Ит Лидери

И. Хира: Фокусът на стратегията на HPE пада върху ползата за клиентите

Computer World

Иравaн Хира e генерален директор на Hewlett Packard Enterprise в България и на Hewlett Packard Enterprise Global Delivery Bulgaria Center. Работи в Hewlett Packard Bulgaria от създаването на компанията в страната ни през 1998 г. и заема различни търговски и управленски позиции. Г-н Хира работи в посока на утвърждаване лидерството на Hewlett Packard в България, внедряването на технологични иновации за постигане на устойчив икономически растеж, развитието и популяризирането на корпоративната социална отговорност, като важна обществена функция на компаниите и стимулиране на предприемачеството в сферата на високите технологии в страната ни. Член е на управителния съвет на Джуниър Ачийвмънт България, на Американската търговска камара в България (AmCham), на Експертен съвет към Софийски университет, Консултативен бизнес съвет към ВУЗФ и редица други водещи бизнес и образователни организации в страната. Ираван Хира има магистърска степен по компютърни технологии от Техническия университет в гр. София, множество специализации по бизнес лидерство и управление, стратегическо планиране и продажби.

На снимката: Иравaн Хира. Фотограф: Александър Главчев

Информационните технологии променят бизнеса и обществата. Светът, в който живеем, вече е не само реален, но и виртуален, с всички положителни и отрицателни страни от това. Каква е ролята на Hewlett Packard Enterprise в трансформацията на бизнеса и по какъв начин продуктите, решенията и услугите на компанията помагат на корпорациите да се справят с ежедневните предизвикателства?

Живеем в много вълнуващи времена, в които идеите са в основата на всеки успех в бизнеса. От идеята се раждат нови компании, откриват се нови пазари, създават се нови индустрии. Но има една съществена особеност днес. А тя е, е че сега, повече от всякога идеите могат да бъдат лесно осъществими. Възможността една идея да се превъплъти в нов продукт, нова функционалност, нов бизнес, или даже нова индустрия, никога не е било толкова достъпно и безпрепятствено. И това е така за всеки – както за вас, така и за вашите конкуренти, даже и за тези, за които все още дори и не предполагате, че съществуват.

Днес всеки предприемач с добра бизнес идея може да има достъп до цялата инфраструктура и всички ресурси, с които разполагат най-големите Fortune 1000 световни компании. Добрите идеи, вече могат да се осъществят много по-лесно, защото всички тези ресурси, които са били на разположение допреди две десетилетия само за най-големите компании, днес са достъпни за всеки и са буквално на една кредитна карта или на един клик разстояние.

Предприемачите днес могат да наемат толкова изчислителна мощ, колкото им е необходима. Чрез облачните услуги, като инфраструктура като услуга (IaaS), платформа като услуга (PaaS), софтуер като услуга (SaaS), те могат да получават под формата на услуга различни счетоводни, ERP, HR и други системи, които биха им били необходими, за да управляват успешно своя бизнес или да създават нови продукти и услуги. За финансовите транзакции могат да ползват PayPal или Square, за маркетинг – социалните медии, като Facebook или Google, а за логистика и доставка –FedEx или DHL.

Дните, в които се е налагало да се влагат стотици хиляди или даже милиони долари, за да се стартира нов бизнес и една бизнес идея да се превърне в нов продукт или услуга, бързо отминават.

Не е нужно да търсите примери надалеч, вижте младите компании, като Vimeo, One Kings Lane или Dock to Dish – всички те са наши клиенти и партньори... или с по-известните имена, като Salesforce, Airbnb, Netflix и Pandora.

А какво ще кажем за Uber? Въздействието на Uber върху традиционния бизнес е било сериозно още през 2009 г., когато Uber са стартирали приложението си за свързване на пътници и шофьори. И без да притежават нито един таксиметров автомобил, Uber днес присъстват в над 250 града и в повече от 60 държави, като те изцяло преобразяват таксиметровата индустрия. Общинската транспортна агенция на Сан Франциско отчита, че използването на традиционната таксиметрова услуга в града е намаляла с 65 процента през последните две години.

Живеем във времена, в които бързо и лесно могат да се осъществяват различни идеи, и точно затова ние наричаме този етап „Икономика на Идеите“.

