Интернет

Netflix разчита все повече на собствено съдържание, за да остане лидер на стрийминг пазара

Иван Гайдаров

Netflix предлага много по-малко продукция, но това не е задължително нещо лошо. Нови данни показват, че портфолиото на Netflix е доста стеснено в сравнение с преди, но последните успехи на стрийминг услугата с оригиналното ѝ съдържание подсказват, че дългогодишната й стратегия да се отдалечи от лицензионния подход, който включва чужди продукции, в крайна сметка може да се окаже печеливш.

Netflix е изправена пред засилваща се конкуренция от страна на нови стрийминг услуги като Disney +, Apple TV + и HBO Max, както и очакваната тази пролет Peacock. Но компанията явно е имала предвид това развитие, тъй като от години увеличава разходите си за оригинално съдържание, а популярни авторски проекти като The Witcher и наградените The Irishman и Marriage Story са доказателство, че пионерът в стрийминг услугите вече не се нуждае от огромно портфолио, за да се открои от конкурентите си. (Amazon Prime Video например има близо 10 пъти по-голямо портфолио от Netflix).

Преди десет години Netflix имаше общо 7 285 заглавия на телевизионни и филмови продукти в САЩ, според статистик на Reelgood. Сега компанията има 5 838, което е почти 50% от пиковия момент през 2012 г., когато тя разполага с около 11 000 заглавия. Най-малко заглавия услугата е предлагала през 2018 г. - 5,158.

Това намаление е част от стратегията на Netflix да ограничи съдържанието на външни студия и да засили собствената си продукция. Основната част от развитието на тази стратегия съвпадна с момента, в който други производители на съдържание като Apple, Disney, NBC и WarnerMedia стартират и развиват свои собствени стрийминг услуги. Този наплив от нови услуги от своя страна съвпада с момент, в който на Netflix се налага да плаща все повече за чуждо съдържание, особено когато то е на конкурентни услуги. Пионерът на стрийминг пазара има предимство и по отношение на клиентската база данни, което му дава възможност по-лесно да се ориентира в предпочитанията на потребителите.

От години редица доставчици на съдържание печелят допълнително от лицензии на старите си продукции от Netflix. Това, което не предполагаха те обаче, е, че въпросните заглавия ще придобият такава популярност, а с тях и самата платформа.

Разбира се, във времето Netflix демонстрира и някои крайно странни действия като 100-те милиона долара за една година ексклузивност за хитовия сериал "Приятели". Сега тези права са собственост на WarnerMedia, а Netflix освободи средства за собствено оригинално съдържание, което зрителите няма да могат да гледат в друга платформа.

В крайна сметка Netflix не се отказва напълно от лицензионното съдържание. Наското платформата инвестира повече от 500 милиона за 180 епизода на сериала "Зайнфелд".


Netflix разчита все повече на собствено съдържание, за да остане лидер на стрийминг пазара





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2020 съгласно Общи условия за ползване

X