Ит Лидери

Кризата: Бон- или малшанс за софтуерния и проектния бизнес

Computer World

Тихомир Иванов
„По ирония на съдбата 2007 г. и 2008 г. – двете най-силни, и 2009 г. и 2010 г. – двете най-тежки години за ИКТ бизнеса в България от 21-годишния период на прехода се случиха през изминалите пет“, казват от CBN Pannoff, Stoytcheff & Co.
Според компанията за анализи, в софтуерния сегмент фирмите са се разделили на две – външно и вътрешно ориентирани, с големи различия помежду си. „Бизнес софтуерът стана определящ за почти всички компании, ориентирани към вътрешния пазар, което пък увеличи неимоверно конкуренцията и намали печалбите. Работещите за външни клиенти фирми преминаха кризата сравнително без поражения. Може би, защото важните чуждестранни възложители разбраха, че по-добрите в цената индийски контрагенти винаги казват „да”, а то всъщност можело да бъде и „не”, което за бизнеса със софтуер е драма“, смятат в CBN.
Според Евелин Стоев, старши анализатор в IDC България, през последните 5 г. се наблюдава профилиране и специализиране на доставчиците на ИТ услуги. „До неотдавна сравнително неголеми фирми за услуги предлагаха портфолио, на което можеха да завидят дори гигантите в сектора. В момента и в България, и в Германия под системна интеграция се разбира едно и също“, казва той.
Също така през последните години България се превърна в добра дестинация за центрове за поддръжка и софтуерен аутсорсинг. „Големи фирми (с изключение на центъра на HP) нямаме нито в едната, нито в другата област, но ако продължава така, София ще прилича на Бангалор“, смята Стоев.
Същевременно в CBN отчитат продължително изоставане в развитието и използването на ИТ в държавните и общински структури. „На политическата сцена бизнесът, останал без разбиране и уважение, изгуби последователно в годините две ИТ агенции, макар с малки бюджети и странни решения. Получи абревиатура и отдел в едно министерство без реални правомощия и пари. За цвят и пълнене на медийната сергия се случиха няколко гафа – детски градини, новите документи за самоличност, тъжната карикатура с информационната система на Здравната каса. Неподписани остават обжалваните договори от търговете за информационните системи на НАП и митниците, които май все още нямат връзка по между си, както правилно си искаше един министър. Най-доброто – Търговският регистър и електронното преброяване“, казват анализаторите.
Освен това според CBN почти незабелязано е останало присъствието на „многобройните и трудни за осмисляне браншови организации, без ефект за съвсем реалните проблеми на бизнеса, особено в кризата“. Анализаторите припомнят, че най-голямата браншова асоциация бе напусната от най-големия ИТ работодател в страната, спря и единственото събитие, с което се забелязваше в обществото – експото.
2006-2010 г.: Какво даде тласък на софтуерните фирми у нас
AS Systems,
Радослав Бенов, управител и съдружник
Фирмата отбеляза стабилен ръст в годишните си обеми. Разширихме портфолиото си от предлагани услуги в посока на предоставяне на продукт с повишена добавена стойност – бизнес и ИТ консултации, техническа поддръжка, предоставяне на продукти като услуга срещу месечна такса.
Bianor,
Костадин Йорданов, CEO, съосновател и основен акционер
Привличането на капитал чрез успешното първично публично предлагане на акции на Bianor на БФБ ни осигури финансов ресурс, за да реализираме нещата, изредени по-долу.
Разработването на приложението iMediaShare, което насочва мултимедийно съдържане от смартфон към телевизор. Към януари 2011 г. статусът на проекта е: 300 000+ инсталации, 1000+ нови потребители всеки ден, препоръчан от Apple, T-Mobile и Sprint.
Откриването на представителен офис на Bianor в Ню Йорк. Сега дейността на офиса в САЩ генерира значителна част от приходите ни.
Спечелването на нови клиенти, сред които М-Тел, Samsung, Ogilvy.
Borica-Bankservice
На 26 януари 2006 г. БНБ издаде лиценз на Борика за системен оператор на плажна система за обслужване на плащания по операции с банкови карти на територията на България.
През 2007 г. Борика стана член на Берлинската група, в която участват 16 страни и над 20 картови оператора. Дейността на Берлинската група е свързана основно с работите по миграцията към единната платежна зона (SEPA).
На 7 октомври 2008 г. БНБ издаде лиценз за извършване на дейност по налични парични преводи на територията на България на Банксервиз, а на 20 октомври 2009 г. компанията отбеляза 20-годишния си юбилей.
