Интернет

България по време на изолацията – телевизия и сърфиране в интернет

Робърт Христов

През последните месеци хората са гледали телевизия като основно занимание, най-често, за да бъдат уведомявани за новините покрай Covid-19. 10% от анкетираните са гледали филми и сериали и са сърфирали в интернет. Това сочат резултатите от проучването е на кредитната компания Фератум - "Международен летен барометър 2020" - в което участват почти 15 000 домакинства от 11 държави. То включва данни за това как пандемията от COVID-19 се отразява на живота на изследваните домакинства и как се е променило тяхното поведение и разходи в условията на изолация.

1.Положителните страни на социалната изолация

Международният летен барометър показва много любопитна тенденция - пандемията е засегнала всички по различен начин, но е помогнала на хората да изградят нови хобита, да живеят по по-здравословен начин, да организират по-добре финансите си, както и да бъдат по-близки със семействата и роднините си.

18% от участниците в проучването са посочили, че първото нещо, което са направили след края на изолацията, е посещение на семейството си, а 16% - среща с приятели и близки. На хората са им липсвали също излизанията, това да се хранят в ресторанти и да се забавляват на тераса или местен бар. Международните пътувания, ходенето на море, социалният и културен живот (кино, театър, концерти), дори пътуванията в страната са сред основните нещата, които са липсвали на анкетираните. В края на класацията само с 3% можем да открием "връщането в офиса".

2.Най-големите разходи по време на Covid-19

На въпрос - "За какво харчихте най-много парите си по време на изолацията" - повече от 50% от анкетираните са отговорили, че са отделили най-много средства за хранителни стоки, следвани от домашни подобрения (13%), дрехи и обувки (12%) и продукти за лична хигиена (10%). 7% са стимулирали местния и малкия бизнес, поръчвайки храна от любимите си ресторанти.

От проучването става ясно, че българите по време на изолацията са харчили най-много за хранителни стоки (52%), придобивки за дома (13%), дрехи и обувки (12%) и продукти за лична грижа и хигиена (10%).

Резултатите от Международния летен барометър показват още, че разплащанията в брой намаляват за сметка на онлайн трансакциите, които се увеличават; 68% от анкетираните все още предпочитат да пазаруват от физическите магазини, вместо от електронните; хранителните продукти и пътуванията са сред топ летните разходи на 2020 г.

3.Българите ще изхарчат 86% от месечните си доходи през лятото

Изследването показва, че най-голям процент от българите планират да изхарчат средства за покриването на разходите за ежедневни нужди (22%), за ново обзавеждане (10%), за грижи за децата (12%), както и за пътувания, но в рамките на страната (11%). 24% от запитаните ще покрият летните си разходи със спестявания, 45% ще изтеглят кредит от Фератум, а останалите 31% ще се обърнат към други финансови институции.

Като цяло обаче тенденцията е да се харчат по-малко пари през летните месеци, което обявяват, че ще направят 66% от анкетираните. Резултатите от изследването показват още, че повече от 50% са били засегнати от кризата с новия коронавирус и са анулирали всичките си планове за лятото. 25% са отказали международните си пътувания, а други 15% са се отказали да си купят кола тази година. 10% са планирали да закупят жилище, но те по-скоро биха забавили покупката, за да спестят повече пари.

Промяната в плановете може да се дължи на това, че 13% от анкетираните са загубили работата си заради пандемията, а 18% ще бъдат с намалено заплащане в близкото бъдеще. 58% са късметлиите, които не са били засегнати финансово, запазили са работата си, както и не са имали промяна във възнаграждението си.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2020 съгласно Общи условия за ползване

X