Ит Лидери

Има ли мераци за покупката на Netflix?

Владимир Владков

Apple, Disney, Microsoft – това са само някои от имената, които през последните години се споменават в индустрията като играчи, които имат възможности и евентуално желание да придобият Netflix. Гигантът в поточните видео услуги, „галеното дете“ на Уолстрийт, се цитира непрекъснато като привлекателна бизнес цел. Измина обаче още една година, в която никой не се и опита (поне официално) да придобие този ценен актив. Дали е възможно изобщо да се случи подобно придобиване и кой има шансове?

Финансовите показатели на Netflix

С над 148 милиона абонати в целия свят, Netflix постигна през 2018 г. приходи в размер над $15,7 милиарда, а оперативната й печалба достигна $1,6 млрд. Netflix би била полезен актив за всяка компания. Но с пазарна капитализация над $143 млрд. и огромни дългове, придобиването би било сериозно предизвикателство за всеки играч.

Netflix в цифри през 2018 г.
  • Приходи: $15,7 млрд. 
  • Печалба: $1,2 млрд.  
  • Общо пасиви: $25,9 млрд.  
  • Пазарна капитализация: $143 млрд. 
  • Абонати (общо): 148.4 милиона 
  • Тестови абонати: 9,1 млн.  
  • Абонати в САЩ: 58,4 млн. 
  • Международни абонати: 80,7 млн.

Disney се спряга за един възможните купувачи, като тези слухове се появиха още с появата на Netflix. Това бе една невероятно успешна компания, но и никой не е имунизиран срещу резките промени в глобалната икономика и поведението на потребителите. Навлизайки в интернет епохата е нещо, което би трябвало да е критично важно за Disney, а Netflix би й осигурило директна връзка със зрителите. Все пак в индустрията преобладава мнението, че Disney би развила собствено вътрешно предложение.

AT&T е друга компания, която може да влезе в „сражението“, но придобиването на Time Warner задоволява нуждите на бизнеса от съдържание. Всички телекоми се опитват да влязат с кеш в платформа за съдържание, разработвайки и конвергирани предложения, а AT&T е компания, която със сигурност има солидна банкова сметка. Но както бе споменато по-горе, придобиването на Time Warner завършва процедурата в този бизнес сектор.

Има и други, които биха могли да се заинтересуват от придобиването на гиганта в поточното видео, но за някои такава операция би била твърде скъпа, не се вписва в целите или компанията вече разполага със стрийминг услуга.

Но да видим кои са играчите, които могат да се появят в уравнението:

Microsoft и Apple -->


Microsoft


Има ли мераци за покупката на Netflix?

© Владимир Владков, Computerworld.bg

Главният изпълнителен директор Сатя Надела със сигурност е донесъл цяло „богатство“ на Microsoft. Само преди няколко години Microsoft бе сянка на бившето си величие, тъй като свиващата се PC индустрия удари сериозно основния бизнес на компанията. Катастрофалното начинание в света на смартфоните беше леко отклонение, но под ръководството на Надела Microsoft се насочи към облака и тя се върна като много силен играч.

Освен бизнеса с облачни изчисления, Microsoft успешно внедри бранда Xbox в цифровата ера. Платформата не само се развива все по-добре в онлайн игрите, но също така добре би работила с Netflix. Ако Microsoft иска да се конкурира с Amazon за цялата дигитална екосистема както за крайните потребители, така и за предприятията, тя ще трябва да разшири бизнеса си до повече потребителски канали.

За Netflix подобна сделка би била интересна. Netflix е бизнес, който оперира чрез само един източник на приходи в момента - развлеченията, затова може да се стреми да потърси и нови пътища. Игрите и електронните спортове са двата сегмента, които подхождат на Netflix, което отваря някои интересни взаимодействия с потребителския бизнес на Microsoft.