В днешния високотехнологичен свят е необходимо още нещо за да може една идея да бъде успешна. Днес, успехът се определя от това, колко бързо един бизнес може да осъществи идеята си и да я превърне в нов продукт или услуга. Но също и от това, колко бързо може да я променя, доразвива, да се учи от опита и да я прави още по-съвършена и конкурентна, така нареченото „time to value”, или времето, за което идеята започва да носи добавена стойност.

За да изградят успешно своя бизнес Uber не са открили нова технология. Те просто са се възползвали по най-бързия и добър начин от навлизането на новите тенденции (смартфоните и мобилните приложения), като са създали ново усещане в клиента и изградили изцяло нов начин за правене на бизнес.

Но ключът за успеха на Uber не е само в това, че са съумели да осъществят бързо своята идея. А също така и в неспособността на таксиметрова индустрията да отреагират навреме и да трансформира своя традиционен начин за правене на бизнес към нов, по-конкурентноспособен. А дали таксиметрова индустрията са имали достатъчно време за това? Абсолютно. Но те са се нуждаели от ИТ инфраструктура, която да им позволява адекватно да действат тогава, когато необходимостта от промяната настъпи. Но за съжаление те не са разполагали с такава. Напротив, те са разчитали на традиционните радиостанции.

Този пример служи като предупреждение. Днес, всяка една компания е изложена на риск от загуба на пазарно присъствие.

И какво е общото тук? Времето. Дори и с най-добрите идеи, дори и с всички модерни технологии, с които разполагате, времето, за което идеята ви започва да носи добавена стойност ще ви бъде най-големия враг. Но също така и най-добрата възможност.

Добре знаем, че доскоро сроковете за внедряване на ИТ проекти или нови ИТ системи се измерваха в години и месеци. Днес тези срокове се измерват в седмици и дори дни. А съвсем скоро те ще се свият в часове.

И затова трябва да се запитате: колко бързо можете да осъществите една нова идея? Колко бързо можете да се възползвате от предоставената ви нова възможност? Колко бързо може да отреагирате на появата на нов конкурент, който застрашава бизнеса ви?

И тук има и добри новини за вече установените, традиционни компании или организации. Същите тези съвременни технологии, които предоставят възможности на младите и нововъзникващи компании да стартират своите смели начинания са също така достъпни и до вече установените компании. Като им предоставят същите възможности, за да се адаптират по-лесно и бързо към променящата се бизнес среда.

Победителите на съвременния пазар ще са тези, които прилагат възможностите на технологията, за да подхранят силата на идеите, а Hewlett Packard Enterprise е създадена да ускори това пътуване за нашите клиенти.

Г-н Хира, какво предстои за българското подразделение на HPE след разделянето на „Hewlett-Packard“ на две. HP Inc. наследи логото и индекса на нюйоркската фондова борса. Кои бизнеси ще развива HPE и в какви направления ще работи компанията глобално и в България?

От 1 ноември 2015 г. Hewlett-Packard вече е разделена в две компании: Hewlett Packard Enterprise (HPE) и HP Inc.

HP Inc. се занимава с бизнеса за системите за лично ползване от потребителите, като компютри, лаптопи, таблети, мобилни устройства, както и устройства за печат и други периферни устройства.

Hewlett Packard Enterprise се занимава с професионалното и ентърпрайз оборудване, от които бизнесът се нуждае, за да оптимизира дейността си в ИТ сферата и изчислителните центрове. Hewlett Packard Enterprise предоставя сървъри, системи за съхранение на данни, дискови масиви, софтуер и продукти, свързани с мрежата и свързаността. Компанията също така помага на бизнеса да изградят своето, базирано в облака и сигурно бъдеще. Не на последно място, HPE предоставя целия спектър от корпоративни услуги - поддръжка, системна интеграция, проектиране, внедряване, технологични консултации, управление на проекти, обучения, аутсорсинг и др.

След разделянето Hewlett Packard Enterprise бе обявена за лидер в света на ентърпрайз технологиите с годишен оборот от 53 милиарда долара, с най-обширното продуктово портфолио в индустрията и с уникална визия за бъдещето на технологиите и техните предимства за корпоративните клиенти.

Предстои изключително голямо и важно технологично събитие на Hewlett Packard Enterprise на международно ниво - „IdeasIT”. Бихте ли разказали за него?

Организираме конференцията „IdeasIT”, която ще се състои под наслов „Accelerating forward“. Форумът е част от „SEЕ 2016 Roadshow“ и се провежда в четири държави – Хърватска, България, Сърбия и Словения, с четири паралелни сесии и повече от 25 лектори и гост лектори. В рамките на конференцията „IdeasIT” събираме на едно място водещи експерти от Европа, Близкия изток и Африка, които ще представят за първи път в България най-горещите ИТ тенденции.

