Ит Лидери

Хардуерните гиганти все повече се фокусират върху бизнес услугите

Computer World

 

Стефан Станчев
В страната ни повечето големи световни ИТ доставчици имат вече свои представителства, които отговарят за връзките с партньорите тук, обученията на продуктовите мениджъри, представянето на новите решения и немалко други дейности.
Тук могат да се отличат имената на технологичните гиганти Samsung Electronics, Fujitsu, Xerox, LG, Sony и Konica Minolta. 
През 2010 г. Samsung направи големи промени по отношение на бизнес стратегията си в България. Компанията разшири сериозно своето присъствие у нас, след като подписа договори за дистрибуция с българските компании Solytron и Polycomp.
Според Шакир Ахмедов, мениджър ИТ поделение в българския офис на Samsung, всичките тези промени в България се случват по предварително определен план. В него бе предвидено през 2010 г. да се премине към нов начин на работа - стартиране на директни продажби. В цялостната стратегия за тази промяна са включени държавите от Централна и Източна Европа, в които се включва, разбира се, и България.
 

Покрай тези представителства можем да споменем и новите мениджърски назначения през миналата година. Oт юли 2010 г. Иван Иванов е новият управляващ директор на LG Electronics за България (първият българин начело на местния офис), а долу-горе по същото време начело на българския офис на Sony застана Томохиро Накашима.
Постиженията през последните 5 години
Елена Дречева-Владимирова, управител на Konica Minolta за България, определя като най-големи постижения на компанията формирането на силен, мотивиран и квалифициран екип. Друг важен успех за нея е плодотворната работа с партньорите на компанията с фокус върху офисните решения с акцент върху цветните МФУ.
“Големите ни проекти, които сме реализирали последните две години, са свързани с оптимизация на печатната среда, разходите, свързани с нея и аутсорсинг на тази услуга – разказва Дречева-Владимирова. - Такива проекти бяха реализирани в Дженерали България Холдинг, ОМВ, Кавен Орбико, Либра и Офис 1 Суперстор.”
“Безспорно най-силен тласък за нас беше даден през 2009 година, когато Fujitsu Siemens Computers стана 100% собственост на Fujitsu Limited и прие името Fujitsu Technology Solutions – разказва Явор Халянов, ръководител търговско представителство за България, Mакедония, Албания и Косовo, Fujitsu Technology Solutions. - Fujitsu е  водещ световен доставчик на ИТ базирани бизнес решения за глобалния пазар, на четвърто място сред най-големите ИТ компания в света. Основен фокус на компанията през последните 2 години са динамичните инфраструктурни решения.” Важна стъпка на компанията са и стратегическите споразуменията за партньорство с водещи световни имена като NetApp, Symantec и др.
За изминалите 5 години Fujitsu има реализирани проекти в много държавни институции, както и в големи корпоративни клиенти от частния бизнес. Сред големите клиенти на компанията са Главна дирекция „Гранична полиция”, Проект 112, Министерство на финансите, Прокуратура на Република България, Държавен фонд „Земеделие” - Разплащателна агенция, НОИ, МВР, Институт по органична химия с Център по фотохимия към БАН, SAP Labs България, EVN Bulgaria, EoN България, УниКредит Булбанк, Montupet-Русе и др.
“Много промени се случиха през всичките тези години – разказва Халянов. - В началото екипът беше малък, продуктите и партньорите, с които работихме, бяха съвсем други. Успяхме да изградим нов, по-голям, мотивиран екип от млади, амбициозни и креативни колеги. Променихме бизнес модела, микса в продуктовото ни портфолио, начина на работа с партньорите и клиентите. Офисът в България пое също отговорността за развитието на бизнеса в Македония, Албания и Косово. В резултат на кризата постигнахме по-добра вътрешна оптимизация и баланс на работния процес и ресурсите”, допълни Явор Халянов.
