Ит Лидери

Трудна година за хардуерния пазар в България

Computer World

Стефан Станчев

Не е тайна, че хардуерният пазар се оказа един от най-пострадалите в ИТ сегмента от началото на кризата. Той бе най-бурно развиващият се до 2009 година и очакванията за неговото развитие преди това бяха големи.

В тазгодишната ни класация ИКТ ТОП 100 на доставчиците на компютри, офис оборудване, хардуер от системна интеграция и мрежово оборудване участват 82 фирми.

И тази година Датекс задържа лидерската позиция в този сегмент, като генерира 71 млн. лв. приходи и 12,92% спад спрямо миналата година. На втора позиция е Стемо (с 35,5 млн. лв. и спад от 1,34%), а на трето място е Стоун Компютърс (с почти 20 млн. лв. приходи и 15,21% спад спрямо миналата година). Челната десетка се допълва от Телелинк (19,5 млн. лв и 34,02% спад), Плесио (15,9 млн. лв. и ръст от 8,36%), Контракс (13,2 млн. лв. и 62,76% ръст), Лирекс.БГ (12,4 млн. лв. и 25,38% спад), Парафлоу (11,8 млн. лв. и лек ръст от 1,57%), Вали Компютърс (11,2 млн. лв. и 39,76% спад) и ДЗУ (10, 9 млн. лв. и 16,71% спад).

Общо приходите на тези 82 фирми за 2012 година в сегмента са 297 млн. лв., което е спад с 9,1% спрямо резултатите от 2011 г., когато са били 326,8 млн. лв.

Сравнението на постъпленията за 45-те компании, за които има данни и за двете години, показва спад от 11,14% - 267,3 млн. лв. за 2012 г. спрямо 300,8 млн. лв. за 2011 г.

Добре е да се отбележи, че средномесечното брутно заплащане в сектора е 1352 лв., което е с 11 на сто по-ниско от средното за “ИКТ ТОП 100”-2013.

Този сегмент през миналата година бе белязан от фалита на търговската верига за ИТ продукти Мултирама. 7 години след навлизането си в България и бързото разширение на търговската си мрежа в страната, компанията спря работа през ноември 2012 г.

Мултирама стъпи у нас през ноември 2005 г., като само за първата година обяви инвестиции за над 1 млн. евро. През април 2011 г. компанията получи и сертификат ISO 9001:2008, който й даваше възможност да участва в обществени поръчки и да разшири присъствието си в големите компании, заявиха тогава от Мултирама. Пак през 2011 г. компанията отвори втори магазин в Пловдив, който бе и 11 търговски обект на Mултирама.


Трудна година за хардуерния пазар в България

© Computer World, Computerworld.bg

На базата на класацията ни, както и на база изследванията на различни анализатори през миналата година, може да се стигне до заключението, че обширният хардуерен пазар остава за поредна година един от най-засегантите сегменти. По думите на Нели Вачева, управител на IDC България, при хардуерните продажби нарастването за 2012 г. е било 1,8%.

“От самото начало на кризата досега хардуерният пазар, който е и с най-голям дял в ИТ индустрията, се развива изключително зле и общо взето той е най-засегнат от всички сегменти в сектора – смята Евелин Стоев, старши анализатор в IDC България. – Този пазар се развиваше най-динамично преди появата на икономическата криза. Вътре в самия хардуерен сегмент има сектори, които удържат влиянието на кризата, или спадът при тях е по-малък, та дори растат (сървърният и копирният). Като изключим пазара на смартфони, този на PC продуктите е най-динамичен.”

На друго мнение са анализаторите от CBN. През септември миналата година те отбелязаха 4-годишен максимум в обема на доставките на компютърен хардуер в България.

От агенцията смятат, че отново “локомотивът” на компютърния пазар в България са преносимите компютри. Този път към тях са се присъединили компонентите и UPS устройствата. На фона на поредния разочароващ спад на принтерния пазар, учудващо силен ръст отбелязват мултифункционалните устройства, разкриват от CBN. Тенденцията остава негативна за доставките на цифрови камери и монитори.

