Ит Лидери

Над 200 световни ИТ марки в дистрибутор-дилърския сегмент се конкурират в България

Computer World

Хиляди ИТ компании продават на милиони частни и бизнес клиенти в България хардуер и системен софтуер годишно, осигурявайки изграждане и обновяване на технологичната инфраструктура в страната. В същото време над 200 световни ИТ марки са в пряка конкуренция за клиенти на пазара в 21-та икономика и 16-тата по населние страна в ЕС - пряко или косвено през 23 дистрибутори с продажби за над 400 милиона евро. Това сочи изследване, проведено от независимата агенция CBN Pannoff, Stoytcheff & Co.

От смартфони до преносими компютри и таблети, от процесори, дискове, видеокарти и кутии до сървъри, десктопи, токозахранващи устройства и мрежови продукти, всеки бизнес или частен клиент се интересува кои са най-продаваните марки на почти изостваения откъм изследвания пазар в страната, за да се ориентира в нелекия избор за успешна инвестиция в хардуер и софтуер. Затова и агенцията провежда изследването всяка година от 1995 до сега.

 

Резултатите за 2018 г. сочат, че Acer, ASRock, Asus, Brother, Canon, Cooler Master, Dahua, Dell, Eaton, Eset, HP, Intel, Kingston, Lenovo, Microsoft, Samsung, Seagate, TP-Link и WD са най-продаваните световни ИТ марки от дилърите, заели първите места в 23 основни продуктови линии, дистрибутирани на българския пазар. В сравнение с изследването на агенцията преди 10 години, цели 12 световни ИТ бранда отстъпват първите си места на този пазарен сегмент в България, но пък 3 други запазват позициите си.

Но какво се случва при ИТ дистрибуторите в годината, предшестваща продажбата на един от най-големите ИТ търговци на едро в страната? От 37 дистрибуторски компании през 2008 през миналата са останали едва 23. 14 са фалирали или са напуснали този пазар. Девет търговци на едро подобряват позиции според оценката на дилърите, осем отстъпват надолу.

3 пъти американски, 3 пъти китайски и 3 пъти тайвански ИТ хардуерни марки са посочени в Топ-10 (от 38 класирани) като най-добре дистрибутирани технологични брандове на българския пазар, заедно с 1 японска. 6-ма представители на силния пол и 4 дами влизат в Топ10 (от посочени общо 48) на най-добрите мениджъри по продажбите в страната, работещи в 5 дистрибуторски компании. (Преди 10 години - през 2008 - съотношението е обратно - 6 жени и 4 -ма мъже са в Топ-10)

Накъде върви бизнеса?

Топ-5 (от общо 14) продуктови линии по значение за ИТ бизнеса остават все още десктоп и сървърните системи, мобилните компютри и таблетите, компонентния бизнес, принтерната периферия. За първи път в тази група влизат и облачни продукти.

Най-голям ръст на продажбите за 2018/19 ИТ професионалистите очакват именно в облачните продукти и софтуера за киберсигурност, следвани от продажбите на компоненти.

Обратно на прогнозите - дела на сивия сектор расте, а продажбите през интернет магазините на българските търговци на дребно относително намаляват. B2B продажбите на хардуер и системен софтуер и през 2018 година остават доминиращи в страната.

 

 





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X