Ит Лидери

Мобилността като конкурентно предимство

Computer World

Въпреки консервативността на голяма част от бизнесите, възможността всеки служител да е винаги свързан и да разполага с на практика същите възможности като на бюрото си в офиса, няма как да не промени бизнес обстановката. Точно поради тази причина мобилните устройства и свързаните с тях решения и стратегии се считат за “смутители” (disruptors).

По-бързо взимане на решения

Една от основните промени, до които водят мобилните технологии, е възможността служителите да бъдат продуктивни, независимо къде се намират. Иновации в мобилните технологии, които все по-често стават част от обхватни инциативи на компаниите, гарантират на работниците адекватен достъп до информация, когато са извън офиса, така че те да обслужват по-добре клиентите.

Доставчиците на решения отдавна са “хвърлили око” на сегмента на управлението на мобилни устройства. Ранните MDM (mobile device management) интсрументи се разрастват, превръщайки се в обхватни EMM (enterprise mobile management) решения, целящи да помогнат на бизнесите да се възползват от потенциала на смартфоните и таблетите. Благодарение на тези продукти ИТ мениджърите превръщат мобилните планове на компаниите в зрели стратегии, адресирайки важни въпроси като: Какво ниво на достъп да получават служителите, използващи собствения си смартфон? Как да се процедира с работниците на непълно работно време? Кои приложения биха били от полза и могат да бъдат позволени, без да се компрометира сигурността?

Според анализатора Forrester са налице четири области, към които EMM решенията трябва да бъдат насочени, за да бъдат от полза на бизнеса:

  • По-добро преживяване за служителите. Това е особено важно, тъй като ако корпоративните инструменти са неудобни за работа, то хората несъмнено ще (се опитват да) използват обикновени потребителски приложения. Например ако работникът трябва да въвежда сложна парола всеки път, когато има нужда от достъп до дадено корпоративно приложение, то възприемането му по всяка вероятност ще бъде намалено.

  • Повече знания за използването на приложенията. Т.нар. application reputation services позволяват на компаниите точно да определят какъв е рискът от използването на дадения инструмент чрез засичане на вредоносно поведение и помагайки им да рабират кои са поведенията, влияещи върху кофиденциалността. Също така те хвърлят светлина и върху това кои приложения използват служителите, кои биха искали да използват и какво се употребява при партньорските организации.

  • Разширена аналитика. Повече устройства, платформи, приложения и данни означават по-комплексна като цяло среда, която трябва да бъде управлявана. Без допълнителен набор от умения и ресурси това надали е възможно. Решение в тази насока дават възможностите за автоматизация на политиките (policy automation). Разширеният достъп до данни носи информация за това кои приложения се използват, кои служителите биха желали да използват и кои не посрещат техните очаквания.

  • Повече автономна поддръжка. С превръщането на мобилните решения все по-често в критични бизнес инструменти, логично е да нараснат и изискванията по отношение на поддръжката. За ИТ мениджърите това означава повече автоматизация и възможности за самообслужване, чрез които служителите да могат сами да пускат в действие нови устройства и максимално бързо да достигат до набора от приложения и данни, от които имат нужда. Корпоративните “магазини” за приложения позволяват на хората да намират нужния им инструмент, независимо от какво устройство искат да получат достъп. Порталите за самообслужване пък им позволяват да докладват за загубени или откраднати смартфони и таблети и дори сами да трият дистанционно данните, съхранявани на тях.


Таблетът – удачният работен форм фактор

По данни на анализатора IDC пазарът на таблети в Западна Европа, предназначени за употреба в бизнес среда ще достигне над 11 млн. бр. през 2019 г. Това означава над 130% ръст за периода от 2014 до 2019 г., посочват от компанията, допълвайки че тази категория продукти ще предоставя значителни възможности за производителите през следващите години.

