Ит Лидери

Microsoft губи мобилното състезание, вижда бъдеще в облака

Владимир Владков

Ако мобилността и облакът са два от ключовите технологични пазара на бъдещето, то Microsoft изглежда се е позиционирала добре поне на един от тях.

Когато компанията обяви във вторник своите финансови резултати за тримесечието, нещо веднага се наби на очи – приходите от телефонния хардуер са спаднали с 58% спрямо миналата година, което според компанията се дължи на „обновената стратегия“.

Това е един добре звучащ завой на фразата, който противоречи на сменения фокус на Microsoft от бизнеса с устройства на Nokia, както го развиваше финландската компания, към широка гама от телефони. Вместо това компанията изгражда по-икономична дивизия, която ще развива само няколко телефона. Тази икономия се разбира буквално - по-рано тази година, Microsoft намали персонала със 7800 души, предимно в поделението на телефонния хардуер.

Междувременно бизнесът „Intelligent Cloud“ бе единственият сегмент, в който компанията отчете ръст през последното тримесечие. Употребата на изчислителни ресурси от облачната платформа Microsoft Azure се удвоил спрямо миналата година, а приходите са нараснали със 135%.

Дори при поглед отвън към облачния сегмент на компанията, е възможно да се види допълнителен облачен растеж. Microsoft има 60 милиона активни потребители месечно за Office 365 Commercial, а предложенията за облачната продуктивна услуга имат 18 милиона абонати.

Тенденцията за растеж единствено в облачната сфера е нещо, което Microsoft смята, че ще продължи и през следващото тримесечие. Главният финансов директор на компанията Ами Худ каза, че фирмата очаква продажбите на телефони да спадат на годишна база, дори след пускането на трите нови апарата Lumia за коледните празници.

С цялата тази налична информация, изглежда че шефът Сатя Надела е дал заден ход на идеята си за разделяне на телефонния хардуер и е предприел по-плуралистичен подход към мобилния и софтуерния пазар, същевременно продължава да насърчава облачните възможности на Microsoft като най-подходящият бизнес, поне за текущата ситуация на компанията.

В края на краищата мобилните устройства с Windows заемат една маргинална част от пазара, а често казано няма големи надежди за мобилните амбиции на компанията, поне в близко бъдеще. Windows 10 Mobile би трябвало да се появи през ноември заедно нови устройства Lumia, но екосистемата от приложения за операционната система може да бъде описана като анемична.

От друга страна, Microsoft е добре позиционирана да се възползва от силната си позиция на пазара на продуктивни потребители (с Office 365) и сървърния софтуерен пазара, за да наложи там своите облачни възможности като основен компонент от своята дейност в бъдеще.

Надела посочи, че всички услуги на компанията захранват нейната облачна стратегия. Корпоративните ИТ мениджъри разгръщат Office 365 и могат да се обърнат към Azure Active Directory за управление на идентичността, а когато вече ползват платформата Azure, те често избират и други услуги от облака на Microsoft. Това е положителен знак за растежа на компанията като облачен играч, ако успее да преобразува плащащите потребители в клиенти, ползващи все повече услуги.

За Microsoft ще бъде от ключово значение да се конкурира в облака, където компанията води ожесточена битка с конкуренти като Amazon и Google за съществуващите големи предприятия (където Microsoft е силна) и с нови стартиращи фирми, които може да се превърнат някой ден в неин конкурент.

IDG News Service





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X