Интернет

Кои индустрии ще се възползват от кризата с COVID-19?

Владимир Владков

За милиони хора и фирми пандемията от COVID-19 ще донесе финансов крах, но част от технологичната индустрия ще се възползва от значителните промени, наложени на обществото.

Индексът FTSE 100 спадна под 5000, или с 27% по-малко само за един месец, индексът Dow Jones спадна за същия период с 31%. Икономиките по целия свят са сериозно разстроени, но някои сектори ще извлекат ползи от пандемията поне временно, а някои и за по-дълъг период.

Облачни изчисления
Облачните изчисления са във възходящ темп от години, но колкото повече служители са "затворени" в домовете си и осъществяват дистанционно своята дейност, толкова повече работни натоварвания трябва да бъдат мигрирани в облака, за да се гарантира нормалната работа на бизнес операциите.

Кризата с короновируса принуждава някои организации да стартират много бърз проект за цифрова трансформация, като възприемат безрезервно тенденции за повече мобилност и облачни модели. От гледна точка на "инфраструктурата като услуга" това означава повече пари, за доставчиците на "софтуер като услуга" (SaaS) означава повече ангажименти, както и повече възможности за доставчиците на "платформата като услуга" (PaaS).

Amazon Web Services, Microsoft Azure и Google Cloud са очевидните печеливши като пазарни лидери, докато компании като Oracle, които работят с по-традиционни индустрии, които досега отлагаха еволюцията към цифров модел, но сега ще се проведат нови разговори за работната сила.

Тези фирми, които започнат своето пътешествие към облачния бизнес модел и облачна среда, едва ли ще се върнат обратно към традиционния модел (ако изобщо това е възможно). Това ще е катализатор за ускоряване на редица облачни сегменти, които и досега се развиваха бързо.

Инструменти за видеоконференции и сътрудничество
Макар че едва ли има пълноценен заместител на срещите на живо при справяне с твърде сложни проекти, алтернативите трябва да се разгледат още днес. Много фирми насърчават провеждане на повече срещи чрез видео връзки, за да се гарантира не само ефективната комуникация, но и доброто състояние на служителите. Контактът с колегите чрез видеовръзка не е перфектен, но може да помогне на някои, които изпитват самота от дистанционната работа.

Microsoft е очевидният бенефициент тук, като компанията обяви миналата седмица, че ежедневният брой на активните потребители на нейния пакет за съвместна работа Teams се е увеличил с 12 милиона, въпреки че има много други, които предлагат по-добри финансови условия.

Zoom Video Communications, компания за отдалечени конферентни услуги, базирана в Сан Хосе, отбеляза 130% ръст на цената на акциите си от началото на годината, а много пазарни анализатори се обръщат към компании като ON24, за да си купят услуги за уебкастинг и уебинари, за да си гарантират продължаване на проектите за генериране на лийдове.

Както бе споменато вече, някои компании са принудени да реализират проекти за дигитална трансформация, което означава, че някои възможности за отдалечена работа ще се запазят в дългосрочен план, макар че виртуалните алтернативи никога няма да заменят напълно срещите лице в лице, където можем подсъзнателно да обменяме по-лесно сигнали за невербална комуникация.

Електронни плащания
Компании като Visa, Mastercard и American Express вече се възползват от дългогодишните тенденции, оставящи кешовите разплащания в миналото, а пандемията с COVID-19 може да ускори това.

В краткосрочен план някои магазини вече приемат само дигитални плащания, въпреки че общият брой транзакции намалява, а оттам и приходите. В дългосрочен план обаче това може да принуди клиентите да възприемат по-активно цифровите разплащания.

Парите бързо "остават" в минало, но много от по-възрастните все още се противопоставят на използването на цифрова валута. В САЩ години наред чековата книжка бе основен инструмент и отне много време тя да отпадане от обичайната употреба, а банките и магазините бяха принудени да приемат такова плащане. Същото може да се каже и за физическите пари - докато някои искат да го използват, употребата им ще продължи. Но при отказ да приемат физически разплащания, магазините вече принуждават хората да приемат само цифрови плащания. Тази промяна може би няма да е постоянна, но ще стимулира много потребители да възприемат цифровите плащания.

Електронна търговия
Колкото повече хора се отегчават у дома, толкова по-вероятно е ръцете им да се насочат към приложенията за електронна търговия, за да изразходват парите, които са спестени от това да не ходят в ресторантите.

Поточни услуги, игри и видео съдържание
Това е най-очевидният пример за сегмент, възползващ се от ситуацията. По отношение на поточното видео родителите трябва се преборят с децата, тъй като възрастните също се нуждаят от забавления. Netflix вече е изключително популярен, но колкото повече хора се заседяват у дома вечер, толкова повече платформи ще се възползват. Платформата Disney + стартира навреме, за да привлече вниманието на европейските потребители.

По отношение на видео платформи извън поточно предаване YouTube се радва на голям успех. Това се дължи не само на онези, които се опитват да се забавляват, но има и милиони часове видео информация за самата пандемия.

Що се отнася до игрите, това отново решава проблема със скуката. При затворени обичайни места за забавление потребителите ще трябва да се забавляват. Услуги като Microsoft Xbox, Google Stadia и PlayStation вероятно осигуряват допълнителни абонаменти, както и покупки в самите игри.

Умни корпорации
За онези корпорации, които са в по-благоприятна позиция по отношение на паричните наличности, шокът на финансовите пазари може да се разглежда като възможност. Softbank е перфектен пример за това. На 23 март Softbank обяви, че продава някои от своите активи, за да финансира своята програма за обратно изкупуване на акциите си. В съчетание с първата такава инициатива, обявена на 13 март, Softbank ще може си върне 45% от акциите, които сега са на борсата.

По принцип, колкото по-малко акции се търгуват свободно, толкова по-малко е изложена компанията на външни влияния. Само за пример е последният конфликт между Elliott Management и Twitter/AT&T/Telecom Италия, от който се вижда влиянието, което активен инвеститор може да се окаже върху бизнес, чийто акции поевтиняват. Програмите за обратно изкупуване са средство за защита на корпоративната стратегия от краткосрочни влияния и агресивни инвеститори. Неслучайно и Испания въведе забрани за враждебно изкупуване на Telefonica и други стратегически испански компании.

Онлайн доставка на хранителни продукти
Блъсканиците и/или дългото чакане по супермаркетите вече стимулира онлайн доставките на редица хранителни продукти. Много от популярните заведения за бързо хранене започнаха да рекламират по телевизията защитени доставки по домовете.

Телекомуникационна индустрия
Телекомуникационните услуги са критично важни за самото функциониране на обществото, макар че обикновено се приемат за даденост. Потребителите просто очакват интернет да работи без проблеми, като не оценяват важното значение на телекомуникационните оператори.

Сега много хора се опитват да работят дистанционно, децата да се обучават, а всички да се развличат от кошмарните новини по телевизиите. По тази причина телекомуникационната индустрия се превърна в жизненоважен сектор. Властите по света се опитват да наложат мерки за защита на тези ценни активи, така че потребителите не само да продължат живота и работа си, но спешните услуги да продължат да функционират, а научните лаборатории да си сътрудничат, за да създадат лекарства и ваксини.

Телекомуникационната индустрия е вплетена в почти всеки елемент на нашето общество и много хора започват да го осъзнават сега, когато мрежите са поставени на по-голямо изпитание заради неочаквания трафик.

Снимка на Mediamodifier от Pixabay




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2020 съгласно Общи условия за ползване

X