От 2010 г. насам таблетите се продават добре в потребителския сегмент, като продажбите бяха подкрепени и от първи внедрявания в корпоративна среда. Развитието в сферата донесе голямо разнообразие от устройства, предлагащи различни нива на прозиводителност, размери на екрана, комуникационни възможности и др. функции, като всичко това е движено от разнообразните потребителски нужди. Сред всичко останало иновациите донесоха и нов продуктов дизайн с устройства, които са все по-леки, по-добре свързани и с повече възможности за въвеждане на информация, включително клавиатури. С разширяването на продуктовите линии на традиционните производители на компютри, които вече предлагат и таблети, те все по-често идват заредени с функционалности, които са търсени от ИТ отделите.

Според IDC използването на такива устройства в корпоративна среда ще нарасне двойно през 2015, спрямо миналата 2014 г. “Таблетите се използват в компании от всякакъв размер”, споделят от анализатора. На пръв поглед те навлизат в бизнесите от служителите, желаещи да използват собственото си устройство по време на работа. По данни на IDC обаче повече от две трети от компаниите в държави като Франция, Германия и Великобритания вече разполагат с таблети.

Докато през 2014 г. продажбите са били ограничени, занапред очакванията са пазарът да търпи развитие, благодарение на спада на цените и на иновациите. Допълнително продуктите, попадащи т.нар. две-в-едно категория вече могат да предоставят производителност, съпоставима с лаптоп, давайки същевременно дълъг живот на батерията, и тяхното проникване в корпорациите и малкия и среден бизнес също се очаква да се устреми нагоре.

Предстоящото пускане на новата операционна система на Microsoft - Windows 10, също се очаква да подкрепи интегрирането в работна сред на устройства, заместващи традиционния ноутбук.

Също така през 2014 г. Apple и IBM обявиха партньорство, целящо да посрещне нуждите на комерсиалния сектор, а по-рано през настоящата година пък Google представи Android for Work.

Според IDC увеличаването на продуктивността на служителите е основният двигател за внедряването на таблети в работна среда. Все повече компании дигитализират процесите си и дават възможности на своите работници да бъдат мобилни. За тях често именно таблетът се оказва най-подходящият форм фактор, предлагайки по-голям екран от смартфона и разширена мобилност, спрямо лаптопа. Именно затова от анализатора предвиждат значителен ръст в този сегмент занапред.

Предвиждания на IDC за мобилните корпоративни приложения:
  1. ИТ организациите ще отделят поне 25% от своите софтуерни бюджети за разработка, внедряване и управляване на мобилни приложения до 2017 г.
  2. Трудности при свързането на мобилни платформи със съществуващи бази данни ще предизвика забавяне и надскачане на първоначалния бюджет на 45% от мобилните инициативи в предприятията през 2015 г.
  3. 35% от големите компании ще използват платформи за разработка на мобилни приложения, за създаване и внедряване на решения в своите организации през 2015 г.
  4. Броят корпоративни приложения, оптимизирани за мобилни устройства, ще нарасне четири пъти до 2016 г.
  5. 30-40% от организациите, внедряващи повече от пет мобилни приложения през 2015 г., ще почувстват съществено подобрение при бързодействието на бизнеса от създаване на приложно-програмен интерфейсен слой в своята ИТ архитектура.
  6. Над 50% от големите организации ще инвестират в сложни EMM възможности за увеличаване сигурността на приложенията и данните си през 2015 г.
  7. До 2017 г. 100% от бизнес приложенията за обслужване на приложенията и 75% от насочените навътре решения ще бъдат разработвани предимно за мобилни устройства.
  8. ИТ отделите ще изискват сериозни реорганизации до 2016 г., за да поемат функциите на доставчици и интегратори на приложения и оркестратори на услуги.
  9. Осигуряването на конкуренти предимства ще замести увеличаването на продуктивността и ефективността при 50% от разработените през 2015 г. мобилни приложения. 
  10. До края на 2015 г. само 15% от големите компании ще разполагат с адекватно управление на мобилната сигурност.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X