Ит Лидери

Банките в САЩ – на кръстопът между финтех компаниите и загубата на клиенти (част 2)

Computer World

Секторът на финансовите услуги в Европа беше принуден да приеме отвореното банкиране и споделянето на клиентска информация. С PSD2 американските банки скоро ще трябва да направят същото или ще бъдат изправени пред по-голяма онлайн конкуренция.

Трябва ли потребителските данни да принадлежат на банките?

Общата тенденция е, че американските банки изостават от своите европейски конкуренти при внедряването на дигиталните технологии и те отказват да споделят своите клиентски данни с трети страни, които предлагат платежни услуги, изтъква Вилардел.

„Това е различно от случващото се в Европа. В Европа финансовите данни принадлежат на крайния потребител, а не на банката, тя трябва да ви помага да интегрирате и да се свързвате с трети страни. Това не се случва в САЩ, те не прилагат концепции като отвореното банкиране“, допълва Вилардел.

Всъщност отвореното банкиране не се отнася само до по-голяма прозрачност за потребителите и как банките използват техните данни, но също така и до създаването на API-та, която позволява на трети страни да разработват приложения и услуги, на база на тази информация.

Например, през 2015 компанията зад най-голямото приложение за съобщения в Южна Корея, Kakao, и KT Corp., най-големият телеком в страната, създават KakаoBank. Това е интернет банка, базирана на вече съществуващите връзки с клиентите – данните от които двете организации са успели да приложат в допълнителни услуги. Само след две седмици KakaoBank е имала повече от един милион клиенти, на които да предложи финансови услуги. 

Много финтех компании стартират с разплащания и даване на заеми, с услуги като кредитен рейтинг и киберсигурност за банковата индустрия. Но в крайна сметка те ще започнат да предлагат и ключови банкови услуги като спестовни сметки или ипотеки, убеден е Вилардел.

Присъединете се към тях, не се борете с тях

Макар много хора да вярват, че включването на трети страни във финансовите услуги ще доведе до по-голяма конкуренция при унаследените потоци от приходи, дигиталните технологии, които поставят клиентското изживяване в центъра на промяната, всъщност ще доведат до нови и различни приходни потоци, които досега не са съществували.

PSD2 вече влияе на американската банкова индустрия, въвеждайки концепцията за разширяващите се услуги за клиентите. „Виждаме банки с всякакви размери да прилагат различни модели, при които се споделят данни с трети страни с цел иновации. Но това се случва по един контролиран и стратегически начин, който позволява на американските институции да тестват водите, преди промените да бъде наложени от регулация“, отбелязва Шон Виергуц, изпълнителен директор в EY (Ernst & Young).

За да наваксат спрямо Европа и Азия, американските банки трябва да приемат финтех индустрията не за конкурент, а като възможност да създадат по-добри стратегии за сътрудничество, които в крайна сметка ще подобрят клиентското изживяване.


Банките в САЩ – на кръстопът между финтех компаниите и загубата на клиенти (част 2)

© Computer World, Computerworld.bg

Дигиталната компания е такава организация, която може да създава стойност в съществуващи или нови области чрез отвореност и гъвкавост, обяснява Вилардел. За този тип фирми е важно не само какво правят, но и как го правят. Не става дума само за бизнес и технологии, а за това как организацията работи като цяло, дали готова да прегърне промяната и постоянно да се учи.

Една от първите дигитални банки FidorBank, която е създадена в Германия, започва като социална общност за размяна на информация и мнения за финансови продукти и съвети. Тя еволюира в банка, отворена по всяко време и навсякъде, с особено персонализирано обслужване. Това е било постигнато чрез прилагане на новите дигитални технологии и на принципите, според които клиентът е в центъра на процесите, уточнява експертът.

Макар че FidorBank е лицензирана като банка в Германия, тя също така продава своята платформа за дигитално банкиране fidorOS. Платформата интегрира API слой, банкови модули и ключови функции за различни финансови и нефинансови услуги, което позволява да се създаде една дигитална банкова система. Например, FidorBank си партнира с германския телеком Telefonica O2, за да изгради дигитална банка само за осем месец чрез fidorOS.

При американските финансови услуги все повече се използва блокчейн, анализи и изкуствен интелект, за да подобри оперативната ефективност. Всъщност петте най-големи банки в САЩ инвестират значително във внедряване на AI и машинно обучение.

На база на това, което виждам в Германия, Италия и Швейцария, американските банки не изостават особено“ - коментира Вилардел, - „Според мен проблемът с американските банки, в сравнение с европейските, е, че крайният потребител не вижда банките да инвестират средства в подобряване на клиентското изживяване. Банките в САЩ приемат своята клиетнска база за даденост“.

Ако банките не станат по-гъвкави при интегрирането на технологиите и по-фокусирани върху клиентското изживяване, те ще са изправени пред сериозната конкуренция на финтех компаниите, които ще изядат техния пазарен дял като ипотеки, онлайн плащания и отпускане на кредити.

Вилардел съветва американските банки да не чакат регулатора да наложи отворен бизнес модел и да приемат концепцията за това да станат дигитални компании. Това обаче не означава задължително, че развитието им ще се задвижва от технологиите.

Това означава да имат дигитална култура, която е свързана с това как пускате продукт и как работите вътре в организацията (чрез сътрудничество) в различните отдели. И в крайна сметка става дума колко отворени сте към това да взимате опит от другите сегменти, индустрии и компании“, заключва експертът.





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X