Ит Лидери

Важното значение на сделката Apple-IBM

Владимир Владков

Партньорството на Apple с IBM за атакуване на мобилните предприятия може да има дългосрочни последици за двете компании, както и за големите им конкуренти Google, Microsoft и BlackBerry. То може обаче да улесни неимоверно живота на ИТ отделите в големите корпорации.

Apple и IBM обявиха „ексклузивна“ сделка, според чийто условия Голямата синя ще създава „от нулата“ нова линия корпоративни приложения за Apple iOS, предназначени за търговията, здравеопазването, транспорта и други индустрии.

IBM ще създава „уникални облачни услуги“ за iOS, включително средства за сигурност, за анализи и за управление на устройства. Тя ще препродава iPhone и iPad на своите корпоративни клиенти, а Apple ще пусне нови услуги за поддръжка на бизнес клиенти.

С други думи, Apple и IBM прилагат на кръстосан огън мобилния бизнес пазар. И това става в доста тясно, почти семейно сътрудничество. Компаниите използваха думата „ексклузивно“ 4 пъти в официалното съобщение за сделката.

Това предполага, че Apple няма да се стреми към подобна сделка с Hewlett-Packard. От своя страна, IBM (поне засега), залага всичките си козове на Apple, изглежда за сметка на Google Android OS и Microsoft Windows Phone.

„Ние казваме, че тези приложения и услуги ще бъдат специфични за iPhone и iPad“, каза говорителка на IBM в отговор на въпрос какво означава „есклузивно“. „Това са най-добрите мобилни устройства в света, от наша гледна точка“, добави тя.

Сделката е значителна по няколко причини. Устройствата на Apple се ползват масово от бизнес хората, но компанията се смята за „ренегат“ в корпоративния свят, тъй като се промъква там през задната врата и не обръща никакво внимание на нуждите на ИТ отделите, каза анализаторът Роджър Кей от Endpoint Technologies. „Ако IBM дойде и каже „Ние гарантираме, че тия джаджи на Apple работят добре с онова, което вече имате“, това ще направи по-спокойни ИТ отделите“, обясни той.

Кей коментира, че и досега те са били партньори, но IBM е имала равностоен с останалите производители достъп до Apple API. Сделката от вторник може да даде на IBM по-добър достъп до функции на Apple като Find My Phone и възможностите за отдалечено изтриване, което ще позволи на IBM да ги интегрира в своите инструменти за мобилно управление, заяви анализаторът.

Това е промяна за Apple, която досега почти не се интересуваше от това, как бизнесът се справя с наплива от нейните устройства. Сега Apple си партнира с компания, която прави неимоверни усилия да разбере всички нужди на корпоративните клиенти. Това осигурява на Apple ценен дистрибуционен канал в корпоративния сектор без да се налага промяна на начина й на работа.

„Apple не трябва да сменя философията си и ще прехвърли на IBM целия проблем да открие начина, по който iPhone да заработи за ИТ мениджърите, искащи да бъдат третирани като ценен потребител“, каза Кей.

Сделката е забележителна, защото е необичайна за Apple, която действа като „вълк единак“, а сега се обвързва публично с много голям партньор. „Вместо да са момчетата в черно-бяло, които хвърлят чука, те стават част от побеждаващ отбор“, добави Кей, правейки сравнение с рекламата на Apple „1984“, която обрисуваше IBM като корпоративен разбойник.

Не всеки обаче разглежда сделката като повратен момент. Джак Голд, президент на J. Gold Associates, отбеляза, че IBM е сключвала подобни договори и преди – с BlackBerry и с бившата Palm Inc.

Той каза, че не е изненадан от сделката, която позволява на групата за корпоративен софтуер на IBM да разшири своята клиентска база сред потребители, които се нуждаят от по-широка поддръжка на iOS. „IBM е правила много такива сделки в миналато“, добави Голд.

Анализаторът Чарлз Кинг от Pund-IT каза, че сделката ще има „тежест“, но още е трудно да се прецени колко точно. Много компании вече са създали работещи приложения за мобилни устройства, каза той.

„Да имаш официална поддръжка от IBM за тези 100 приложения ще бъде привлекателно за някои корпоративни поддръжници на IBM, но е трудно да се каже колко от тях ще се втурнат да сменят онова, което вече имат“, каза Кинг.

Сделката може да удари обаче Microsoft, добави той. „Потребителите, които ще атакуват от Apple и IBM с тази сделка, са точно онези, които преследва и Microsoft през последните години с Windows Phone, смята Кинг. - Това е още един съперник и още едно главоболие.“

Каролина Миланези, анализатор от Kantor Worldpanel, смята, че комбинацията Apple/IBM може да маркира края на BlackBerry. Apple ще получи подкрепа за бизнес пазар с добре обучен персонал за продажби и поддръжка. „Мисля, че за BlackBerry това ще бъде последната капка“, добави тя.

IDG News Service, Сан Франциско





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X