Специално за откриването на форума в България пристигат Мартин Кубала, генерален директор на HPE Югоизточна Европа, Йоханес Кох, генерален директор на HPE за Централна и Източна Европа и Израел, и Мат Фоли, директор предпродажби на хибридни ИТ в HPE EMEA.

На събитието ще проведем и кръгла маса, посветена на визията за бъдещето, в която ще се включат главни изпълнителни директори от големи корпорации.

Паралелните сесии на конференцията ни са фокусирани върху четирите трансформационни области на компанията: Transform to Hybrid Infrastructure, Protect Your Digital Enterprise, Empower the Data-driven Organization и Enable Workplace Productivity и ще покажат на аудиторията как може да ускори успеха на бизнеса си и да остане в крак с времето и последните тенденции.

В рамките на събитието сме предвидили и специално изградена демонстрационна зона.

Бихте ли разкрили повече информация относно плановете за развитие на Hewlett Packard Enterprise Global Delivery Bulgaria Center?

Глобалният център за изнесени услуги на Hewlett Packard Enterprise в България отбеляза 10 години от създаването си през 2006 година. За тези 10 години утвърдихме България на инвестиционната карта на Hewlett Packard. През този период компанията ни разширява неколкократно дейността и инвестициите си у нас. Днес центърът на НРЕ е най-големият работодател в ИТ сферата в страната ни.

През 2006 година, Hewlett Packard стартира пилотен проект, като фокусира предоставянето на отдалечени услуги от шест локации. След оспорвана конкуренция, България бе избрана за изграждането на един от тези шест центъра, които да предоставят високо-професионални услуги на клиентите на компанията от цял свят. През следващите години, към традиционните ИТ услуги, са добавени и редица бизнес услуги, включително финансови услуги, логистика, стратегическо планиране и Човешки ресурси (HR). В момента специализираното звено за човешки ресурси предоставя пълно портфолио с HR решения, не само за вътрешни служители на HPE, но и за клиенти от целия свят.

Заради приноса си към българската икономика компанията ни е отличавана няколкократно с приза „Инвеститор на годината“ – през 2008 и 2011 година, „Най-добър работодател“ през 2011 година, „Любим бранд“ за 2013 г. Най-атрактивен работодател“, „Инвеститор в човешки капитал“ и др. Носители сме и на редица награди за корпоративна социална отговорност и развитие на доброволчеството у нас.

Разнородните задачи, които се изпълняват от България, имат сериозно въздействие върху цялата ИТ индустрия в страната. Ние започнахме преди 10 години с по-тясна специализация в предоставянето на конкретен тип услуги, свързани с обслужване на клиенти и техническа поддръжка, а днес предоставяме десетки типове услуги в най-разнообразни региони по света, като в центърът са концентрирани знанията и опита на компанията от целия свят. Още по-хубавото е, че това ноу-хау и този опит се предоставят от български служители, дипломирали се, израснали и живеещи в България, които, работейки в HPE, получават възможност да работят за една глобална компания. Това дава глобална визия и безценен опит.

Какви новини да очакваме от Обучителния център на HP в София - HP Education Center?

Стартирахме обучителния център през 2009 г. и през призмата на изминалите години мога да кажа, че това беше една от успешните ни инициативи. Още в началото усещахме, че има недостиг на кадри, че очакванията на бизнеса се разминават с наученото в университетите. Първоначалната ни идея за обучителния център беше да предаваме нашия опит и знания към клиенти и партньори, за да работят по-лесно и уверено с продуктите и решенията на Hewlett-Packard. Впоследствие осъзнахме ползите от използването на този център и за вътрешни нужди, така че да обучаваме и развиваме своите служители. Желанието за усъвършенстване се оказа най-успешната черта на българина - той е любознателен, стреми се към нови знания и умения. По отношение на служителите ни, този обучителен център даде възможност от една страна да обучаваме новите служители, а в последствие да ги развиваме и в други различни области. Тази промяна ги държи будни и стимулира енергията и интереса им в работата, защото те получават възможност в момента, в който задачите им започнат да се превръщат в рутина да потърсят други предизвикателства, за които се подготвят в обучителния център. По този начин HPЕ Education Center превръща служителите ни в неизменна част от нашия успех.

Интервюто проведе Констанца Кадънкова





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X