Системата на Банксервиз за обслужване на преводи в евро БИСЕРА7-EUR набира скорост. През юли 2010 г. Райфайзенбанк се присъедини към платежната системата БИСЕРА 7-EUR, последвайки примера на Уникредит Булбанк, Банка ДСК, Юробанк И Еф Джи България и Алианц Банк България.
На 12 септември 2010 г. в Търговския регистър бе вписано дружеството Борика-Банксервиз, което бе резултат от сливането на двете компании.
В края на 2010 г. Дойче Бундесбанк и Борика-Банксервиз установиха двустранна връзка между системите си си за клиринг и сетълмент на клиентски преводи в евро на основа на използването на SEPA кредитен превод. Свързването на БИСЕРА7-EUR и SEPA-Clearer - системата на Дойче Бундесбанк позволява взаимен обмен на SEPA кредитни преводи между България и Германия по надежден, бърз и ефективен начин.
CAD R&D Centre Progress (ЦАПК Прогрес)
През 2009 г. с участието на ЦАПК „Прогрес“ в Община Каварна бе внедрена „Платформа за предоставяне на електронни услуги на гражданите и бизнеса”. Платформата променя начина на обслужване на жителите и представителите на бизнеса в региона при ползването на редица административни услуги. Те могат да заявяват издаването на документи като: удостоверение за семейно положение, препис-извлечение на акт за смърт и виза за проектиране, както и да подават сигнали и предложения до общинската администрация, без да е необходимо да я посещават.
През 2010 г. ЦАПК „Прогрес“ получи на WPC 2010 (Световната партньорска конференция на Microsoft) отличието „Партньор на годината за България на Microsoft“ за проекта в Каварна. В регионален мащаб разработката бе отличена и за Централна и Източна Европа.
CNsys
Основните проекти на CNsys от началото на периода са са свързани с реинженеринг и обновяване на информационните системи на големите корпоративни клиенти като – Лукойл Нефтохим, Община Бургас, Летище Бургас.
През октомври 2007 г. е-правителството тръгна онлайн с приключването на първия етап от изпълнението на няколко проекта, сред които за Интеграционна система на електронното правителство (ИСЕП). За изпълнител за разработката на ИСЕП бе избрана HP България в консорциум с CNSys, Норма и Скрипто. 
През 2008 г. CNsys получи наградата „Technology Excellence - Data Centre“ от Cisco Systems по време на честването на 10-годишнината на българската фирма. Наградата е на ниво Централна и Източна Европа и се дава за забележителни постижения в областта на комуникациите в центровете за данни.
През лятото на 2008 г. МДААР обяви обществена поръчка с предмет „Доставка на компоненти за надграждане на системите на контролно-техническия център на електронното правителство за нуждите на НЗЕП и ЛЕЗЗ” (Национален електронен здравен портал и Личен електронен здравен запис). Изпълнител на заданието бе CNSys.
На специално събитие преди форума Cisco Expo 2010 българското поделение на Cisco Systems отличи CNSys за „Постижения в технологичните решения“.
През 2010 г. бе завършен проектът „Община Стара Загора – за по-добро административно обслужване чрез електронното правителство “, изпълнен от консорциум Електронно Управление ДЗЗД – CNsys, David Holding и Ciela. Проектът спечели отличието на Computerworld България „ИТ проект на година“ в категория „Обществени организации“.
dWare,
Дамян Иванов, управител
Беше написан Бизнес Процесор – платформата, на която мигрирахме почти всички наши големи клиенти, включително държавната администрация.
Най-впечатляващото ни внедряване бе във Висш съдебен съвет, то обхвана 318 прокуратури и съдилища. Около 500 души работят в реално време. Беше създадена нова организация на обучение на потребителите, която за един ден им даваше нужните познания и самочувствие. Ръководството на ВСС не прояви мекушавост и не отстъпи от поставената си цел да има единна система в реално време, въпреки съпротивата от определени среди, подклаждани и от компании, чийто софтуер трябваше да бъде заменен с един единствен.
Купихме и открихме втори офис в София. Това красноречиво говори за резултатите от внедряване на БП, обучението и системната помощ, които са основните ни дейности. Продажбата на хардуер е съпътстваща дейност, но всяка седмица имахме продажби на компютри.
Global Consulting,
Димитър Джендов, управител
Проектът IBAN в банковата сфера. Тогава помогнахме на наши банки-клиенти безпроблемно да преминат към новия формат на банкови сметки.
Внедряването на нови технологии във фирма ЕСО, където сега всичко се интегрира автоматично от регионалните териториални диспечерски управления в централата.
Внедряването на инфраструктура за SAP в Министерството на финансите.
Внедряването на система за анализ и изчистване на данните в НАП, изпълнена с продукти на Informatica.