За разлика от Q1, Q2'12 се свързва с добри новини и за пазара на мобилни телефони в страната – резултати, вероятно повлияни от непрекъснатите анонси на нови смартфони от водещите световни брандове. Като цяло обаче доставките на телекомуникационно оборудване се сриват, твърдят анализаторите.

Този ръст в доставките на компютърен хардуер се е случил основно в ритейл канала, което е ясен признак, че продажбите вървят главно към потребителите в SOHO сегмента.

От CBN смятат, че за първите девет месеца на 2012 г. доставките на хардуер са 402,3 милиона евро, което е спад от 2 на сто спрямо същия период на предходната година, като резултатът на комуникационния хардуер е със съществен принос за спада.

PC пазарът

В тазгодишната ни класация на доставчиците на PC техника начело е Плесио с 9,3 млн. лв. приходи и скромен ръст от 1% спрямо резултатите от 2011 г. Второто място е за Вали Компютърс, които бяха миналогодишен лидер (с 9 млн. лв. приходи и 33,12% спад спрямо 2011 г.), на третото място е IBS (с 6,4 млн. лв.), на четвърто – Парафлоу (1,8 млн. лв. и 390,5% ръст), а на пето е ЦАПК Прогрес (с 1,8 млн. лв. приходи, без изменения спрямо предходната година). Челната десетка се допълва от Сирма (1,6 млн. лв и 0,45% ръст), Контракс (1,5 млн. лв. и 164,68% ръст), Стемо (1,5 млн. лв. и 10,48% спад), PMB (1,4 млн. лв. и 4,34% спад) и Unicoms Computers (835 хил. лв.).

Общо целият подсегмент на PC доставчиците е генерирал приходи от близо 42 млн. лв. (44 фирми) за 2012 г., което е минимален ръст от 0,94% спрямо 2011 г. Ако се сравнят данните на 25-те фирми, които са декларирали приходи от такива продажби за двете години, то ще се отчете 7,08% спад – 31,2 срещу 33,6 млн. лв.

По думите на Евелин Стоев настолните компютри заемат около една трета от пазара в региона, а 2/3 остават за преносимите. Настолните PC-та, както и по света, намаляват като дял. Ръстът на пазара се дължи основно на преносимите компютри. За региона на ЦИЕ 32,2% е делът на настолните компютри, което е спад със 7,6% на годишна база, а при ноутбуците делът е 67,8%, което е ръст от 11,9% на годишна база, посочи анализаторът. РС пазарът у нас отчита повишение от 6,6% през 2012 г. В България през миналата година спадът при десктопите е 14%, а при преносимите – 13,6%.

Въпреки че търсенето при ноутбуците е доста динамично, то също е засегнато от кризата. Погледнато като бройки, пазарът от 2008 г. си остава абсолютно недостижим, смята Стоев.

“В България РС пазарът е тотално ненаситен и недоразвит – продължи той. - Най-продаваните РС марки у нас за 2012 година са: HP, Acer, Lenovo, Asus и Toshiba. Общо те държат 68% от сегмента в страната. 22,5% е делът на десктопите, а 77,5 е този на ноутбуците.

При настолните компютри нещата ще са по-тъжни, те никога няма да се върнат на нивата от 2007, 2008 и 2009 година. AiO компютрите са екзотичен сегмент - на тримесечие се продават по неколкостотин бройки. Таблетите влияят директно върху пазара на преносимите компютри с диагонал под 13 инча, т.е. потребителите си купуват таблет, като повече не се връщат към ноутбука. В България, в края на миналата година на три и половина лаптопа се е продавал по един таблет. Продажбите на таблети растат доста по-бързо от тези на лаптопите.”

Офис оборудване

21 компании участват в тазгодишната класация на доставчиците на офис оборудване, като те са генерирали за 2012 г. 20,5 млн. лв. Това е спад с 20,83% спрямо резултатите от 2011 г. Общо 18-те фирми, за които има данни през двете година, отбелязват спад в приходите от доставка на офис оборудване от 13,24% - 20 млн. лв. за 2012 година срещу 23,1 млн. лв. за 2011 г.

