Интернет

Кой ще спечели битката на пазара на стрийминг услуги?

Иван Гайдаров

Започвайки от златния век на радиото, до забележителната популярност на телевизията и изобретяването на смартфона, технологиите постоянно се развиват с нови продукти и услуги, насочени към това да забавляват и улесняват потребителите, а често дори да ги изумяват. Чрез чудесата на интернет вече имаме достъп до огромно количество медийно съдържание и все по-разрастващ се свят на забавленията.

Тази нова ера обаче донесе и множество възможности и предизвикателства за компаниите, които се борят за сърцата, възгледите и в крайна сметка за парите на клиентите.

Медийният сектор отдавна е доходоносен. Приходите само от пазара на видео се оценява на около 80 милиарда долара към днешна дата, като се очаква да достигнат 120 милиарда долара до 2024 г., коментира старши анализаторът на Ovum Тони Гунарсон пред Mobile World Live.

Така че не е изненадващо, че все повече имена в медийния сектор обръщат поглед към сектора на стрийминг услугите с желание да грабнат короната от настоящия лидер Netflix.

Според данните на App Annie Netflix се класира на първо място в САЩ по отношение на месечните активни потребители и разходите за мобилни устройства в началото на 2020 г.

Два големи гиганта обаче се готвят да хвърлят съвсем скоро ръкавицата към настоящия лидер.

Нека битката да започне

Disney + и Apple TV + влязоха в света на стрийминг услугите през ноември 2019 г., обещавайки да поставят под сериозен натиск пазарната позиция на Netflix. Само месец след дебюта си, стрийминг услугата на Disney събра 22 милиона изтегляния, показват данни на аналитичната компания Apptopia.

До началото на февруари услугата беше привлякла 28,6 милиона платени абонати. След такъв солиден старт, компанията се преориентира бързо, за да спечели европейската публика с агресивна експанзия, планирана за края на март.

Следователно Netflix може да почувства натиска от страна на конкуренцията съвсем скоро, особено у дома. Компанията отчете забавяне на растежа на своята абонатна база в САЩ през Q4 2019.

Гунарсон оценява старта на Disney + като "най-голямото нещо, което се случва на този пазар от пускането на Netflix", но добави, че добрият старт не означава непременно заплаха за лидера, тъй като на пазара има място и за двете услуги.

Той прогнозира, че "доста голяма част от абонатите на Netflix по целия свят ще поддържат и Disney +".

Apple TV + също има капацитета да разклати трона на Netflix заради широката база потребители на устройствата на Apple, които искат да гледат конкретно съдържание.

Всъщност Гунарсон не очаква Netflix да загуби своята лидерска позиция на стрийминг пазара поне през следващите пет до десет години. Той посочва, че има много причини за успеха на компанията, като например технологията й за възпроизвеждане, която позволява постоянно ниво на качество на предаването.

"Независимо от скоростта на широколентовата връзка, която имате, и дали сте на мобилно устройство, няма значение каква интернет връзка имате и какво устройство използвате, те са добри", категоричен е Гунарсон.

Бъдещи перспективи

С навлизането на нови имена на пазара на стрийминг услуги, търсенето също нараства. Затова и той ще продължи да расте в рамките поне на следващите пет до десет години, като от Ovum очакват абонатите да достигнат 900 милиона през тази година и повече от 1 милиард през 2021 г.

Лекси Сидоу, старши мениджър на проучванията в App Annie, също смята, че пазарът за стрийминг на видео за мобилни устройства е станал още по конкурентен през миналата година.

"Повече време от всякога се прекарва в гледане на видео през интернет на мобилни устройства. През 2020 г. това трябва да достигне 700 милиарда часа само на телефоните с Android. Със стартирането на Disney + и AppleTV + през 2019 г. и с предстоящия старт на Peacock и HBO Max, очакваме да видим ръст на изтеглянията, ангажираността и разходите, докато потребителите изпробват новите услуги ", коментира тя.

Пол Барнс, представител на App Annie за EMEA, очаква конкуренцията на пазара на стрийминг услуги да се ожесточи през 2020 г., тъй като потребителите трябва да решат къде да прекарат около 674 милиарда часа пред мобилните си телефони.

Но, за да се представят подобаващо на все по-конкурентния пазар, Сидоу смята, че доставчиците на стрийминг услуги ще трябва да поставят акцент върху качеството и изключителното съдържание, основен инструмент за привличане за потребителите.

"В крайна сметка поддържането на силно, ефективно и непрекъснато обслужване на мобилни устройства е ключово", добави тя.

Въздействие на 5G

Тъй като мрежите от ново поколение стават все по-добре оборудвани за справяне с потока от данни, следващият логичен въпрос е какво влияние ще има 5G върху индустрията за стрийминг услуги и ще създаде ли още по-голям бум в него?

Гунарсон смята, че "на повърхността 5G не оказва влияние върху стрийминг пазара", тъй като потребителите по целия свят вече са наясно, че бъдещето на телевизията, видеото и филмите е през услуги като Netflix.

"Дори и да останем с 4G завинаги, хората пак ще преминават към услуги като Netflix", категоричен е той.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2020 съгласно Общи условия за ползване

X