Спирането на хартиените извлечения в Банка ДСК. От март 2010 г. спряхме изпращането на хартиени извлечения по пощата.
За тези години, освен сериозното развитие на софтуерния бизнес на Global Consulting за банките, работихме много и по развитие и подобряване квалификацията на нашите служители при партньорите ни Informatica и Documentum. Успяхме с помощта на нашия първи партньор Unisys да изградим успешна система за поддръжка на Cisco оборудване в цялата държава. Можем да осигурим поддръжка 24х7.
InterConsult Bulgaria,
Стоян Боев, управител
ENGI TOOLS – инженерингово софтуерно решение, за което фирмата спечели отличието European IT Excellence Awards за най-добро решение във вертикален пазар. DOC TOOLS, част от ENGI TOOLS, се открои сред другите победители в седемнайсетте категории на конкурса. Това е интеграционно инженерно приложение за автоматично генериране на продуктова документация, внедрено в Kongsberg Maritime.
Safe Bank – софтуерна система за управление на паричните средства на търговските банка, поддържаща дейностите на главните касиери и касиерите. Тя автоматизира бизнес процесите по управлението на ценни пратки във и извън банката. У нас Safe Bank работи в Райфайзен Банк и Уникредит Булбанк.
Process Portal Project – проект за автоматизация на управление на бизнес процеси със специализиран софтуер за моделиране на бизнес процеси Арис и трансформирането им в Microsoft Workflow Foundation код. След описването на определени бизнес процеси те се публикуват в Microsoft SharePoint Portal, чрез който потребителите имат начална страница с 3 основни компонента. Това десетки пъти ускорява публикуването на бизнес процеси.
Nemo Ship Simulator – корабен симулатор за обучение и подобряване на квалификацията.
Car Ins – уеб базирано софтуерно решение, оптимизиращо дейностите в автомобилния застрахователен бизнес и повишаващо степента на ефективна комуникация между всички участници в застрахователния процес. Системата интегрира данни от 13 различни системи в организацията и извън нея.
Чрез разработване на нишови продукти. Много фирми купуват широко приложими системи, които в повечето случаи се налага да бъдат пренастроени и това струва пари. Със специализирани бизнес решения, срещу минимални инвестиции, те могат да служат максимално на потребителите.
Information Services,
Чавдар Тодоров, изпълнителен директор
Изграждане на информационната система за управление и наблюдение на структурните инструменти на ЕС в България.
Реализация на най-използваните електронни административни услуги у нас през портала за е-услуги на НАП.
Развитие на Българската интегрирана митническа информационна система за Агенция Митници.
Налагане на универсалния е-подпис на StampIT.
Сертифициране на внедрената в дружеството интегрирана система за управление на качеството и информационната сигурност по ISO 9001:2008 и ISO/IEC 27001:2005.
Потребителите повишават изискванията си за качеството и обхвата на информационните системи, които използват. Това в особена степен важи за клиентите на е-услуги, където в последните години се реализираха много решения, без които дейността на много фирми и частни лица би била сериозно затруднена.
Кризата подтикна много компании да търсят алтернативни ИТ решения, което ще влияе положително на най-високо иновативните доставчици и определено е нещо, което ще промени структурата на пазара завинаги.
Intelligent Systems България,
Калин Цветанов, управител
Най-голямото постижение бе утвърждаването ни като водещ доставчик на бизнес решения на местния пазар с над 50% дял за Microsoft Dynamics.
Друго постижение е вертикализация на решенията ни. В ритейл сектора имаме реализирани много проекти, което ни позволи да натрупаме експертиза и ноу-хау. Сега можем да предложим готови решения и оптимални срокове за внедряването им със значително по-ниска обща стойност на придобиване.
Като успех отчитаме привличането на най-добрите специалисти в бранша, както и обученията и специализациите, през които преминават хората ни.
Инвестираме и в нови продукти. През последните 2 г. започнахме да предлагаме още Microsoft Dynamics решения. Локализирахме няколко чуждестранни специализирани софтуерни приложения, насочени към компаниите от автобранша, ритейла, месопреработването, мебелната индустрия и др.
Предлагаме комплексна услуга, включваща анализ на бизнес процеси, консултации за най-подходящото решение, внедряване, обучение, поддръжка на системите и хардуерно осигуряване. Превърнахме се в лидер за България за Microsoft Dynamics. Навлязохме на нови пазари, открихме офиси извън страната и създадохме няколко дъщерни компании, които поеха различни направления в бизнес софтуера. Увеличихме клиентите си неколкократно, като вече имаме потребители в Румъния, Хърватска, Босна и Херцеговина, Косово, Албания, САЩ и др. Отбелязахме непрекъснат ръст в оборотите си, като за 2010 г. той е над 25% спрямо 2009 г.
