Ит Лидери

Какви са изводите от новия финансов отчет на Apple?

Computer World

Apple призна, че очаква сериозен спад на приходите си в края на 2018 г. още в началото на януари. Във вторник обаче, в свой официален отчет, компанията разкри допълнителни подробности за състоянието на различните аспекти на бизнеса си. Това се случи по време на конферентен разговор на главния изпълнителен директор на технологичния гигант, Тим Кук, с анализатори, по време на който бяха засегнати теми, разпростиращи се от състоянието на потребителското търсене в Китай до възхода на стрийминг медиите, съобщава Business Insider.

Ето някои от най-важните изводи, които изкарва пред скоби реномираното икономическо издание.

 

Apple определено изпитва трудности в Китай

Отдавна не е тайна, че Apple изживява трудни времена на китайския пазар. Тим Кук обясни в общи линии ситуацията в писмо до инвеститорите по-рано този месец, но досега не бяха ясни точните параметри на кризата.

Продажбите на Apple в региона на Голям Китай (Китай, Макао, Хонг Конг, Тайван) са се сринали през първото тримесечие с 4,8 млрд. долара (36%) в сравнение със същия период на миналата година, като достигат до 13,2 млрд. долара. Кук вече обяви, че в страната се наблюдава спад в продажбите при всяка от трите основни продуктови линии - iPhone, Mac и iPad.

За баланс, той обърна внимание, че приходите на Apple от носима електроника на китайския пазар се увеличават с 50% през последното тримесечие. Друг положителен факт, споделен от главният изпълнителен директор, е, че Apple увеличава клиентската си база в азиатската страна. "Повече от две трети от всички клиенти в Китай, които са закупили Mac или iPad през декември, го правят за първи път", акцентира Кук.

Тази тенденция засяга и бизнеса с услуги

Apple се надява на светло бъдеще за бизнеса си с услуги, който включва пера като комисионната от продажби в магазина си за приложения и приходите от продажбата на абонаменти за услуги като iCloud. Приходите от продажба на приложения формират голяма част от този сегмент на компанията, а в основата си те идват от продажбата на игри в Китай.

За съжаление за технологичния гигант обаче, китайските власти спряха одобряването на нови игри миналата пролет, а липсата на нови заглавия удари върху неговите финансови постъпления. "Ние вярваме, че този проблем е временен, но, въпреки това, той се отразява видимо върху нашия бизнес в момента", заяви финансовият директор на компанията, Лука Маестри, по време на разговора.

През първото тримесечие на годината приходите от услуги на Apple нарастват с 19% на годишна база, но при най-нисък ръст през последните тримесечия.

Китай не е единственият проблемен пазар

По време на конферентния разговор, Кук заяви, че компанията като цяло изпитва затруднения на развиващите се пазари, където доларът е поскъпнал спрямо местните валути, което допълнително отежнява цената на iPhone.

По-специално, Кук обърна внимание на Турция, където стойността на лирата е намаляла с 33% спрямо долара през декемврийското тримесечие на годишна база. Продажбите на Apple са били с близо 700 млн. долара по-малко спрямо същия период на предходната година.

 


Какви са изводите от новия финансов отчет на Apple?

© Computer World, Computerworld.bg

Но Apple изпитва затруднения и в някои развити страни. В Япония например продажбите на компанията страдат заради спада на субсидиите за доставчиците, които поддържаха цените на премиум устройствата на по-ниски нива. Общите продажби на Apple в страната са паднали с 5% спрямо предходния период, като достигат 6,9 млрд. долара.

Клиентите разчитат на софтуерни актуализации, вместо на нови устройства

"Нашите клиенти се придържат към по-старите си модели малко по-дълго, отколкото в миналото”, обяснява Кук. Главният изпълнителен директор на Apple не дава точни подробности за цикъла на обновяване, но тази информация представлява важно признание за променящия се характер на водещия бизнес на компанията.

