Ит Лидери

HPE: Хибридните ИТ свързват всички точки

Computer World

Александър Главчев

На 26 януари българското представителство на Hewlett Packard Enterprise (HPE) организира своята първа конференция, насочена към трансформацията към т.нар. хибридна инфраструктура. „Вече не става дума дори за (ИКТ) продукти и приложения, а за бизнес“, така Александър Аксентиевич, мениджър Hybrid IT Transformation, описа новата реалност, в която работи компанията. След края на събитието той и неговият колега Деян Станич, проектант “Облачни услуги“ в НРЕ за Централна и Източна Европа и Израел се съгласиха да отговорят на няколко въпроса за читателите на Computerworld.

Разкажете защо HP се раздели на две компании?

Александър Аксентиевич: Ръководството взе решение да подобри фокуса върху различните типове бизнес, като раздели компанията на две. Hewlett Packard Enterprise продължава да се занимава с корпоративните решения – хардуера, софтуера и услугите. Тя запазва фокуса си върху корпоративните клиенти, техните проекти свързани със системна интеграция, както и поддръжката. Другата част на компанията е HP Inc. и тя работи в сферата на продуктите за печат и персоналните системи. Идеята е, че бизнесите на двете са насочени към различен тип клиенти.

Как дефинирате от бизнес гледна точка термина „хибридни ИТ“, каквато бе темата на първата конференция на HPE е в България?

Александър Аксентиевич: От бизнес гледна точка се стараем да опростяваме нещата. Не че технологиите не са сложни, но бизнесът това не го интересува. На базата на ключовите показатели за ефективност в големите корпорации - това, което движи техния бизнес, се опитваме да опростяваме максимално живота им. Целта е да правим така, че за тях да е максимално просто да потребяват ИТ услуги. Няма никакъв смисъл да обясняваме колко сложно е да се достави виртуална машина или какво е необходимо за работата й.

От наша гледна точка, хибридните ИТ свързват всички точки в системата на дадената организация, опростяват доставката на услуги и предоставят на бизнеса подхода „ИТ като услуга”. В крайна сметка това води до намаляване на разходите и определено по-гъвкави решения, имайки предвид динамично променящите се пазари.

HPE е дефинирала свои четири основни стратегически направления:  трансформация към хибридна ИТ инфраструктура, защита на дигиталното предприятие, овладяване на информацията, както и увеличаване на производителността на служителите. Как се спряхте точно на тези четири елемента?

Александър Аксентиевич: Започнахме отгоре надолу. В обратната посока бихме говорили за отделните компоненти – сървъри, системи за съхранение на данни, мрежи, управляващ софтуер, решения за сигурност и т.н. Нещата стават твърде комплексни. Проследявайки структурата на организацията отгоре надолу е ясно, че са необходими хибридни решения – трансформиране на центъра за данни, постигане на необходимото ниво на сигурност на информацията и осигуряване на необходимия достъп. Третото направление е свързано с анализи на данните. Този аспект е става все по-важен с навлизането на Интернет на нещата. Компаниите получават огромни количества информация и имат нужда от начини да се възползват от тях. Не на последно място е потребителското изживяване – да направим така, че информацията да е лесна за консумиране от всички в предприятието, независимо дали това е ИТ администратор, счетоводител или краен потребител.


HPE: Хибридните ИТ свързват всички точки

© Computer World, Computerworld.bg

По време на презентацията си, в рамките на конференцията, Петър Бочек, изпълнителен директор бизнес маркетинг и продажби в Telenor, обяви, че най-големият проблем при една трансформация е нагласата. Къде според вас е най-трудният момент при мигриране от традиционна към хибридна ИТ инфраструктура?

Деян Станич: Най-трудна е промяната. Ако дадена група хора работи по определен начин дълъг период от време, то възприемането на нещо ново се оказва предизвикателство. В контекста на съвременния бизнес обаче промяната и адаптирането често са равносилни на оцеляване. Разбира се това не е лесно, но е неизбежно. В повечето случаи самата технология е най-малкото предизвикателство по пътя на трансформирането на организацията. По-сложната част касае процесите и хората.