ITCE,
Нина Проданова-Йоцева, управител
ITCE подписа партньорски договори за локално представяне на FoxIT и BMC (Remedy) през 2006 г. Инвестирахме в обучение на консултанти и инструктори за ITIL, ISO 20000, Remedy Service Desk, CMDB, BMC Demand and Resources Manager и MS Project Server и участвахме в инициативите за трансформиране на технологичните отдели и установяване на нова организационна структура и практики на работа във връзка със сливания и разрастване на международни компании в Източна Европа. През 2010 г. ITCE стана партньор с QT&C в областта на информационната сигурност, с което разви услуги за сертифициране по ISO 27001.
Управленското обучение за ИТ стартира в ITCE през 2006 г. и включи управление на ИТ процеси с ITIL, Cobit и ISO 20000, управление на проекти с PMBOK на PMI, бизнес анализ по BABOK на IIBA, информационна сигурност по ISO 27001.
Cisco обучението стартира през 2008 г., а Linux  и VMware – през 2010 г. ITCE започна да разширява портфолиото си като официален център за Linux Professional Institute сертификацията и официален Cisco учебен център.
Позиционирането на услугите ни в Сърбия, Австрия, Турция, Косово, Македония и Албания от 2008 г. насам ни създаде име на регионален доставчик на управленско консултиране и обучение за ИТ. Голям успех е договорът ни за Microsoft обучение с HP Global Education.
ITCE се утвърди като съюзник на успешния бизнес в инициативите за промяна на стила на работа и комуникация и постигане на пълен контрол на ИТ услугите, проектите и информационната сигурност. Партньорството със световни лидери в управленското консултиране ни направиха силен играч.
Целта на ITCE бе да се превърне в регионален учебен център за подготовка на мениджъри в ИТ с програми за ITIL, Cobit, управление на проекти, информационна сигурност и бизнес анализ. В технологичната област за нас бе важно да предложим обучения за Microsoft, Cisco и VMware и чрез Global Knowledge да станем „one-stop shop“ за ИТ обучение.
Kontrax,
Йордан Йорданов, управител
Kontrax се утвърди като водещ производител на здравно-информационни системи в доболничната и болничната помощ и държи най-голям пазарен дял в този сегмент.
Изграждането на „Национална система за спешни повиквания с Единен европейски номер 112”, изградена на високо технологично ниво само за 9 месеца.
Изграждане на „Система за гласуване в Народното събрание с биометрични показатели” – уникална собствена разработка, съчетаваща сигурност, бързодействие и надеждност.
Kontrax изгради една от най-добрите партньорски и сервизни мрежи в страната с национално покритие (така обслужваме клиенти с много голям брой офиси).
Придобихме най-високо ниво на компетентност и представителност при партньорите ни Microsoft, Oracle, Fujitsu, Dell, Avaya, Cisco, NetApp. Фирмата се сертифицира по ISO 27001, а сервизът – по CompTIA.
Изключително успешни инвестиции бяха създаването на нови, успешни фирми в групата – Direct Services (джойт венчър с Унгарската държавна печатница) и дистрибутора LanCom.
Създаването на Kontrax ИКТ Македония е сериозна крачка към превръщането на Kontrax в международна компания с добри позиция на пазарите в страните от региона.
Разви се процесът на разделяне на дистрибуторите от системните интегратори.
В държавната и общинската администрация все по-често започна да се разбира необходимостта от качествени информационни системи, които да бъдат водещи пред закупуването на хардуер и изграждане на комуникации.
Бурното развитие на Интернет в България и доведе до развитието на централизирани софтуерни системи, ползващи изградената инфраструктура.
Фирмите „пораснаха” и започнаха да чустват необходимостта от системи за управление на бизнеса.
Lirex,
Ангел Иванов, мениджър „Бизнес развитие“
Можем да се похвалим с реализирани проекти по аутсорсинг на ИТ услуги във финансовия и застрахователния бранш. С тези проекти доказахме ползите и ефективността от изнасянето на ИТ услуги извън организацията.
Успяхме да наложим стандарти в прилагането на аутсорсинг на ИТ услуги. Горди сме, че на нашия пазар аутсорсингът на ИТ вече не е непознат за бизнеса.
-
-
LLP България,
Божидар Крапчев, управляващ партньор
В този кратък период бяхме свидетели на огромна динамика – от бурен ръст до криза. Сред основните бизнес постижения за нас на първо място бе възможността да управляваме добре растежа си. Понякога прекалено бързото разрастване на пазара може да бъде по-опасно от криза. Отчитам като постижение факта, че в България няма друга компания с толкова много завършени ERP внедрявания.
