Интернет

Канада също ще настоява Facebook да плаща за новини

Мария Динкова

Канада обеща да накара Facebook Inc да плаща за съдържание от медиите, както и да не се отказва, ако социалната мрежа спре новините на страната, както се случи с Австралия, пише Reuters.

Гигантът блокира цялото австралийско новинарско съдържание на своята услуга заради предложеното законодателство, изискващо от Facebook и Google да плащат такси на медиите в страната за линковете към новини.

Министърът на канадското културно наследството Стивън Гилбо, който отговаря за подготвянето на подобно законодателство, очаквано през следващите месеци, осъди действията на Facebook.

"Канада е на предните линии в тази битка ние наистина сме сред първата група държави по света, които правим това", отбеляза министърът.

Миналата година канадски медийни организации предупредиха за потенциален пазарен срив, ако не бъдат предприети правителствени действия. Според тях австралийският подход ще позволи на издателите да възстановяват 620 млн. канадски долара на година. Съответно ако не бъдат предприети мерки, Канада ще загуби 700 позиции на печатни журналисти от общо 3 100.

Гилбо отбелязва, че Канада може да приеме австралийския модел, който изисква Facebook и Google да сключат сделки да плащат на медиите, чиито линкове привличат активност на техните платформи или да се съгласят на цена чрез задължителен арбитраж.

Друга опция е да се следва примера на Франция, която изисква големите технологични платформи да започнат преговори с издателите, търсейки компенсация за използваното новинарско съдържание.

"Ние работим, за да видим кой модел ще бъде най-подходящ", коментира министърът, допълвайки, че миналата седмица е говорил със своите колеги от Франция, Австралия, Германия и Финландия, с които са обсъждали възможността за съвместна работа, за да гарантират справедлива компенсация за уеб съдържанието.

"Подозирам, че скоро ще имаме пет, 10, 15 държави, приемащи същите правила дали Facebook ще прекъсне връзки с Германия, с Франция?" пита Гилбо, като според него в някакъв момент подходът на социалната мрежа ще стане "напълно неприемлив".

Според преподавателя Мегън Болър от Университета на Торонто, която специализира в сферата на социалните мрежи, действията на Facebook са повратна точка, която ще изисква общ международен подход. По думите й всъщност може да се види коалиция и обединение срещу този монопол.

Тази седмица от Facebook отбелязаха, че новините обхващат по-малко от 4% от съдържанието, което хората разглеждат на платформата, но утвърдиха, че то е помогнало на австралийските медии да генерират около 407 млн. австралийски долара миналата година.

Google от своя страна през последните три години подписа 500 сделки на стойност около 1 млрд. долара с медии и издатели по света за своята нова услуга News Showcase, като в момента се водят преговори и с канадски компании.

Гилбо посочва, че Google въпреки това ще бъде засегнат от новото канадско законодателство, тъй като Отава иска подходът да бъде справедлив, прозрачен и предвидим.

Според други експерти обаче моделът, прилагат от Google, е правилен и трябва да се приветства фактът, че компании влагат пари в съдържание, осигуряващо добавена стойност. Същевременно австралийският модел води до загуби както за медиите, така и за Facebook.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2021 съгласно Общи условия за ползване

X