Ит Лидери

Банките в САЩ – на кръстопът между финтех компаниите и загубата на клиенти (част 1)

Computer World

Две важни промени в регулациите на Европейския съюз дадоха на финтех индустрията възможност да засили своята позиция като конкурент на традиционното банкиране. Резултатът от това е, че американските банки ще бъдат принудени да преосмислят своите стратегии спрямо клиентите.

Заедно с регламента за защита на личните данни (GDPR), който даде на гражданите правото да контролират използването на тяхната лична информация, директивата PSD2 изисква споделяне на клиентските банкови данни с трети страни, когато се получи позволението на потребителя.

Вследствие на GDPR компаниите ще имат достъп до честно придобита информация за клиентите, която ще позволи да се проследяват моделите в тяхното поведение, показва скорошно проучване на Juniper Research.

Целта на PSD2, която беше приета през 2015 със срок за прилагане две години, е да регулира новата индустрия за платежни услуги и да увеличи конкуренцията като позволи участието на небанкови организации, като финтех компаниите.

Накъде гледат клиентите?

Според Джонатан Черткоу – партньор в лондонския офис на правната кантора Hogan Lovells – изискванията на PSD2 за споделяне на данни няма да отнемат основния бизнес на банките, тъй като клиентите все още предпочитат финансовите институции за своите сметки. Но при други услуги, които се извършват онлайн или с мобилно приложение, потребителите често днес избират други партньори.

В най-лошият случай банките могат да се превърнат в доставчици на услуги, осигуряващи инфраструктурата за сметките и плащанията, докато трети страни ще комуникират директно с клиентите.

„Вече се вижда как инициативата за отворено банкиране на Обединеното кралство се пренася и на други пазари в Централна Америка, Азия и Африка. Така че няма да е изненадващо, ако това се случи и в САЩ“, коментира Черткоу.

Дори и преди директивата някои европейски банки приеха новите дигитални технологии, като електронните плащания в реално време. Те често се възползват от подобни иновации или чрез партньорство с финтех компании, или чрез купуването им.

„Това, което е ясно е, че потребителското поведение се променя особено при по-младото поколение. Традиционните банки трябва да решат дали искат да поддържат своя съществуващ бизнес модел и да търсят начини как да се отличат от финтех компаниите или да се справят с промените, копирайки най-доброто потребителско изживяване на финтех организациите“, смята експертът.

Например, базираната в Испания BBVA, която според Forrester Research има най-доброто приложение за мобилно банкиране в света, постоянно придобива финтех компании през последните няколко години.

През 2014 BBVA купи американската Simple – онлайн банка, създадена през 2009, която има повече от 100 хил. потребители. През 2016 BBVA придоби финландския стартъп за онлайн банкиране Holvi. Освен това миналата година BBVA погълна мексиканския стартъп Openpay, който предлага електронни плащания за бизнеса; испанския стартъп за големи данни Madiva и германската solarisBank.

Чрез своите партньорства и придобивания испанската компания вече предлага на клиентите си приложение за добавена реалност за намиране на недвижими имоти; система за заеми, използваща блокчейн; както и нова API платформа. Също така BBVA прилага роботизирана автоматизация на бизнес процесите с обработка на естествен език, за да създаде чатбот за управление на сметки само с глас.

„Някои банкери и анализатори смятат, че Google, Facebook, Amazon и други подобни компании няма напълно да навлязат в строго регулираните индустрии като банкирането. Аз не съм съгласен. Освен това според мен финансовите институции, които не са подготвени за такива нови конкуренти, са обречени на изчезване“, отбелязва още през 2013 изпълнителният председател на BBVA Франсиско Гонсалес.


Банките в САЩ – на кръстопът между финтех компаниите и загубата на клиенти (част 1)

© Computer World, Computerworld.bg

Технологичните компании превземат банковата индустрия

Всъщност Google, Amazon, Facebook и Apple (GAFA), както и Samsung вече започват да навлизат на пазара за финансови услуги, предлагайки мобилно банкиране и приложения за плащане в реално време. Еквивалента на GAFA за азиатския пазар е Baidu, Alibaba и Tencent (BAT), традиционни технологични компании, които се превръщат във финтех такива.

„Те правят малки стъпки на пазара. Какво ще попречи на BAT да отидат в Щатите и да предложат същите услуги? Със сигурност е необходимо да има регулации, но в крайна сметка това ще се случи. Това е моментът, в който традиционните банки ще се борят да останат конкурентоспособни“, подчертава Игнаси Бар Вилардел, който ръководи развитието на дигиталния бизнес и иновациите в германската консултантска компания GFT Technologies.

Проучване от 2017, проведено сред 33 хил. потребители в 18 държави от консултантската компания Accenture, показва наличието на по-широко търсене на автоматизирани услуги и софтуер, захранен от изкуствен интелект. Освен това според изследването 50% от представителите на поколение Y в САЩ биха обмислили банкиране с Google или Amazon; а 71% биха използвали изцяло генерирана от компютър поддръжка за банкови услуги.

Например, AI и големите данни се използват от британските банки за анализиране на финансовите документи на потребителите. Освен това подобни технологии помагат на клиентите да вземат по-добри решения на база на получената информация, като колко пари харчат в ресторанти или какъв е средният им нетен доход, след като платят всичките си сметки всеки месец.

Преди регламента за защита на личните данни на ЕС и регулациите за отворено банкиране, финансовите институции действаха така сякаш знаят точно какво искат техните клиенти и не е необходимо да отделят внимание на другите пазарни сегменти. Сега вече те не могат да си позволят този лукс.

„Тези, които в момента ръководят пазара са дигиталните компании; следователно, ако те (банките) искат да управляват пазара на финансови услуги, то те трябва да станат дигитални. Това е преход, който изисква време, инвестиции, визия и промяна – и това е болезнено“, уточнява Вилардел.

Преди около десетилетие в BBVA е започнала дигиталната трансформация с дългосрочна стратегия, променяйки основната си ИТ инфраструктура, за да се създават микро услуги, API-та и приложения за мобилно банкиране. Освен това финансовата институция създава нова компания в своята група, наречена BBVA Data, която е трябвало да заобиколи остарялата вътрешна бюрокрация и по-бързо да проучи какви нови услуги могат да се въведат на база на отворените данни.

Преди стратегията за дигитална трансформация BBVA се е представяла доста зле по отношение на онлайн услугите, разказва Вилардел, но през последните три години тя значително е изпреварила всичките си конкуренти както в Испания, така и в глобален план.

Очаквайте продължение!





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X