Друг успех е възможността от внедряване на ERP система в български клон на чужда компания да предизвикаме преминаване към системата в други държави.
Не на последно място е важен фактът, че натрупахме огромно ноу-хау в сфери като машиностроенето, фармацията, дистрибуцията, ритейл, ХВП.
Видяхме събуждането на българските компании, които най-после разбраха, че съществува бизнес софтуер, без който не могат да управляват ефективно. ERP системите започнаха да се приемат като задължителни от тези фирми, които искат да съществуват и след 5, 10, 20 г. Времето на бързите печалби, дребните далавери, писането на собствени системи на парче започна да отминава. Така основните ни дейности, внедряването на ERP системи и предоставянето на консултантски услуги, се развиха значително. Все още наблюдаваме известна наивност от страна на българските фирми, пристъпващи към ERP.
Musala Soft,
Елена Маринова, президент
През 2010 г. компанията отпразнува 10 г. от създаването си. Равносметката по случай празника показа бележити постижения: средният ръст на оборота на годишна база за 10-те години е 72%, на печалбата – 80%, на служителите – 40%. През 2009 г. оборотът на компанията е 8 015 000 лв., а по предварителни данни за 2010 г. надхвърля 9 млн. лв.
Musala Soft изпълнява множество големи дългосрочни проекти за мултинационални компании и клиенти от България, Западна Европа, САЩ и Близкия Изток. Имаме 5 партньорства със световните ИТ лидери – IBM, Microsoft, Oracle, TIBCO, VMware. Бяхме първите и все още единствените в България, достигнали ниво 3 на Capability Maturity Model Integration (CMMI).
Създадохме Център за Приложни Изследвания и Разработки (ЦПИР), който се занимава със специализирани научно-приложни изследвания съвместно с университети и институти.
Спечелихме множество награди, сред които ИТ проект на годината, ESI International Award for Software Excellence, Diskobolos и др.
Предлагането на все повече цялостни софтуерни решения и консултанти на място ни спечели нови клиенти.
Последните години бяха успешни за нас в България. Отдаваме го на внесения начин на работа от опита ни с големи международни клиенти. Необходимостта от изпълнение у нас на мащабни, комплексни проекти, много от тях интеграционни, отваря възможности за нас на местна почва.
Nemetchek България,
Георги Брашнаров, управител
Бих споменал запазването и увеличаването на колектива, запазване и увеличаване на проектите с всички наши досегашни клиенти от Западна Европа и САЩ и навлизане на нови пазари като Скандинавия и ОАЕ. Постигнахме официална CMMI сертификация, която ни даде възможност да участваме в световни консорциуми. Поддържахме инвестиции в собствени продукти и услуги.
Нашата основна дейност е разработка, внедряване и поддръжка на софтуерни системи от висок клас. Имаме определи успехи и в двете направление – експорт на услуги за развитите пазари на Западна Европа и САЩ и внедряване на решения в България и страните от региона, като общо за периода имаме 80% ръст.
OmegaSoft,
Веселин Гергинов, управител
OmegaSoft се разви до средна фирма и достигна лидерство в своя бранш. Фирмата е сред най-големите доставчици на софтуер за управление на персонал и изчисляване на трудовото възнаграждение.
Сериозно разширихме обхвата на основната система, която предлагаме на пазара – ОМЕКС2000. Създадохме модулите „Щатно разписание”, „Директ”, „SAFE”, както и интегрирахме софтуера с редица ERP системи.
Стартирахме регулярни обучения за клиенти. Създадохме условия за систематично обучение на потребителите си за развитие на уменията им при използване на нашите продукти.
Разширихме и обогатихме платформата OMEKC Enterprise, чиято разработка стартира през пролетта на 2006 г. Създадохме OMEKC Enterprise CRM и OMEKC Enterprise HR, които тепърва ще набират скорост.
„Купуването” на квалифицирани и качествени служители в условията на криза бе ефективно решение. В началото на 2009 г. OmegaSoft реши да инвестира в добре обучени и доказали се професионално специалисти, което сериозно увеличи капацитета на търговския и развойния отдел. Създадохме и собствен финансов отдел. Развихме активна социална политика и корпоративна отговорност.
Качествен скок в предлаганите от фирмата продукти с разработката на ОМЕКС Enterprise. Очакванията ни, свързани с нашите нови продукти са, че успешно ще навлезем на пазара на решения за управление на човешките ресурси от висок клас.