Неотдавнашното проучване на аудиторията на Business Insider през SurveyMonkey установява, че всеки трети собственик на iPhone в САЩ не си е закупил нов модел, защото цените са твърде високи или защото не смята, че новите модели имат достатъчно подобрени функции.

Компанията очаква проблемите на iPhone да продължат и през текущото тримесечие

Приходите на Apple от iPhone са паднали с 15% през последното тримесечие. Кук обяснява спада с няколко основни фактора:

- Силен долар, който повишава цените на iPhone на развиващите се пазари.

- Доставчиците предлагат по-малко отстъпки което увеличава първоначалните разходи, които потребителите трябва да платят за устройствата на Apple.

- Програмата за смяна на батериите на компанията, която позволява на клиентите да заменят източника на захранване в телефона си на минимална цена, е насърчила потребителите да задържат по-старите телефони по-дълго.

Компанията очаква тези фактори да продължат да се отразяват негативно на продажбите през второто ѝ фискално тримесечие на годината. Очакванията са общите приходи през него да спаднат с цели 6 млрд. долара, или 10%, спрямо същия период на миналата година.

Останалите бизнес сегменти всъщност се справят добре

Освежаването на поддръжката на Mac серията през октомври се е отразило изключително позитивно на Apple - компанията регистрира рекордни приходи от този сегмент през първото тримесечие на 2019 г., като реализира продажби за 7.4 млрд. долара.

Технологичният гигант заяви, че също така е отчел рекордни приходи в категориите за носима електроника, домашно оборудване и аксесоари. Подсилена от процъфтяващите продажби на Apple Watch и AirPod, тази линия от продукти бележи ръст от 25% и достига 7,3 млрд. долара през тримесечието.

Бизнесът с услуги на Apple с променливи резултати

Както вече стана дума, приходите от бизнеса с услуги на Apple нараства с 19% през първото тримесечие. Това е ръст от 2% в сравнение с последното тримесечие на 2018 г., но остава далеч от резултатите в началото на миналата година.

В допълнение към проблема с продажбите на игри в Китай, бизнесът с услуги на компанията също беше повлиян от силния долар, който повиши цената на услугите на Apple на някои пазари, където се оперира с местна валута. Забавяне на растежа има и при продажбите на AppleCare, застрахователната услуга на компанията.

От друга страна, бизнесът с услуги на Apple е много печеливш. Брутната печалба от него - разликата между приходите, които Apple генерира от своите предложения, и преките разходи за тяхното предоставяне - е 63% през тримесечието, спрямо 58% за предходния период.

Потребителската маса на Apple остава голяма и продължава да расте

Както самите представители на Apple признават, решаващ фактор за бъдещето на услугите на компанията е непрекъснатият растеж на броя на потребителите.

 


Какви са изводите от новия финансов отчет на Apple?

© Computer World, Computerworld.bg

За първи път Apple разкрива размера на своята iPhone база - в момента тя наброява 900 милиона активни потребители, което е със 75 милиона повече в сравнение с предходната година. Друг положителен факт е, че броят на активните потребители на смартфоните на компанията е нараснал във всичките пет географски области, в които Apple сегментира продажбите си.

Заедно с тези на Mac и iPad, Apple има общо 1,4 милиарда потребители на своите устройства – ръст от 100 милиона от началото на миналата година.

Платените музикални услуги бележат растеж, но Apple News остава слаба

Apple Music печели около 10 милиона нови платени потребители от лятото насам, като общият им брой вече надхвърля 50 милиона, по думите на Тим Кук. Платформата все още изостава значително от 87-те млн. абонати на Spotify, но, въпреки това, Apple се радва на стабилни печалби.

Apple News пък има около 85 милиона активни потребители. Това не е лошо за услуга, която е достъпна само в три страни, но, сравнена с безплатни интернет услуги като тези на Google и Facebook, тя все още остава значително по-малка.

По отношение на всички свои услуги, Apple вече има над 360 милиона абоната, което е със 120 милиона повече от преди година. Финансовият директор на компанията очаква до 2020 г. този брой да надхвърли 500 милиона.





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X