фирмата контролира около 29% от продажбите на смартфони, но европейците са „обсебени“ от Google, твърдят анализатори. Това е вторият най-голям пазар за Huawei, който осигурява 69% от годишния ръст на компанията, поне за първото тримесечие на тази година. Той продължава да е основна възможност за по-нататъшен растеж. Щатската забрана може сериозно да охлади амбициите на китайския доставчик.

За Apple, традиционният бизнес с iPhone става все по-затруднен. Има редица сериозни причини за това, включително липсата на иновации през последните години и вдигнатите крайни цени на телефоните, но може би има изгледи това да се промени.

Потъването на Apple вероятно ще продължи през следващите няколко месеца. Когато първите 5G телефони достигнат до „рафтовете в магазините“, дори лоялните на марката потребители могат да й „изневерят“ и да се насочат към 5G предложенията на конкурентите, за да изпитат еуфорията от бързата свързаност. Apple няма да пусне 5G съвместимо устройство до 2020 г., но след като пропусне първата вълна, ще може да разбере какви са „клопките“ пред стартиралите по-рано конкуренти.

При втората вълна устройства се очаква, че Apple ще поеме водачеството с изпипани до съвършенство продукти. Бъговете и недостатъците ще бъдат идентифицирани и поправени, вероятно ще има и повече приложения за iOS, които да се възползват от бързите данни, обещавани от 5G. Сигурно ще се появят и по-привлекателни тарифи, като цените ще бъдат намалени заради конкуренцията между операторите. Тези фактори ще стимулират по-масовото проникване на 5G.





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X