Ит Лидери

Тим ВИЖЪН дефинира пет тенденции за пазара на бизнес софтуер

Computer World

Родната компания Тим ВИЖЪН България (Team VISION Bulgaria) публикува кратък списък с тенденции, които според нея ще движат местния пазар на бизнес софтуер през 2017 г. Без да претендират за пълна изчерпателност от там считат, че местните фирми все по-често ще излизат на международния пазар, като същевременно ще се увеличава и броят на тукашните им клиенти. Сред основните проблеми пък отново се споменава липсата на кадри. Според компанията става дума за недостиг на специалисти с комплексни познания.

„Може би най-позитивният процес, който наблюдаваме, е интересът на все повече малки и средни фирми към системите за управление на бизнеса – коментира Анастас Шопов, мениджър бизнес консултиране в Тим ВИЖЪН България. – Това е добра новина не само заради новите възможности пред нашия бизнес, а и защото е знак за цялостно повишаване конкурентоспособността на българската икономика и съм уверен, че ефектът от него ще се усети в краткосрочен план.“

1. Термините ERP и CRM отстъпват на по-разбираеми понятия

Според Шопов една от ясно изразените световни тенденции, която започва да навлиза и у нас, е все по-слабият акцент върху трудно разбираеми за клиентите термини като ERP (Enterprise Resource Planning – планиране на ресурсите на предприятието), CRM (Customer Relationship Management – управление на взаимоотношенията с клиенти), BI (Business Intelligence – бизнес разузнаване) и др., за сметка на нови понятия като софтуерни решения за повишаване на продажбите, за маркетинга, за управление на финансите. „Основен проблем, с който се борим от години, е че клиентите продължават да не разбират всички специализирани термини в сектора и това понякога пречи на процеса на продажба, както и на последващото внедряване – обяснява той. – Затова компаниите от бранша както в чужбина, така и у нас започнаха да „обличат“ тези софтуерни решения в по-разбираеми думи, както и да търсят тяхното място в цялостния процес на дигитална трансформация на бизнеса.“

2. Излизане на международния пазар

ERP пазарът има потенциал да се превърне в нов силен аутсорсинг сегмент, който ще внася свеж капитал в българската икономика отвън, продължава Шопов. По думите му през 2016 г. Тим ВИЖЪН България е започнала да предлага слугите си на западни компании, което е било посрещнато с интерес. Той обяснява това в голяма степен доброто съотношение между качество и цена, особено като се имат предвид тамошните стандарти.

„Опитът от досегашните ни проекти за чуждестранни фирми показва, че екипът ни може да им предложи поне два пъти по-добро качество на услугите по внедряване на бизнес софтуер, при два пъти по-достъпна цена, в сравнение с конкурентни компании от техните държави – подчертава Шопов. – Забелязвам, че и други български фирми се насочват в тази посока и очаквам през новата година броят на чуждестранните ERP проекти, реализирани от български внедрители да нарасне значително,.“

3. Малките и средни фирми са новият двигател на бранша

Докато повечето големи предприятия вече са се сдобили със системи за управление на бизнеса, през последните месеци се наблюдава преход към малките и средни фирми, които все по-често искат да се възползват от предимствата на ERP и CRM системите. Това е възможно благодарение на предлагането на софтуер под наем (т.нар. модел SaaS – Software as a Service, софтуер като услуга), което намалява цената на системите за управление на бизнеса от десетки хиляди лева за даден проект до няколко стотин лева месечно. Очакванията са за още по-голям брой внедрявания в малки фирми през тази и следващите години.

4. Проблемът с кадрите се задълбочава

Подобно на останалите технологични индустрии ERP браншът изпитва все по-сериозен проблем с липсата на квалифицирани кадри. Според Шопов обаче, за разлика от други софтуерни сегменти, където се търсят предимно програмисти, то в сферата на бизнес софтуера са необходими специалисти с комплексни познания, включително в областта на технологиите, счетоводството, икономиката, управлението на бизнес процеси и др. Според него разрастването на бизнеса на повечето играчи и разширяването на дейността им в чужбина означава, че и през следващите месеци това ще е сред най-големите предизвикателства за сектора.

5. Малкият мащаб на българския пазар

Друго сериозно предизвикателство пред родните фирмите е налага малкият мащаб на българския пазар, както и на компаниите в него. „Фактът, че много от чуждестранните фирми, опериращи у нас, използват собствени системи за управление на бизнеса, пречи на българските внедрители и разработчици да се разрастват“, считат от Тим ВИЖЪН Бъллгария. Това е и препятствие пред опитите на много от тях да се профилират в определени сегменти, създавайки силни вертикални решения и предлагайки ги успешно както у нас, така и в чужбина. Един от възможните отговори на този проблем е започването на процеси по консолидация в българския ERP бранш и не е изключено през следващите месеци да станем свидетели на такова развитие.





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X