Ит Лидери

А1 вдигна приходите си за 2018 г. с 3,5 на сто, EBITDA – с 6,1%

Владимир Владков

Увеличение на всички основни финансови показатели за 2018 г. отчете операторът А1 България, показват данните от най-новия доклад на компанията майка A1 Telekom Austria Group. Приходите на българския телеком са нараснали с 3,5 на сто до 446,2 милиона евро, а печалбата преди данъци и амортизации EBITDA e скочила с 6,1% до 138 милиона евро. „Тези финансови данни включват еднократния приход от правно споразумение на телекома за 5,8 млн. евро през третата четвърт на 2017 година, като без него реалният ръст на приходите би бил 4,9%, а увеличението на печалбата EBITDA – 11%“, обясняват от българския оператор. На българския пазар тенденциите за растеж продължиха да действат и през четвъртото тримесечие, като те са валидни както във фиксирания сегмент, така и в мобилния, пише в доклада на A1 Group.

Бизнесът във фиксирания сегмент расте значително заради успехите при бизнес клиентите, както и успешните крос продажби на домашни клиенти. Причините за ръста на приходите при фиксираните услуги са повишените продажби на цялостни корпоративни ICT и облачни решения, и по-голямото търсене на допълнителни услуги от настоящи клиенти. Спортните телевизионни канали с ексклузивно съдържание са станали фактор за увеличаване на броя продадени устройства за достъп (RGU) и на средния месечен приход от една фиксирана линия. „Спортните канали MAX Sport също растат като приходоизточник заради добавянето на редица важни първенства в портфолиото като УЕФА Шампионска лига, испанската La Liga и италианското Calcio”, допълват от А1 България. Като цяло приходите от фиксирани услуги за 2018 г. са нараснали с 12,1% до 103,1 млн. евро.


А1 вдигна приходите си за 2018 г. с 3,5 на сто, EBITDA – с 6,1%

© Владимир Владков, Computerworld.bg

По-високи са и приходи в мобилния сегмент, нараснали с 0,7 на сто до 268,8 млн. евро, както и постъпленията от продажби на устройства, които нарастват с 12,1% до 66,5 млн. евро. Положителните тенденции в корпоративния сегмент са съчетани и с целенасочени дейности, водещи до ръст на мобилните корпоративни клиенти. Активните мерки за задържане на частните абонати са довели до по-ниско ниво (1,6%) на отказалите се от услугите на А1 (т.нар. churn rate), а приходите от мобилни услуги отново са започнали да растат. „Ръстът в приходите от мобилни услуги се дължи главно на по-голям брой бизнес клиенти, както и на стартирането на редица иновативни продукти за българския пазар през 2018 година като приложението за стрийминг на музика A1 Xplore Music, дигиталния портфейл A1 Wallet и А1 кредитна карта, които спомогнаха за диверсифицирането на приходите на компанията”, твърдят от А1 България. Общият брой абонати на мобилен широколентов достъп е нараснал с 1,8% до 430 хиляди, а на М2М абонатите – с 4,8% до 418,7 милиона.


А1 вдигна приходите си за 2018 г. с 3,5 на сто, EBITDA – с 6,1%

© Владимир Владков, Computerworld.bg

От оператора добавят, че приходите от устройства се увеличават благодарение главно на повишение на средната стойност на продадените устройства заради продължаващата тенденция за търсене на смартфони, както и на по-ниски нива на субсидии през годината.

Средният приход от един мобилен абонат е нараснал с 3,1 на сто до 5,6 евро на месец, а общият брой клиенти на договор за мобилни услуги е малко над 3,5 милиона, или увеличение с 0,1%. „Това компенсира в голяма степен спада в броя на клиентите на предплатени услуги от 10% до 429,1 хиляди заради продължаващия ефект от ограничението на максималния брой предплатени номера, които може да ползва всеки абонат“, коментират от телекома. Това означава, че общият брой клиенти на мобилни услуги на А1 е намалял през 2018 година с 1,1% до 3,9343 милиона.

Броят на клиентите на фиксирани услуги отбелязва ръст от 2,4% през 2018 година до 1,029 милиона, като увеличеният брой потребители на ТВ (4,6% ръст до 507,5 хиляди ) и на ШЛ интернет услуги (+3,1% до 448,3 хиляди) компенсира спада от намаляващата популярност на фиксираните телефонни услуги (спад с 13 на сто до 73 200).

Разходите за амортизация на А1 България са скочили с 12,7% заради амортизацията на бранда Мтел при ребрандирането на компанията. Това е довело до негативна оперативна печалба преди данъци и такси (EBIT) - минус 105,1 млн. евро. „Без да се взима предвид този счетоводен безкешов ефект, EBIT се увеличава със 175% спрямо 2017 година“, твърдят от А1. Общите капиталови инвестиции на А1 за 2018 г. са в размер на 86,5 млн. евро, а само за последното тримесечие на 2018 г. те са над 35,6 милиона евро.





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X