Paraflow Communications,
Николай Аврамов, управител
Националната образователна мрежа в училищата в България – най-мащабният проект в българската образователна система. Негова цел бе да повиши качеството на образованието и да обогати учебното съдържание чрез въвеждане на иновационни образователни технологии и методи в учебния процес. Проектът включваше най-голямата виртуална частна мрежа от ново поколение в света.
Проектиране и изграждане на център за обслужване на клиенти в НАП – това е един от дългосрочните проекти на Paraflow, който бе мултиплициран и при други клиенти.
С изграждането и модернизирането на информационна инфраструктура на Лукойл Нефтохим Бургас бе постигната оптимизация на инфраструктурата и централизираното управление на приложенията.
Центърът за телефонно банкиране на Прокредитбанк позволи за пръв път у нас по телефон да се извършват парични преводи, платежни нареждания и покупко-продажба на валута в реално време, нон-стоп. Този проект доведе до серия от внедрени от нас големи кол центрове, сред които на НАП, Софарма Трейдинг и ЕОС Матрикс.
За изграждането на мобилната мрежа на Vivatel заедно с Nokia Siemens Networks през 2006 г. Paraflow създаде 7 екипа, които да отговорят на изискванията за прецизна инсталация, пускане в експлоатация, обслужване и поддръжка на инфраструктурата на Vivatel.
Приоритет бе осигуряването на надеждно техническо обслужване. За тази цел създадохме звено от 40 души за денонощно обслужване, които работят в София, Бургас, Варна, Пловдив и Стара Загора.
S&T България
През юли 2008 г. S&T България успешно премина втория етап от сертификационния одит, покриващ изискванията на международно признания стандарт по Информационна сигурност ISO/IEC 27001:2005, проведен от одиторски екип на Moody international под акредитацията на UKAS. С приключването на този етап в S&T България се внедри Интегрирана система за управление, включваща изискванията на ISO 9001:2000 и ISO/IEC 27001:2005.
В началото на 2009 г. S&T България спечели договор, финансиран от Световната банка, на стойност над 1 млн. евро. Фирмата получи задачата да проектира и внедри хардуерната инфраструктура за информационна система, в която да се интегрират кадастъра и имотните регистри в България наред с многобройни свързани функции. Тази система ще изгради технологичната база за създаването на кадастър и имотен регистър до 2015 г., който да покрива цялата територия на България посредством най-модерна технология. 
S&T България завърши 2009 г. със запазени равнища на печалбата и увеличен пазарен дял сред водещите системни интегратори в страната. Освен че беше отличена от Gartner за номер едно консултантска компания в Източна Европа, S&T България отбеляза 2009 г. с реализирани редица проекти, като информационна система и регистър за Държавна агенция „Архиви“, решение за управление на зловредно поведение в НЗОК, внедряване на индустриално решение на SAP за кабелната индустрия. S&T България затвърди добрите си позиции в ютилити и телекомуникационните компании в страната и разви експертизата си за интеграция и управление на данни във и между болнични заведения.
През 2010 г. фирмата приключи проект за цялостно проектиране и изграждане на решение за синхронно и асинхронно прехвърляне на информация между дискови масиви от серията EMC CLARiiON за българския Държавен фонд „Земеделие”.
Sirma Group Holding,
Цветан Алексиев, CEO
Преструктурирането на Sirma в холдингова структура.
Създаване на компания, фокусирана в предоставянето на ИТ услуги и консултации в банковата и финансова сфера – Sirma Business Consulting (SBC).
Привличане на финансова инвестиция в Ontotext.
Създаване на компания оперираща център за данни на най-висок световен стандарт – Daticum.
Инвестиция за навлизане на пазара на мобилни и комуникационни технологии – инкубиране на Sirma Mobile и Panaton Software.
Продажбата на продукти в продуктовите компании на Sirma не се повлия много от кризата. Имаше задържане на нивото на продажбите, а не ръст, което е нормално. Продуктовите ни компании EngView, Ontotext и Sirma Media продаваха сравнително добре продуктите си. Особено през 2010 г. продажбите ни на външните пазари вървяха доста добре. SBC продаваше добре до 2009 г. включително. През 2010 г. банките свиха драстично бюджетите си за ИТ, но тази тенденция започна да се променя в края на годината.
Имаше свиване на аутсорсинг проектите ни през 2008-2009 г. в САЩ и Западна Европа. В края на 2009 г. ситуацията в САЩ започна да се подобрява и към края на 2010 г. почти се достигна нивото от преди кризата. Все още продажбите се правят с повече усилия, но пък това е здравословно за компаниите, защото се замислиха за по-ефективни начини за продажба. Много добро развитие имаше българският ИТ пазар до 2008 г. През 2009-2010 г. държавата почти изчезна като клиент, банките също свиха инвестициите си. Някои от големите компании в България продължиха да развиват своите ИТ, но повечето тотално орязаха ИТ бюджетите си. В началото на 2010 г. Sirma Solutions започна преориентация изцяло към външни пазари и започвайки от 60%/ 40% български/външен пазар, в края на годината финиширахме с 20%/80%.