“На глобално ниво, най-значимите събития през последните няколко години в развитието на компанията са новата корпоративна визия на Xerox и придобиването на водещата компанията за аутсорсинг на бизнес процеси ACS – обяснява Юлиан Григоров, регионален мениджър Xerox България и Балканите.- В първите дни на 2008 г. Xerox направи най-голямата трансформация на своята корпоративна идентичност, за цялата история на компанията.”
Трудностите
“Най-големите трудности бяха свързани с: подбора на качествени специалисти, липсата на свободен паричен ресурс и високата междуфирмена задлъжнялост – обяснява Дречева-Владимирова. - Бизнес климатът през последните две години не бе благоприятен – неяснотата около икономическото развитие на страната ни затрудняваше нормалната ежедневна работа и спря или отложи реализацията на доста интересни проекти.”
Дречева-Владимирова посочва и спада на пазара за хардуер с близо 40%, което е довело до изострена конкуренция и намаляване не само цените на хардуера, а и на цените за професионални услуги и поддръжка на устройствата. Според нея това е една порочна практика, която би имала пагубни последствия върху качеството на предлаганите услуги относно печат.
“Корпоративните клиенти се ориентираха към по-високо качество на изображението и цветен печат – разказва Григоров. - SMB сегментът остана ценово-чувствителен, като се наблюдава тенденция към търсене на по-високо качество на печат и преминаване от принтери към МФУ, с които потребителите пестят място и намаляват разходите си - за енергия, консумативи и т.н.
Тъй като печатните разходи са трудни за управление и осчетоводяване, а в същото време бизнесът се стреми към контрол, това доведе до развитието на сектора на услугите и аутсорсинга на печатни процеси. Моделът с плащане на реално отпечатаните страници (cost-per-copy) става все по-популярен. В условията на трудна икономическа ситуация е много по-удачно и целесъобразно да има видимост на разходите за печат и тяхното добро планиране за по-дълъг период от време, тъй като никой не може да предвиди кога търговската нестабилност ще бъде овладяна.”
Според Григоров при аутсорсинг или "управляеми" услуги, се гарантира равномерен и предвидим разход, гарантиран с дългогодишен договор между клиента и компанията доставчик. Xerox България има реализирани вече доста проекти за оптимизиране на печатната инфраструктура на компании от различни сектори на българския пазар.
По думите на Халянов с най-голяма тежест се е оказа рецесията у нас, която доведе до свиване и дори ликвидиране на ИТ бюджетите. “Рестриктивният бюджетен дефицит през 2009 и 2010 г. се отрази негативно на ИТ бизнеса, тъй като на практика държавата отпадна като сериозен клиент за голяма част от фирмите – продължи той. - В последните 2 г. чуждестранните инвестиции намаляха драстично, потреблението и производството се свиха, а междуфирмената задлъжнялост нарасна. Нашият бранш е интегрална част от икономическия и обществен живот, поради което е силно уязвим от рецесията. Без да ги степенувам, ще добавя консервативност и липса на новаторство при вземане на решение за покупка, наблюдавани от нас в някои сфери, сивият внос и нелоялната конкуренция в бранша.”
Според Халянов във „volume” сегмента кризата се повлия с това, че пазарът стана основно ниско ценово ориентиран. В класа на домашните потребители клиентите основно търсят ниска цена, а не толкова качество, параметри и дизайн. “Конкурентни предимства като това, че нашите мобилни компютри се произвеждат само в Япония и Германия все още не са толкова разпознаваеми от потребителите – разказва Явор Халянов. - Надяваме се, че е въпрос на време и клиентите ще отсеят сами качествените продукти и ще сме на етап, когато ще са склонни отново да платят малко по-високата цена, купувайки здравина, качество, функционалност.
 

