Ит Лидери

Налице е тенденция на масово излизане на ИТ марки и дистрибутори у нас

Computer World

С масово излизане на ИТ марки и дистрибутори от много от изследваните пазарни сегменти са свързани основните изводи от XV-то годишно изследване на анализаторската агенция CBN Pannoff, Stoytcheff & Co.
Според изследването, 117 марки са напуснали бизнеса общо в 26-те изследвани продукти, като едва 19 са новите. Броят на участниците се връща до нивата от 2005 година. За сравнение - през 2007 напусналите марки са били 79, а новите 186 - или новите участници са близо десет пъти повече от тази година.
Данните показват, че през 2009 година ИТ пазарът в страната е станал почти недостъпен за нови марки. Едва 24 на сто дял са успели да заемат във всичките 26 пазарни сегменти новите 19 участници, срещу 258% - през 2007 година.
В общия сегмент на компютърните решения, битката за пазара е предимно при преносимите устройства и донякъде при сървърите. При настолните PC-та асемблираните и втора употреба устройствата напълно доминират с дял от над 75%, а едва 3-4 марки влизат в класациите, сочи изследването.
При принтерите, непрекъснатото поевтиняваща лазерна цветна технология на практика е извадила от пазара мастилено-струйната, докато матричните машини продължават да се продават, смятат от CBN Pannoff, Stoytcheff & Co. Все още изостават продажбите на MFD спрямо принтерите като процент. В условията на криза, оригиналните консумативи губят съвсем малко дял в сравнение със съвместимите, основно на пазарите извън София.
При марките се наблюдава тенденция за агресивно завземане на позиции на производители, свързано с успешно налагане на новите технологии и пазарни реалности - основно Acer и ASUSTek. Според изследването на CBN Pannoff, Stoytcheff & Co, Brand-A марки, които са изключително успешни, в условията на падащи продажби успяват дори да увеличат пазарните си дялове. Сред тях са Philips, Epson, Intel, Kingston, APC, LG, Linksys, Canon и някои други.
Големите компании в дистрибуторския сегмент увеличават дистанцията спрямо по-малките, като на практика в бизнеса остават по около 7-8 компании в тази сфера. Средният дял на Топ 3 дистрибутори почти във всички сегменти надхвърля 50%, се казва още в изследването. За последните няколко години са затворени 8 средни дистрибуторски компании, но много вероятно е тази тенденция да продължи.
В XV-тото поредно годишно Национално проучване на междуфирмения ИТ пазар (IT Survey Bulgaria ‘2009) са изследвани и номинирани 26 вида хардуер, 187 световни и български ИТ марки и 45 компании - дистрибутори на ИТ продукти. В изследването са взели участие дилърски фирми от 22-града в България с 64 млн. евро сумарни продажби, които имат общо 872 служители. Управители или собственици на анкетираните фирми са 80% от попълнилите въпросника.
В проучването са изследвани пазарните сегменти на компютри, софтуер, периферия, компоненти, консумативи, мрежи и мултимедия. Допълнително са разгледани пазара на реклама и планирането на маркетинг бюджетите, удовлетворението на дилърите от пазарното поведение на дистрибуторите на ИТ хардуер и софтуер в България и оценка на дилърите за техния собствен бизнес.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X