SIS Technology
През 2009 г. проектът на SIS Technology за финансиране на проект по разработка и внедряване на система за управление на качеството, съобразена с международни стандарти ISO 9001:2008, бе одобрен. Фирмата сключи договор за изпълнението на проекта с ИАНМСП. В началото на октомври стартира същинското изграждане на СУК съвместно с консултантската компания ИнтерконсултГруп. Крайната цел на изграждането на системата е създаване на условия за още по-високо качество на предлаганите продукти и услуги на клиентите на SIS Technology.
На 4 септември 2010 г. фирмата приключи проект „Сертифициране на „СИС Технология” АД, съгласно международно признатия стандарт ISO 9001:2008 – Гаранция за повишаване на конкурентоспособността” Проектът бе изпълнен с финансова подкрепа по Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика 2007-2013”.
 
Stemo
През декември 2006 г. Stemo се сертифицира по AQAP2110, а през април 2009 г. премина успешен одит и поднови за още 2 г. натовския сертификат. AQAP е продължение на системата за качество ISO 9001:2000 и e Съюзна публикация на НАТО, отразяваща изискванията на Алианса за осигуряване на качеството. Сертификацията по AQAP2110 дава възможност да се реализират проекти в сферата на отбраната и националната сигурност във всички страни-членки на НАТО.
На 4 февруари 2009 г. Stemo стана оторизиран сервиз на BenQ, през март LG Electronics избра сервиза на Stemo за свой партньор, а през май компанията стана златен партньор на ESET и постигна най-високото ниво на сертификация в България.
През 2010 г. В Русенския университет „Ангел Кънчев" Stemo внедри цялостна комуникационна инфраструктура за нуждите на студентите и преподавателите от университета, като WiFi мрежата обхваща сградата на новооткрития втори корпус на учебното заведение. Проектът в РУ е базиран на технологиите на Cisco и подобрява учебния процес и прави университета част от световната Eduroam образователна мрежа. Следващите етапи от стратегията на университета са разширяване обхвата на безжичната мрежа, която трябва да покрие цялата територия на университета и общежитията. Предвижда се и внедряване на Cisco TelePresence, която ще позволи на университета да се включи в глобалната TelePresence мрежа за развойна дейност и образование GRETC (Global Research & Education TelePresence Community).
На 8 юни 2010 г. официално бе открит изчислителен комплекс МАДАРА за авангардни изследвания по молекулен дизайн, нови материали и нанотехнологии към Института по органична химия с Център по фитохимия при БАН. В рамките на проекта Stemo достави и изгради рак-оптимизиран сървърен клъстер, базиран върху решение на Fujitsu.
На 29 юли 2010 г. МТИТС представи Единната система за управление на електронния обмен на данни между администрациите (ЕСОЕД), която е един от трите елемента на електронното управление. Сред основните изпълнители на проекта е консорциум СТОРМА, обединяващ Stemo, Materna (Германия) и Oracle Services (Австрия). 
Step Soft,
Щерю Щерев, управител
Внедряването на S-Office в лидери от различни сфери на българския бизнес, като Бултрако, Оварас, ИПО, ДТК, Рувик.
Създаването на нови продукти, покриващи нарастващите нужди на клиентите за подобрение на търговските отношения и резултати.
Екипът на Step Soft допълни своя значителен опит в областта на изработката и внедряването на ERP софтуер. Централно място заеха големите поръчкови проекти за такива системи, които винаги са били основна дейност на фирмата и за които добавената стойност за клиента е по-висока поради специализацията към конкретните им нужди.
Stone Computers,
Александър Аврамов, CEO
Stone реализира над 10 големи проекта, някои от които бяха уникални за България. Сред тях са изграждането на няколко центъра за възстановяване от бедствия и аварии, обезпечихме работата и съхранението на данни на системи на телекоми, проектирахме и внедрихме система за управление на съдържанието, която обслужва голям брой крайни клиенти. Интересни проекти имахме в нишовите пазари на интелигентния консолидиран печат и софтуера за бизнес анализи в реално време. 
През последните 2 г. развихме и управляеми услуги в облака. Кризата допринесе много за популяризирането на този модел, защото той елиминира капиталовите разходи и осигурява високо ниво на ИТ. Това ни позволи да развием бизнеса си и в малкия и среден бизнес.
През последната година има голямо увеличаване на дела на услугите в портфолиото ни. Клиентите все повече ценят и търсят добавената стойност.
