Ит Лидери

2015-та ще е година на битката между Windows 10 и Chrome OS

Computer World

Ноутбуците със задаващата се операционна Windows 10 на Microsoft ще трябва да се борят с устройствата, работещи с Chrome OS на Google. Според анализатора IDC независимо от това кой ще стане победител от сблъсъка ще спечели пазарът на персонални компютри.

Очаква се спадът в сегмента да бъде по-слаб от този през 2014 г. и да е около 3,3%, прогнозират в компанията. През 2016-та пък се очаква той продължи да намалява и да е около 1,8%, главна заслуга за което ще са продуктите с Windows 10 и Chrome OS. За сравнение през миналата година доставките на компютри намаляха с 4,7%.

Windows 10 може да заинтригува предприятията, в които е дошло време за замяна на техниката и където са пропуснали непопулярната Windows 8, счита Джей Чоу, старши анализатор в IDC. При създаването на новата операционна система са отчетени много от оплакванията по адрес на предходния продукт и нейната предварителна версия получава положителни отзиви.

Според анализатора новият Windows има шансове за успех на американския пазар, но да се разчита на това, че потребителите ще обновят системите си е трудно. В голяма степен това зависи от това дали Microsoft ще предлага операционната система безплатно или ще иска пари за нея. Ако Windows 10 e безплатна, то потребителите могат да предпочетат да не заменят хардуера, счита Чоу.

Компании като Lenovo и Dell вече изразяват гореща поддръжка на новата операционна система, заявявайки че техните партньори с нетърпение очакват преминаването към нея. Сред привлекателните особености на “десятката” е завръщането на менюто Start и отсъствието за задължителния “плочков” интерфейс.
“Microsoft има преимущество – голямо количество потребители на Windows – продължава Чоу. – Ако корпорацията успее да помогне на персоналните компютри да остават конкурентоспособни, то тя няма да загуби от дяла си при операционните системи.”

Windows 10 обаче ще трябва да се изправи срещу сериозна конкуренция, съставена от т.нар. Chromebook устройства, работещи под Chrome OS на Google. Тези продукти набират популярност и според анализатора са поддържали доставките на компютри през последното тримесечие на миналата година. Хромбуците имат успех сред студентите и активно са били купувани по време на празнични промоции. Имайки предвид ръста в областта на уеб приложенията, може да се очаква, че и бъдещето на тези компютри също е светло.

По данни на IDC доставките на персонални компютри през последната четвърт на 2014 г. са достигнали 80,8 млн. бр., с 2,1% по-малко от аналогичния период на 2013-та. Дялът на лаптопите в общия обем е бил 50-55%, от които между 4 и 6 на сто са били хромбуци.

Много от тези устройства струват по-малко от 250 долара, но същевременно са достатъчно богати от гледна точка на функции. “Качеството на много хромбуци е по-добро от това на нетбуците, които се появиха на пазара преди няколко години”, обяснява Чоу.

Microsoft се опитва да конкурира Chrome OS с евтини ноутбуци и настолни системи, работещи под Windows 8, с вградена търсачка Bing. При този вариант лицензът за операционната система е безплатен за производителите. Такива устройства пердлагат ограничено твърдо дисково пространство и са преднаназчени за потребители, които не се нуждаят от мощен хардуер, а искат продукт подходящ а сърфиране в мрежата, достъп до социални мрежи и възможност да съхраняват файлове в облака.

HP например продава подобни ноуттбуци и моноблокове с марката Stream, на цени започващи от 200 долара.
Времето ще покаже какво точно ще предприемат от Microsoft, за да подпомогнат Windows 10 при конкурирането й с Chrome OS. Очаква се нови подробности около операционнатс система да бъда съобщени на 21 януяри по време на събитие в централана компанията в Редмънд, САЩ.

Спред IDC няма никакво съмнение, че силните последни месеци на 2014-та на пазара на персоналните компютри са задали тона за тази година. Lenovo е станала лидер в сферата, като за четвъртото тримесечие е продала 16,05 млн. устройства – с 4,9% повече от аналогичния период на 2013 г. HP пък значително се е доближила до завръщане на водеща позиция, продавайки 15,88 млн. бр. компютри и отчитайки ръст от 8,5%. На трето място е Dell – 10,88 млн. доставени устросйтва и 8,5% ръст. Acer също постепенно възстановява позициите си, отчитайки ръст в продажбите с 3,2%, до 6,22 млн. бр. Apple заема пета позиция с 5,75 млн. бр и 18,9% ръст.

Глобален пазар на персонални компютри

Доставчик Доставки за 2014 г. (млн. бр.) Дял през 2014 г. (%), 

Доставки за 2013 г. (млн. бр.)

Дял през 2013 г. (%) Ръст 2014/2013 (%)
Lenovo 59,2 19,2 53,8 17,1 10,1
HP 56,8 18,4 52,2 16,6 8,9
Dell 41,7 13,5 37,8 12,0 10,3
Acer Group 24,1 7,8 24,5 7,8 -1,6
Apple 19,8 6,4 17,1 5,4 15,7
Други 107,0 34,7 129,7 41,2 -17,5
Общо 308,6 100,0 315,1 100,0 -2,1

Източник: IDC, януари 2015 г.





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2020 съгласно Общи условия за ползване

X