Интернет

Търговската война става дигитална

Мария Динкова

20-годишният глобален мораторим върху налагането на мита върху дигиталната търговия може да приключи тази седмица, ако Индия или Южна Африка спазят своите заплахи, пише Reuters. Вследствие на това е вероятно да се наложи да се плащат мита за софтуер и сваляне на филми.

От 1998 членовете на Световната търговска организация (СТО) подновяваха забраната за вносни мита на така наречените "електронните трансмисии" на стойност 255 млрд. долара годишно.

Според някои от това печелят богатите страни, тъй като мораториумът се подкрепя от Вашингтон и всъщност загубите от приходите от мита са за сметка на развиващите се икономики.

Все повече обаче се увеличава натискът да се вдигне забраната, след като повечето книги и филми стават дигитални и това потенциално намалява още повече приходите.

Индия и Южна Африка разпространиха вътрешен документ на СТО, отбелязвайки, че увеличаващата се дигитализация налага "да се преосмисли ролята на временния мораториум", В тази връзка те изтъкват потенциала на 3D принтирането при производството на продукти. Тази седмица ще се вземе решение, а подновяването на забраната изисква пълен консенсус.

"Към момента има редица държави, които се чувстват уверени, че могат да останат настрана от глобалния консенсус. Това може да разруши интернета", коментира генералният секретар на Международната търговска камара (ICC) Джон Дентът.

В други предложение, подкрепено от 21 държави, включително Канада и Китай, се настоява да се продължи забраната за поне 6 месеца след изтичането си в края на годината. От Швейцария отбелязаха, че "голяма част от СТО са сигнализирали своята подкрепа за мораториума".

Прилагането на подобни мита може да бъде трудно и не е ясно как точно ще се определи къде е възникнал дигиталният продукт и дали всъщност е внос.

"Как се облага един бит? Как ще уловите милионите потоци данни от множеството източници, преминаващи държавните граници всяка минута от всеки ден", пита Дентън.

Все пак се появяват първите възможни отговори. Индонезия създаде кодове за облагането на дигиталните стоки през 2018, фиксирайки нивото засега на 0% .

Изгубените приходи
Дори и да се сложи край на мораториума, това не означава, че митата веднага ще бъдат въведени.
Ако някой се опита да експериментира с въвеждането на мита дори върху ограничен набор от продукти или услуги, то има риск от незабавни ответни мерки, коментират експерти.

Изчисленията за ефекта на забраната доста се различават. Например скорошен доклад на ООН посочва, че потенциалните годишни загуби от мита могат да бъдат до 10,4 млрд. долара, което е повече от 10-те млн. долара загуби на развиващите се страни от СТО.

Все по-голямо количество продукти ще бъде дигитално в бъдеще, така че развиващите се страни ще загубят приходи от мита", коментира Рашми Банга, автор на доклада.

Въпреки това изследване на ОИСР поставя под въпрос тези предположения. От организацията изтъкват, че приходите от вдигането на забраната ще бъдат сравнително малки и митата ще доведат до по-високи цени за потребителите.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2020 съгласно Общи условия за ползване

X