Във „value” сегмента намаляването на покупките на оборудване зависи от това доколко един бизнес разчита на ИТ инфраструктурата си. Ако ИТ е сърцето на бизнеса на дадена фирма, то определено това е перото, което последно ще бъде засегнато. Ако се цели само обновяване на наличната техника, което се върши средно на 3 години, то може би фирмите изчакват да отмине кризата. Затова през 2010 силно се забелязваше тенденцията клиентите да търсят различни сервизни пакети за удължаване на гаранцията на съществуващата инсталирана база, вместо закупуване на нови продукти или подмяна на текущо оборудване. Клиентите все повече търсят услуги за допълнителна поддръжка и удължаване на гаранционния срок на продуктите.”
През последните 2 години, Fujitsu Technology Solutions е еволюирала от производител на хардуер в доставчик на ИТ инфраструктура. Компанията се е превърнала в един от основните центрове за научни изследвания и разработка на нови продукти на Fujitsu Limited - със силен акцент върху качеството, иновациите, зелените технологии, модерното производство и логистика в Германия.
Какво ще е технологичното бъдеще
“Бъдещето принадлежи на виртуализацията на сървърите и като управление, и като инфраструктура, на виртуалните работни места и мулти работните места, на облачните услуги – прогнозира Халянов. - Fujitsu вече предлага на клиентите си целия набор от облачни услуги и ресурси: Managed Data Center, Server as a Service, Storage as s Service, Workplace as a Service, Managed Infrastructure, Infrastructure-as-a-Service, Managed Workplace, както и Optimization Services. Потребителите могат да избират между консултиране, дизайн и внедряване на частен облак, в рамките на организацията и ползването на услуги или ресурси от публични облаци, осигурени от центровете за обработка на данни на Fujitsu в Европа.”
По думите на Халянов, развитието на мобилните устройства и технологии е така бързо, че неща, за които сме прочели само преди няколко месеца и са предизвикали нашето удивление, днес се възприемат като нещо съвсем обикновено. “В бъдеще ще очакваме многоядрените процесори с все повече вградени функционалности, нови технологии при производството на оперативни памети и дискове, развитие на технологиите за Интернет свързаност навсякъде и по всяко време. 
Компанията ни изключително много залага на новите технологии и иновативността, така че смело можем да кажем, че сме едни от тези, които създават тенденциите, а не просто ги следват”, обясни Халянов.
“Konica Minolta постигна по-голяма част от целите си в последните четири години. Смятам, че се развивахме успешно и в правилната посока. Моделът ни на работа е бизнес – бизнес, заемаме лидерско място на пазара на периферни многофункцонални устройства А3, успяваме успешно да реализираме проекти за оптимизиране на печатната среда в компаниите, добавяме нови и нови професионални услуги в тази област свързани с автоматизация и качество на работата. В областта, в която Коника Минолта се развива, тенденциите ще са към все по-компактни размери на устройствата, повече функцоналност, електронни документи, цветност на копията и софтуерни приложения като уеб то принт, акаунтинг, мониторинг и др.”, посочи Дречева-Владимирова.
Нетехнологичните предизвикателства, които ще повлияят на развитието на ИТ бизнеса у нас в бъдеще
“Все повече фирми и организации се стремят да поддържат високо ниво на информационна сигурност и непрекъсваемост на бизнес процесите. Тези две тенденции ще карат организациите да търсят начините и средствата за подобрена защита и сигурност на своята ИТ инфраструктура – анализира Явор Халянов. - Нормативните изисквания на ЕС във връзка с опазване на околната среда ще увеличават инвестициите в повече „зелени”  ИТ продукти.”
Халянов смята, че работещите хора в редица сфери стават все по-мобилни и по-малко географски зависими – вече се говори за виртуални екипи и телеконференции, за уеб-конференции и уебинари за клиенти и партньори. 
“Комуникацията и информацията придобиват стратегическа важност – от там Интернет, електронната поща, социалните медии, неограничената свързаност. Все повече ще се налага “зеленият” подход и по-конкретно неговото икономическо и екологично изражение - в условията на дълга рецесия и лимитирани бюджети икономиите от електроенергия ще бъдат един от водещите критерии при покупката на ново ИТ оборудване”, добави в заключение Халянов.

 

 





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X