Редица фирми се насочиха към проекти, водещи до спествяване на разходите, като виртуализация, консолидация и оптимизиране на бизнес процесите, което доведе до ръст в две основни направления на услугите – в системната интеграция и изнесените услуги или дейности.
TeamVision,
Росен Караиванов, управител
Изпълнихме големи внедрявания в Тракия Глас България, Девин, Датекс, Балканфарма и др.
Преди 2 г. започнахме да предлагаме и BI решения. Вече имаме няколко клиента, които използват тези продукти, а тенденцията е броят им да расте прогресивно.
Развитието на EPR пазара у нас бе огромно. Преди 4-5 г. поне половината български фирми нямаха представа какво означават съкращенията ERP, BI, CRM, а клиентите бяха основно клонове на чуждестранни фирми. Трябваше да покажем на компаниите какво е това система за управление на бизнеса и да ги убедим в нейната необходимост.
Днес клиентите сами стигат до извода, че без софтуерно решение не са конкурентоспособни и сами ни търсят. Въпреки кризата, у нас се извършват десетки внедрявания годишно. Към 40% от големите предприятия вече имат ERP система.
TechnoLogica,
Огнян Траянов, управител, основател и собственик
Присъединяването на България към НАТО и ЕС наложи изграждането на сериозни информационни системи, точен регламент, специфични изисквания и акредитация към тях. Изпълнихме такива проекти и сега реализираме подобни в съседни страни.
Инвестирахме в нашата интелектуална собственост и в избор на перспективни, нови за нашия пазар продукти – CRM, Primavera, BPM, JDEdwards ERP, PDM, FeatureCAM. Разширихме и  портфолиото си от компетенции, като стремежът ни е да имаме не само по един продукт в класовете ERP, CRM, PM, BPM.
Завършихме петата, изцяло обновена версия на HeRMeS. Това бе инвестиция от над 40 човекогодини труд, която сега се изплаща не само на българския пазар.
Управлението на компанията доведе до класирането й в престижни класации. TechnoLogica е позната вече не само в България, но и в Югоизточна Европа.
HeRMeS предостави нови възможности за обслужване на клиенти чрез различни форми на аутсорсинг – не само изчисление на възнаграждения, а комбинация на тази дейност с избрани от клиентите процеси за УЧР. Реализирахме версия, която установи стандарт при обслужването и поддръжката на корпоративни клиенти, но така позволихме и на по-малки фирми да се възползват от софтуер за управление на ЧР, което бе от ключово значение в кризата.
Разширихме портфолиото от услуги и добавихме нови продукти и компетенции към съществуващите за: ГИС, ERP, CRM и управление на проекти.
Tonegan,
Максим Колев, зам.-управител „Продажби“
В плановете на Tonegan залегна функционално разширяване на основната ни система. Планирано беше добавяне на нови модули, които удовлетвориха изисквания на настоящи и на потенциални клиенти, с които преговаряхме. От друга страна, постоянно нарастващият обхват и дълбочината на решаваните чрез системата задачи я усложниха и наложиха промяна в процесите по нейното внедряване и поддръжка.
Благодарение на увеличената функционалност и подобрените процедури по внедряване и поддръжка, увеличихме клиентската си база с много големи предприятия.
Vintech,
Чанко Стоев, управител
След 2006 г. Vintech цялостно разви методологията и преработи основните алгоритми, използвани в CAD/CAM системата Vintech RCAM, предназначена за фигурен разкрой и NC програмиране. Системата се разработва основно на езика Python, в среда за програмиране, изградена около този език от малък екип програмисти. Това позволи на фирмата през 2009-2010 г. да увеличи темповете си на развитие.
През 2001-2005 г. Vintech RCAM се продаваше най-вече в Русия и ОНД от партньорите на Vintech. От началото на 2006 г. обхватът на системата се разшири към нови обработващи технологии. Тогава фирмата се насочи към българските индустриални предприятия като най-важен пазарен сегмент. През 2010 г. над 2/3 от машините за термично рязане у нас се програмират с Vintech RCAM.
След 2007 г. фирмата започна да развива партньорска мрежа от производители на машини за термично рязане. Днес CNC машини за термично рязане, в комплект със софтуера на Vintech, работят в Македония, Гърция, Хърватска, Сърбия, Русия, Украйна, Беларус, Казахстан, Испания, Португалия и Бразилия.
Vintech участва в процеса на създаване на нова информационна база за металообработващата технология.
Компанията развива и продава своя софтуер с убеждението, че технологията за фигурен разкрой и NC програмиране става най-широко използваната обработваща технология на машиностроенето и металообработването.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X