Бизнес

Apple най-сетне си взе бележка и жертва маржа заради по-голям пазарен дял

Владимир Владков

Най-новият смартфон на Apple от стартов клас е по-евтин от миналогодишния еквивалент, а таксата за новата видео услуга е сравнително скромна, като по този начин компанията се отдалечи от имиджа на доставчик само на премиум устройства и услуги.

Експериментът с римски цифри приключи, което означава, че няма вече "X" в номенклатурата на iPhone. Сега имаме стартовият модел iPhone 11, iPhone 11 Pro, който разполага с допълнителни широкоъгълни и телефото камери, а iPhone 11 Pro Max е същият като Pro, но е по-голям. Най-съществената промяна обаче е ценообразуването на модела 11, който е с 50 долара по-евтин спрямо XR от миналата година, пуснат за 699 долара, което е със 100 долара по-малко от Google Pixel 3. Цената на другите два телефона е сравнима.

Apple най-сетне си взе бележка и жертва маржа заради по-голям пазарен дял

© Apple


Освен това за новата абонаментна услуга Apple TV+, която ще бъде пусната на 1 ноември, ще бъде събирана такса от $5 на месец, много по-евтин план от стандартния пакет на Netflix, който е $13 на месец. Този факт е признание, че Apple TV+, която ще предлага само оригинално съдържание, няма да разполага и с частица от библиотеката, достъпна за абонатите на Netflix. Цените на телефона пък са отговор на завишения конкурентен натиск на пазара под премиум моделите.

"С цялостната интеграция между хардуер, софтуер и услуги, подобренията в iPhone 11 носят безпрецедентно потребителско изживяване на достъпна цена за още повече клиенти", казва шефът на маркетинга на Apple Фил Шилер. "Apple TV + е безпрецедентна глобална видео услуга с изцяло оригинален стил, заяви Джейми Ерлихт, ръководител на Apple Worldwide Video. - Очакваме с нетърпение да предоставим на аудиторията навсякъде възможността да се насладят на тези завладяващи истории с богато, персонализирано изживяване на всички екрани, които обичат."

Ценовият ъгъл привлече вниманието на коментаторите. Агенция Bloomberg отбелязва, че намалението на цените на iPhone 11 е значително, но цената на XR бе свалена със 150 долара. "Ние разглеждаме това като признание, че Apple се отдалечи твърде много с ценовите точки при старта на миналата година", Крис Касо, анализатор от Raymond James & Associates, цитиран от Bloomberg.

Наред с агресивната ценова точка за Apple TV +, всеки, който купи нов iPhone, iPad, Apple TV, Mac или iPod, получава годишен абонамент безплатно, което не е просто чудесен начин за Apple да "вмъкне" услугата TV + сред съществуващата си клиентска база, но и осигурява силен стимул за нови продажби. Това е още едно доказателство за внезапното желание на Apple да пожертва маржа си на печалба за сметка на по-голям пазарен дял.

Ед Бартън от анализаторската фирма Ovum добави, че таксата за TV+ и безплатния едногодишен достъп за новите купувачи на Apple устройства са агресивни ходове, които ще помогнат за по-бързия растеж и степен на използване. "Но по отношение на количеството видео съдържание това е една много ограничена видео услуга без каталог на съдържанието, разчитаща изцяло на нова, но нетествана сред потребителите интелектуална собственост", добави той.

"Силата на екосистемата от хардуера и услугите на Apple означава, че тя практически не може да се провали и много зависи от това колко ефективно и често Apple ще пуска нови предавания, за да поддържа интереса на зрителите. Инвестициите на Apple в производство на филми е 6 милиарда долара и способността на компанията да популяризира съдържание на Apple Video пред световна аудитория от стотици милиони в тясно интегрираната хардуерна и софтуерна екосистема, дават на услугата огромен потенциал", казва още Бартън.

Още една новина от Apple бе Apple Arcade, геймърска абонаментна услуга, за която компанията говори от известно време. Точно като видео услугата TV+, и тази е доста евтино, макар че няма оферта за безплатен достъп. Хората обаче не са впечатлени от геймърската услуга. "Трудно е да се впечатлиш от подобен абонамент, който не включва нищо ексклузивно, казва Бартън. - Повечето игри, включени в услугата, не се продават добре самостоятелно, така че трудно някой ще бъде впечатлен. Може би ще привлече някои, които оценяват простотата на абонамента."

Иновациите при смартфоните се забавят през последните години. Затова Apple е решила да потърси повече приходи от допълнителните услуги за своята абонаментна база. Apple TV+ е голяма стъпка в тази посока, но решението за агресивно ценообразуване е нож с две остриета, когато стане дума за разширяване на абонатната база и излизане на нови пазари.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X