Ит Лидери

Ще стане ли Google първата жертва на GDPR?

Computer World

Въпреки че GDPR скоро ще навърши една година, все още не сме станали свидетели на първата сериозна глоба за нарушаването му. Дали компаниите спазват буквата на закона или просто добре прикриват нарушенията си все още не е ясно, но Google е първият кандидат за солидна глоба, след като ирландските васти стартираха разследване срещу компанията по сигнал на безплатния уеб браузър Brave.

Действията на Ирландската комисия за защита на данните показва, че сега - почти една година след въвеждането на GDPR - настъпва промяна, която далеч няма да засегне само Google“, коментира Джони Райън, главен директор по политиките на Brave, и добавя, че е необходима промяна на моделите за онлайн реклама, която да защити неприкосновеността на личния живот на потребителите, както и рекламодателите и издателите от правен риск по отношение на GDPR.

 

Самата жалба на Brave е насочена срещу рекламната система на Google - DoubleClick/Authorized Buyers. Според показанията на Райън пред Комисията за защита на данните начинът, по който данните се обработват чрез системата, е в нарушение на член 5, параграф 1, букви а), б) и е) от GDPR, както и на раздел 110 от ирландския Закон за защита на данните.

Рекламната система DoubleClick/Authorized Buyers е активна на 8,4 милиона уебсайта, което позволява на Google да проследява потребителите, докато те търсят в мрежата. След това тази информация се предоставя на повече от 2000 компании, за да реализират по-насочени и персонализирани реклами.

Тази информация може потенциално да бъде изключително лична. Google има различни категории, в които потребителите са разделени, включително „разстройства в храненето“, „лява политика“, „юдаизъм“ и „мъжка импотентност“. Компаниите, наддаващи за тези данни, също така получава достъп до информация за географското местоположение и вида на устройството, което използва потребителят.

Съгласно член 5, параграф 1, буква е) от GDPR, на компаниите е позволено да обработват лична информация само ако е строго контролирана. Според представители на Brave най-голямата търсачка няма контрол над данните, след като бъдат предоставени на рекламодатеите и следователно нарушава GDPR. Подобни жалби вече са подадени и във Великобритания, Полша, Испания, Белгия, Люксембург и Холандия. Ако Google бъде намерена за виновна, компанията ще трябва да се откаже от системата DoubleClick/Authorized Buyers и може да ѝ бъде наложена глоба до 4% от годишния оборот. Въз основа на приходите за 2018 г. тази цифра ще бъде 5,4 млрд. долара.

 

 





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X