Ит Лидери

Тelenor взе Глобул за 717 млн. евро

Computer World

Норвежкият телеком Telenor се е договорил с гръцката компания OTE за купуването на втория по големина мобилен оператор у нас Глобул, като стойността на сделката е 717 млн. евро. Сделката за Глобул включва и веригата магазини за телекомуникационни продукти Германос България.

Telenor Group присъства в Централна и Източна Европа в страни като Унгария, Сърбия и Черна гора, като в последните две страни компанията е лидер по отношение на пазарния дял на приходите от телекомуникационни услуги.

След като норвежкият мобилен оператор Telenor приключи придобиването на Globul и Германос България, той ще работи усилено и бързо най-вече по подобряването и разширяването на мобилните услуги у нас, както и по оптимизирането на оперативните показатели на телекома. Това заяви Кйел-Мортен Йонсен, изпълнителен вицепрезидент в Telenor и ръководител на Telenor Европа, по време на пресконференция на 29 април, излъчена на живо в сайта на компанията.

Сред първите и най-важните задачи на Telenor ще бъдат споделянето на ресурси с другите мобилни оператори и насърчаването на проникването на мобилни устройства, за да има Globul пространство за дейности в сферата на 3G и 4G (LTE).

„В България проникването на смартфони е на ниско ниво и значително изостава. Това зависи от цените на смартфоните, които падат“, каза Кйел-Мортен Йонсен. Що се отнася до споделянето на ресурси – то може да касае пасивни или активни ресурси и засега не е ясно операторът на кой подход ще заложи основно. Друга важна задача пред Telenor е да стабилизира Globul и да подобри оперативните индикатори.

През декември 2012 г. Globul е имала 4,5 млн. мобилни абонати, от които 62% са били с договор (не с предплатени карти), по данни на българския оператор, TheMobileWorld и WBIS. Така пазарният дял на операторът по отношение на мобилните абонати е бил 36% в края на миналата година, на Mtel е бил 44%, а на Vivacom – 20%.

Средният приход от потребител на месец е бил 6 евро през декември, при Mtel е бил 5,9%, a за Vivacom няма данни.

Приходите на Globul за 2012 г. са 378 млн. евро, а EBIDTA е 135 млн. евро. EBIDTA маржът е 36% – по-нисък и от този на Mtel (44%), и от този на Vivacom (41%). Според Telenor, този марж е добър и има потенциал за растеж. Маржът на оперативния паричен поток, който е бил 24% през 2012 г., обаче е под нивото на този показател при другите регионални оператори на Telenor – в Сърбия е 31%, а в Унгария и в Черна гора е 34%.

Кйел-Мортен Йонсен на няколко пъти подчерта, че по важните промени и подобрения ще се работи бързо – веднага след приключването на сделката. Той добави, че Telenor вече има опит с това на много подобни пазари – операторът в момента в нашия регион е активен в Сърбия, Черна гора и Унгария, откъдето ще черпи опит и експертиза за развитието си у нас. Ще има и общи международни инициативи в региона. Кйел-Мортен Йонсен също така заяви, че в България ще бъдат привлечени чужденци със специфични знания. Трансферът на експертиза ще е най-вече от Сърбия и Telenor вижда „ясна възможност за репликиране на тамошната успешна стратегия на българския пазар“.

Посока, в която компанията не смята да хвърля усилия, поне в близкото бъдеще, е фиксираните услуги. „Тук не са необходими сериозни усилия, за да обслужваме комуникационните нужди в предвидимото бъдеще“, каза Кйел-Мортен Йонсен.





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X