В тазгодишната ни класация за доставчици на офис оборудване лидер е Плесио с 6,5 млн. лв. приход и 20,89% ръст спрямо 2011 година. Второто място е за миналогодишния първенец в класията Digital World (6,4 млн. лв. и 20,58% ръст). На трета позиция е Контракс с 2,6 млн. лв. и 22,05% спад. В челната десетка влизат още Вали Компютърс (871 хил. лв. 70,38% спад), Атласком (647 хил. лв. и 44,19% ръст), Датекс (633 хил. лв. и 42,92% ръст), Микроинвест (501 хил. лв. и 25,26% ръст), Стемо (408 хил. лв. и 5,99% спад), Перси (380 хил. лв. и 204% ръст) и Мистрал софтуер (360 хил. лв. и 68,07% ръст).


Трудна година за хардуерния пазар в България

© Computer World, Computerworld.bg

По думите на Евелин Стоев от IDC, пазарът на принтери е още по-тежко ударен от кризата. Тя повлияла на този сегмент доста по-рано, отколкото при компютрите. “Преди кризата имаше силно търсене на монохромни лазерни принтери – продължи Стоев. - През 2010 и 2011 г. мастилените МФУ станаха най-големият сегмент. Но през 2012 г. пазарът започна леко да се нормализира – продажбите на мастиленоструйни устройства спаднаха, а лазерната технология бавно си възвърна позициите. В момента най-големият сегмент, и по приходи и по бройки, са монохромните лазерни МФУ, които за пръв път 2012 г. са преобладаващи. Те вероятно ще останат най-големия сегмент и за в бъдеще.”

Доставка на хардуер от системна интеграция

Общо 27 компании са декларирали приход от 83 млн. лв. от доставка на хардуер от системна интеграция за 2012 година в класацията ни. Това е спад от 2,83% спрямо генерираното в сегмента през 2011 г. 21 компании са декларирали приходи в сегмента през двете години. При съпоставка на резултатите им за 2011 и 2012 година се констатира 7,16% спад – 73,4 млн. лв. срещу 79,1 млн. лв.


Трудна година за хардуерния пазар в България

© Computer World, Computerworld.bg

Лидер в сегмента тази година е Стемо с 30,5 млн. лв., което е спад от 2,34% спрямо 2011 г. Второто място е за Стоун Компютърс (18,1 млн. лв. и 18,66% спад спрямо 2011 г.). Третата позиция в тази класация е за Лирекс.БГ (5,7 млн. лв. приход и 30,76% спад). Челната десетка се допълва от Парафлоу (5 млн. лв. и 29,96% ръст), Контракс (4,5 млн. лв. и 183,32% ръст), S&T (4,5 млн. лв.), Мнемоника (3,4 млн. лв. и 7,16% ръст), IBS България (2,2 млн. лв.), Перси (2 млн. лв.) и Баркод системи България (1,7 млн. лв. и 26,09%).

Малко за хардуерния пазар отвътре

“Най-големият и значим проект през миналата година за нас бе да засилим нашето присъствие в онлайн търговията - разказва Радослав Колев, заместник-управител на Плесио България. - Увеличихме услугите които предлагаме през двата ни сайта за пазаруване. Сайтът ни за крайни клиенти отбеляза трицифрен ръст на годишна база. Вече предлагаме почти всички възможни начини за плащане. Клиентите могат да връщат стоките в рамките на 7 дни, както и много други услуги. Успяхме да развием също така и B2B онлайн търговията. Предложихме инструмент в ръцете на нашите корпоративни клиенти да контролират по-добре техните разходи за ИТ, телефони и канцеларски материали. Успешно се подготвихме и стартирахме SAP BMSS в Плесио България. От януари 2013 година вече цялата група Плесио използва успешно SAP BMSS.”

По думите на Колев основните бариери са икономическата обстановка в страната, политическата нестабилност и повишаване на процента на незаети хора.

“Двигател за развитие може да е новото правителство и техните обещания за нови работни места и подобрение на икономическата обстановка. Само спешни мерки в тази насока могат да направят ръст на пазара на дребно, не само в нашия сектор но и в останалите сектори на пазара. Само добавянето на нови продукти и услуги в нашия бранш може да направи разликата спрямо другите сектори, които не са особено добре развити”, каза още Радослав Колев.





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2021 съгласно Общи условия за ползване

X