Донякъде очаквах да употребите думата „възраст“. Разбира се, не толкова в смисъла на броя на годините, колкото да засегнете стремежа на компаниите да съхранят своята пъргавост и гъвкавост от периода си на стартъпи...

Деян Станич: Не мисля, че това е толкова директно свързано с възрастта. По-скоро става дума за зрелост. Когато една компания е млада, то и процесите в нея са по-прости. С растежа трудностите възникват сами – например едно е да се управляват сто души и съвсем друго – хиляда. Или когато говорим за продажби в една или две страни срещу пазари по целия свят.

Коя най-голямата трудност при подобни миграции, но вече от техническа гледна точка?

Александър Аксентиевич: Краткият отговор е, че за нас няма нерешими проблеми. Разполагаме с технологии, които поддържат множество сценарии. Чувстваме се съвсем комфортно в хетерогенни среди. Казвам това, защото постоянно срещам клиенти, които казват: „Имам оборудване/решение от трета компания“. Нашата реакция в тези случаи е съвсем спокойна – не караме никого да изхвърля и похабява нищо. Интегрираме само липсващите компоненти в дадената компания. Мисля, че това е възможно най-здравословният подход. Очевидно е, че не можем да кажем на клиента, трябва да смени центъра си за данни.

Деян Станич: Светът сега е много интересен. Всичко се случва много бързо. Това, което в момента показваме на демонстрации в рамките на 5 минути, преди време се случвало за един месец. Всичко това обаче не се случва от само себе си, защото бизнесът има нужда от такива функционалности. Ако допреди няколко години разглеждахме и преценяваме по няколко варианта за придвижване от едно място до друго, то днес софтуер на телефона ми дава най-краткият маршрут и най-добри алтернативи. И това сега е нещо обичайно, част от живота. В момента, без да обяснявам нищо, мога просто да въведа адреса и да преценя колко време ми е необходимо, за да бъда на даденото място навреме.

Що се отнася до технологиите, в момента е налице известна бимодалност – от една страна е традиционният начин за изграждане на ИТ системи, а от друга – облачните решения. Повечето от нашите клиенти засега разчитат на традиционни решения, но все повече отправят поглед към облака. Затова от технологична гледна точка, за нас е много важно да можем да покрием и двете възможности и да предложим едно централизирано, унифицирано и автоматизирано потребителско изживяване. Това са т.нар. хибридни ИТ. Ние в HPE вярваме, че клиентът трябва да има избор и затова в нашите разбирания хибрид означава именно това – възможност за избор къде да се обработва тяхната информация, къде да е новият им сайт или нещо друго.

Как бихте сравнили „апетита“ на българските компании по отношение на ИТ с други страни?

Александър Аксентиевич: Поради разнообразни причини, важащи за целия регион, в някои направления компаниите са много напреднали, а в други – не чак толкова. Целта в живота на българина е да се сдобие със собствена къща, а не да наеме апартамент. Така че, когато говорим за публични облачни услуги, за много от тукашните бизнеси е трудно да приемат, че данните им ще бъдат съхранявани някъде си срещу заплащане.

От друга страна, след много срещи, мисля че българският пазар е вероятно най-отвореният в региона по отношение на такива предложения. Клиентите тук са отворени за дискусии, преценяват възможностите на тези технологии и все повече посещават работни семинари или провеждат тестове. След събития като днешното (конференцията на HPE в София) често хората идват и задават много въпроси. Т.е. налице е интерес и желание да разберат кой вариант е най-удачен за тях.

По време на конференцията стана дума за инфраструктурните решения Synergy на HPE. Какви предизвикателства решавате с тях?

Деян Станич: Идеята е да предоставим на клиента унифицирана инфраструктура с акцент върху това как тя се използва от потребителите. Повечето хора в момента си представят инфраструктурата като набор от хардуер,софтуер и др. инструменти. Нашата идея е чрез Synergy да автоматизираме голяма част от стъпките и дори нещо повече – да създадем голяма екосистема, която да облекчава интегрирането на нови компоненти и технологии. Крайната цел е да изпълним обещанията си за гъвкави ресурси, които да могат да бъдат използвани тогава, когато са необходими. Част от всичко това е интеграция на ниво приложения, за които да няма значение дали отзад стои традиционна или облачна инфраструктура.





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X