Ит Лидери

Кредитната карта все още е предпочитана при пазаруване в интернет

Computer World

 На 11 октомври порталът MoitePari.bg представи резултатите от ежегодното си проучване за използването на кредитни карти у нас, подкрепено от Банка ДСК. Според двете организации ръстът в сферата продължава, резултат от което е повишаващата се финансова грамотност на потребителите. 96% от анкетираните потребители на кредитни карти не са срещали никакви трудности при ползването им.

В проучването са участвали 1083 потребители, от които 63% притежават поне една кредитна карта, а 39 % повече от една. За сравнение - през 2011 г. само 45% от анкетираните са притежавали такъв финансов продукт. Резултатите от анкетата показват, че все още кредитната карта се възприема и като източник на средства в брой, в случай на нужда. Използването на картата с такава цел се нарежда на трето място с 15%.

Най-популярните причини за притежаване кредитна карта, споделени от половината от анкетираните, са удобството при плащането на стоки и услуги (25%) и бързият достъп до средства при нужда (25%). Най-често кредитната карта се използва между 1 и 5 пъти (36% от далите отговор, 43% преди 2 г.). На второ място е ползваемостта по-малко от веднъж месечно. Някои банки предлагат допълнителни бонуси с цел да стимулират активното ползване на кредитни карти. От Банка ДСК подчертават, че връщат 1% от изхарчената сума при извършване на транзакции на обща стойност над 2000 лв. за всяко календарно шестмесечие. А при извършване на 5 транзакции на обща стойност 500 лв., намалява лихвения процент за следващия отчетен период.

Очаквано, най-често кредитни карти се използват за плащане на стоки и услуги (33%) и за покупки в интернет (21%). Във втория случай този вариант на плащане е най-предпочитаният – 48%. Кредитната карта се използва предимно в големи търговски обекти (18%), бензиностанции (12%), интернет търговци (12%) и при пътувания (10%).

Едно от най-големите предимства на кредитната карта е гратисният период. С този факт са запознати 43% от анкетираните. Други 40% обаче казват, че той е валиден при всички операции с картата. Процентът е голям и предполага, че немалка част от потребителите вероятно не са наясно реално дали тяхната карта предлага подобна преференциална възможност. Ако натрупаните към отчетна дата предходни задължения се погасят в гратисния период, не се начислява лихва върху извършените покупки. Така правилното му разбиране и прилагане може да спести сериозни разходи при използването на картата. През 2016 г. отчитаме значително подобрение при разбирането на значението на гратисния период.

Бонусите и промоционалните условия са екстри, които увеличават популярността на кредитните карти и помагат за намаляването на цената й, отчитат още от MoitePari и ДСК. 40% от притежателите на кредитна карта казват, че тяхната карта им предоставя допълнителни бонуси. 65% от тях стриктно следят дали ги получават и в какъв размер, 19% обаче не могат да се ориентират какво и колко получават. Бонусите имат мотивиращ ефект и интересът към тях е оправдан, естествено е и желанието на потребителите да получават повече, когато харчат повече.





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X