„Microsoft е на кръстопът, заяви независимият анализатор в областта на телекомуникациите, медиите и технологиите Паоло Пескаторе. - Съперниците направиха големи ходове в областта на видеото и те трябва да ги последват. Придобиването би адресирало подобен казус и би допълнило усилията с Xbox. Този ход би засилил нарастващите стремежи в облака с Azure, засилвайки позицията си спрямо Amazon с AWS и Prime видео.“

Въпреки че Microsoft е компания, която потенциално има средства да си Netflix, това не означава, че тя действително ще го направи. Културата на Netflix не съвпада непременно с тази на Microsoft и въпреки че диверсификацията е привлекателна, подобна сделка може да се смята и като прекалено отдалечена от облачната мисия на компанията. Надела вече заяви, че се е фокусирал върху периферните изчисления и изкуствения интелект, като тези сегменти обещават много добра възвръщаемост.

Apple

Apple е друг играч с милиарди долари в сметките, които могат да бъдат използвани за различни сделки. Но освен това именно Apple е компанията, която не успява да се възползва напълно от цифровото съдържание, като изключим успеха на iTunes. С Netflix Apple би си купила много успешна марка, която ще разшири хоризонта на бизнеса й.

Последните няколко месеца показаха, че Apple не е имунизирана срещу тенденцията за свиване на пазара на смартфони. Продажбите вече не се развиват по същия начин, може би защото от години има малко иновации в сегмента. Последното гениално внедряване в устройствата вероятно е от Apple преди десетилетие, когато премахна клавиатурата. Може да се твърди, че всичко останало е инкрементална промяна, а цените са скандални, потребителят се чувства ограбен.

За да компенсира забавянето, главният изпълнителен директор Тим Кук разговаря с бизнес звената за софтуера и за услугите. Въпреки че това бе успешно, изглежда, че това не е достатъчно за инвеститорите. Netflix ще предложи идеална възможност на Apple да се диверсифицира и да се включи в потока на самовъзстановяващи се приходи, които всеки иска да вземе.

Netflix обаче е услуга за всеки и за всички. Apple традиционно свързва услугите с устройствата на Apple. По време на CES фирмата допълнително разшири своята отвореност с нови партньорства, но сделка с Apple би било голяма крачка. Друг аргумент за отхвърляне на сделката е, че Apple обикновено предпочита да изгражда бизнес органично или да придобие, за да подкрепи съществуващи продукти.

--> Alibaba или Google


Alibaba


Има ли мераци за покупката на Netflix?

© Владимир Владков, Computerworld.bg

Китайската компания, която е хегемон на местния пазар, но се бори да се наложи и на международния пазар, се надява да възпроизведе модела на Huawei, за да доминира в света, но засега това не е толкова успешно.

Може би един международно признат бизнес е точно това, от което Alibaba се нуждае, за да се установи в международното пространство. Но това, което си струва да се отбележи, е, че тази връзка може да се насочи и в друга посока; Netflix няма да има нищо против да капитализира успеха си и на китайския пазар.

Както при всяка друга международна фирма, за търговия в Китай е необходим местен бизнес партньор. Alibaba, с широкия си обхват в огромната страна, може да се окаже много интересeн “актив“. С амбициозните планове на Netflix на „изток“ и „западните“ мечти на Alibaba със сигурност има потенциал за успешна сделка.

Много е трудно обаче да се повярва, че сегашната политическа администрация на САЩ ще приеме тази идея. Освен антагонистични действия, Белият дом би блокирал придобивания, които биха били от полза за Китай, например опитът на Broadcom за придобиване на Qualcomm. Това е съвсем различен аргумент, но като се има предвид ескалиращата търговска война между САЩ и Китай, е трудно да се установи търговски взаимоотношения между тези два интернет гиганта.

Google


Има ли мераци за покупката на Netflix?

© Владимир Владков, Computerworld.bg

Ако говорим за мащабно придобиване в Силициевата долина, трудно е да не споменем Google. Това е един от най-влиятелните и успешни фирми на планетата, която също има много кеш. И може да има интерес да придобие Netflix.

Google непрекъснато показа, че не се страхува да харчи пари, като пример за това е придобиването на YouTube за $1,65 млрд. Това днес може да изглежда като джобни пари, но през 2006 г. сумата бе голяма.

Проблемът на YouTube е бизнес моделът. Той зависи много от рекламите, отворен е към всички и наскоро имаше PR проблеми с връзката между реклама и съдържание. Някои компании за съдържание вече активно избягват платформата, опитвайки се да създадат абонаментен бизнес, често неуспешни. Точно тук може да помогне Netflix.

