Ит Лидери

Иван Георгиев, Kaufland Service: Развитието е ключово за бизнеса ни

Computer World

Марката Кауфланд е позната у нас с веригата си от хипермаркети. Малцина обаче знаят, че от България се поддържат някои от нейните ключови системи, както и че тук се разработват перспективни технологии, които тепърва ще бъдат внедрявани в магазините не само у нас. Иван Георгиев, мениджър IT HUB в Kaufland Service, се съгласи да разкаже повече за звеното за читателите на Computerworld. Той е негов ръководител от 2016 г. и има дългогодишен международен опит от постове в ИТ подразделенията на Kaufland и Schwarz Gruppe (холдингът, управляващ марките Kaufland и Lidl).

Г-н Георгиев, разкажете накратко какво представлява Kaufland Service.

Kaufland Service е дъщерно дружество на Кауфланд България. От септември 2016 г. тук развиваме ИТ бизнес, свързан с поддръжка на системите от второ и трето ниво на Schwarz Gruppe. Това включва администрация на бази данни, програмиране на приложения, използвани в групата и т.н.

Във всяка държава компанията разполага с ИТ отдел, извършващ поддръжка от първо ниво на магазините, централния склад и местните управления. До 2016 г. поддръжката от второ и трето ниво се правеше централизирано от Германия. В момента тамошните звена се разширяват със специалисти от България, формирайки виртуални екипи. Т.е. не работим само за България, а за всичките държави, в които оперира групата.

Един от проблемите в ИТ сферата у нас е намирането на кадри. Как в Kaufland Service се справяте с него?

На първо място считам, че сме доста атрактивни като ниво на заплащане. Второ, атмосферата в офиса, и като цяло в компанията, e приятелска и уютна.

Също така работим с университети, като привличаме завършващи студенти и ги доразвиваме в компанията. Започнахме да слизаме и по-надолу към специализираните средни училища. Благодарение на това децата още от ранна възраст могат да се запознаят с това какво на практика се прави при нас.

Пример за това е организираната от нас ИТ олимпиада в Професионалната гимназия по компютърни технологии и системи в Правец. Там излъчихме шестима ученици, които през следващите години ще получават стипендии и паралелно ще са наблюдавани и подпомагани от наши опитни разработчици. Те ще им дават извънкласни задачи и ще ги наставляват. Учениците ще участват и в летните ни стажантски програми.

Какво по конкретно разработват споменатите виртуални германо-български екипи?

Групата “Шварц” е на първо място в сферата на бързооборотните стоки в Европа и зад нея стои голяма ИТ структура, която подпомага този бизнес. За много хора вероятно не е известно, че групата има една от най-големите имплементации на SAP в света.

В началото започнахме именно с това – разработка с ABAB (Advanced Business Application Programming – програмен език от високо ниво създаден от SAP), както и с разработка на Android и iOS приложения. В момента екипите се разрастват както като компетенции, така и като брой хора.

Разполагаме с екипи, специализирани в сферата на Java и SharePoint, както и с голям BI отдел, занимаващ се с предвиждащи анализи, машинно учене и др. Вече имаме и звена, които се занимават с администрация на SAP Basis, бази данни, мидълуеър и т.н.

Къде според вас се случва най-сериозното технологично развитие в сферата на бързооборотните стоки? Върху какви нови проекти работите?

Веригата Кауфланд е фокусирана върху стационарния бизнес. Въпреки това обаче, ако спрем да се развиваме, ще изпаднем от пазара. Затова с нашите разработки се опитваме да направим изживяването на клиента максимално приятно, така че той за кратко време да може да премине през целия магазин и да напазарува това, за което е дошъл. За клиентите си разработихме т.нар. К-терминал, който ще стартираме през следващите месеци. На К-терминала човек може да сканира дадена стока и да види нейните съставки, какви алергени има в нея, както и подходящи рецепти за приготвянето ѝ. От същото устройство той ще има достъп и до карта на самия магазин, така че лесно да види кое къде е.

Също така сме част от Data Science Society (българска доброволческа общност от експерти в обработкатa, моделирането и анализите на данни) и участвахме в последното издание на състезанието Datathon 2018. Там разработихме интересно предложение, което се надяваме да използваме занапред в нашите магазини. Става въпрос за система, която разпознава какво е сложил клиентът на везната в раздела за плодове и зеленчуци. Тук основното предизвикателство е, че продуктите са в пликчета, та наистина става дума за доста сериозна разработка.

Не на последно място се опитваме да облекчим живота и на нашите колеги и служители. Разработваме приложени за складовете, където човек директно от мобилно устройство може да види какво е поръчано и му помага да оцени качеството на доставената продукция. Също така създадохме и система, чрез която служителите могат да създават заявки за поправка на повредено оборудване в магазините в движение директно от смартфона или таблета.

Една от горещите технологични тенденции напоследък, поне на приказки е Интернет на нещата. Работите ли върху проекти в тази посока?

Внедряването на Интернет на нещата е въпрос на рентабилност. Разглеждаме концепции например за по-бърза инвентаризация за продуктите в магазините. Занапред възнамеряваме да тестваме такива системи. Със сигурност тези технологии ще дойдат, но първо трябва да сме сигурни, че работят.

В тази връзка вероятно би било интересно да се допълни, че все повече започваме да разчитаме на безжични устройства. Клиентите на Kaufland в България могат да видят, че във всички наши магазини в зоната на плодове и зеленчуци внедрихме електронни етикети, които се управляват централизирано. Така промоционалните цени например се опресняват веднага. 

Как едра верига като Kaufland се справя с поддръжката на по-стари технологии и решения?

Полагаме усилия и е факт, че сме на ръба, използвайки и тествайки всякакви нови технологии. Всичките ни системи са последни версии, използваме нaй новите технологии.

За разлика от класическите аутсорсинг компании, където се работи по строго отделени проекти, ние сме вътрешна организация, ориентирана първо към показателя качество, като едва след това се нарежда скоростта. Т.е. нещата, върху които работим си остават при нас и служителите не чакат “на скамейката” някой нов проект.

Разбира се, винаги е налице достатъчно код, който трябва да се опресни и всъщност ние непрекъснато пренаписваме и обновяваме остарелите технологично системи.

Всъщност, това е и още нещо, с което привличаме нови хора. При нас няма работа “на парче” и когато хората видят всички стъпки и процеси, това оказва влияние върху решенията им да се присъединят към нас. 

Разговора води Александър Главчев





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X