Ит Лидери

ИТ пазарът в България: труден, но с потенциал

Computer World

Александър Главчев

“Пазарът е труден и се характеризира със свръхпредлагане и слабо потребление”, така Димитър Топалов от Асбис България описа ситуацията на българския пазар по време на откриването на традиционната партньорска среща, организирана от компанията, носеща името Асбис Академия. “Ние имаме много добра система за следене на ключовите показатели на различни брандове, бизнеси и клиенти и проследявайки тези показатели ние можем да взимаме адекватни решения за оптимизация и дори прекратяване на даден бизнес – обясни той пред множеството партньори на компанията. – През последните години ние спряхме няколко много значими за пазара марки. Във вашите очи това вероятно изглежда като голяма загуба за нас… Повявайте ни, точно обратното е.”

“Плоска” 2015 г.

Според Людмил Стойчев, управляващ съдружник в CBN – Pannoff, Stoytcheff & Co, през последните години се е загубила концепцията на класическите ИТ компании за планиране на информационната политика (касаеща например новите продукти, ъпгрейдите, потребителските групи). Вместо това целите се “налучкват” – подход, който не е на нивото на глобалните промени в областта на технологиите и при нагласите на потребителите. Според анализатора това е и една от причините за спада при продажбите. Липсата на стратегия, поради непознаване на пазара, води до ефекти като прекалено високи складови наличности и разпродаването им на дъмпингови цени, което в крайна сметка причинява загуби из цялата верига.

Маркетологът описа българския дистрибуторски пазар като напрегнат, след разочароващата 2014 г., по време на която бе отчетен тежък спад в брутния марж до най-ниските стойности за последните седем години. Допълнително утежняващ фактор се е оказала предходната 2013 г., като наблюдаваният тогава здравословен ръст е накарал много компании да увеличат драстично складовите си наличности, да се отпуснат при взимането на заеми и т.н.

Сериозен ръст при облачните системи очакват от CBN през следващите няколко години. Според Стойчев, до 2 – 3 години се очаква техният дял да достигне около 30%, докато в момента той е между 3 и 5 на сто. По отношение на продуктовите линии, които имат потенциал за ръст пък той изброи смартфоните, преносимите компютри, дисковите и архивиращите системи, сървърните системи, мрежовия хардуер и смарт телевизорите.

При настолните асемблирани и маркови компютри, таблетите, мониторите, принтерите и навигационните устройства от компанията не очакват ръст.


ИТ пазарът в България: труден, но с потенциал

© Computer World, Computerworld.bg

Година на почти нулев ръст е била 2014 г. за дистрибуторите на ИТ продукти у нас. Брутният марж пък е достигнал най-ниските си стойности за последните седем години. Завишените складови наличности, след силната 2013 г. все още “тежат” на компаниите и през 2015-та. Допълнително, според Стойчев, през втората половина на настоящата година се наблюдава двуцифрен спад.

По данни на анализатора е налице голяма разлика в портфолиата на системните интегратори, опериращи в София и страната. Друг интересен факт е по-големият дял на “сивия” бизнес в столицата спрямо средните нива за останалата част от страната. Според CBN в България са налице около 2 хил. системни интегратори, които през 2014 г. са реализирали 300 млн. лв. от продажби на хардуер и софтуер. Общият оборот от ИТ услуги пък е около 250 хил. лв., като в този сегмент е налице ръст спрямо 2013-та. “За 2015 г. – малък, но очакван ръст”, прогнозира Стойчев.

2014 г. е била пикова за търговете по Закона за обществените поръчки (ЗОП), когато бюджетите на държавата и общините в тази насока са достигнали около 100 млн. евро. Очакваната равносметка за настоящата година е минимален ръст.

В областта на търговията на дребно с ИТ продукти у нас оперират около 1200 компании. По думите на Стойчев след отчетения ръст през миналата година, през 2015-та България ще е една от малкото страни, в които тя се очертава да бъде “плоска” по отношение на приходите.

Интересен момент в презентацията на CBN беше отделеното внимание върху други региони в страна, освен София. По думите на Стойчев най-големият регионален пазар на ИТ в България е Пловдив с активни 105 компании (става дума пловдивски компании, а не фирми, регистрирани другаде и продаващи и в този регион) в 11 населени места, които през 2014 г. са с общ оборот в размер на 20,5 млн. лв. На второ място е Бургас с 85 компании, а на трето място Варна с 102 компании, като по приходи двата морски града са близки.

Windows 10 в България

4,21% от имащите право да преминат на новата операционна система (от Windows 7 или 8.1) вече са го направили. Това обяви Тодор Лесов, мениджър търговци на дребно и канални партньори за България и Македония (Retail and Channel Partner Manager Bulgaria & Macedonia) в местното представителство на компанията. Междувременно средният показател в световен мащаб е 5,14%. “Наистина, ние сме малко под средното ниво за целия свят, но трябва да се има предвид, че в България все още базата на Windows XP е по-висока”, обясни Лесов. Потребителите на тази операционна система нямат право на безплатен ъпгрейд до Windows 10. Според мениджъра, ако Windows XP бъде изключена от сметката, то процентът на преминалите към новата ОС у нас ще са малко над средното ниво. Това обаче е далеч и от първенците, най-близкият от които е Естония с 12%.


ИТ пазарът в България: труден, но с потенциал

© Computer World, Computerworld.bg

В рамките на Асбис Академия 2015 представителите на Microsoft проведоха общо две лекции. По време на втората пред партньорите на Асбис България бяха разяснени възможностите за публично финансиране на ИКТ проекти.

Презентации изнесоха и представители на Western Digital, Intel, AMD, Dell и Logitech.





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X