„Google има многобройни неуспешни опити да навлезе в платеното онлайн видео пространство, казва Пескаторе. - Собствениците на медии и съдържание вече не искат да обезценяват своите ценни активи, давайки на YouTube. Придобиването на Netflix би дало на Google сериозна абонатна база и повече доверие от собствениците на съдържание“, добавя анализаторът.

Освен това Google не се страхува от големите кешови сделки. Netflix е огромна покупка и има сериозни дългове, но Google е доста авантюристична. Проблемът е дали щатските антимонополни власти биха разрешили на две от най-големите платформи за съдържание да станат собственост на една и съща компания. Макар да няма директно припокриване, на едно място ще е събрано огромно влияние. Властите не одобряват подобни идеи.

--> и операторите Verizon или Softbank 


Verizon


Има ли мераци за покупката на Netflix?

© Владимир Владков, Computerworld.bg

Може ли Verizon да последва ходовете на AT&T и да стане много голяма чрез придобиване на съдържание? По този начин тя може да оправдае пред инвеститорите такъв голям разход. Verizon се опитва да наложи своя подход към диверсификацията и досега тези опити са катастрофа. AT&T купи „Игра на тронове“ (Game of Thrones), а Verizon отиде при Yahoo, за се опита да се пребори за рекламните долари, печелени от Google и Facebook. Няколко пробива на личните данни и медийната визия на Verizon приличат на бъркотия.

Ако се има предвид бъдещето разгръщане на 5G, амбициите във фиксираното широколентово пространство и споменатите неуспешни придобивания, не е ясно дали мениджърският екип на телекома ще има куража да направи толкова огромна покупка.

Като бизнес Verizon няма нищо общо с Netflix и въпреки евентуалните атрактивни приходи от абонати, интеграцията ще бъде кошмарна.

Softbank има фонд за съдържание

Това е друго телеком наследство, но историята е съвсем различна. Преди няколко години шефът на Softbank Масайоши Сон излезе с радикална идея, която бе осмяна от мнозина. Създаването на инвестиционен фонд от $100 милиарда, чието управление изглежда немислимо, но той намери поддръжници, направи инициативата печеливша, а след това стартира и втори подобен фонд.

Сон е човекът, който знае как да печели пари и има правилните връзки за набиране на средства за бъдещи големи идеи. Купуването на Netflix може да звучи абсурдна идея, но това е сделка, която може да сработи.

Проблемът тук е в самия бизнес. Въпреки евентуалният интерес на Масайоши Сон към цифровото съдържание, целта на тези фондове е инвестиране в изкуствен интелект. Въпреки че Сон и неговият екип са навлезли и в други бизнес сегменти, тези покупки са ориентирани към корпоративния сектор.

Никой няма да купи Netflix

Това е вариант, който изглежда все по-вероятен. Бизнесът на Netflix не само ще струва огромна сума пари, a може би I 30-40% премия заради пазарната капитализация, а придобиващият ще трябва да поеме и целия дълг, натрупан през годините. Също така ще трябва да има достатъчно пари, за да подхранва амбиции на Netflix за ново съдържание. И накрая придобиващият трябва да убеди сегашния шеф на Netflix Рийд Хастингс, както и акционерите на компанията, че продажбата е най-добрата опция за вас.

Netflix се разраства много бързо и сега носи известна печалба. Най-интересното в този бизнес е потенциалът. Пазарът на САЩ е силно наситен, но международният потенциал е огромен. Много страни по света, най-вече в Азия, едва сега започват да изпадат в „еуфорията Netflix“, което означава, че таванът не е достигнат.

Това, което този международен потенциал предлага на Netflix, е времето, време за проучване на нови възможности, за конвергенция и диверсификация. Всеки бизнес с единичен източник на приходи като Netflix, който зависи единствено от абонаменти, е много несигурно положение, но международният растеж, пълнещ касите, екипът има време за органично създаване на нови бизнес потоци.

В крайна сметка Хейстингс и неговият управленски екип трябва да си зададат един прост въпрос: дали е по-добре да контролират собствената си съдба или да прехвърлят отговорността на някой друг? Банковата сметка на Хейстингс сигурно вече е пълна, но това е човек, който се ръководи от амбицията, от нуждата да бъде най-големият и най-добрият, да преодолява границите и да създава немислимото.





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X