Интернет

Изненада: Зукърбърг превръщал данните в долари

Владимир Владков

Главният изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг е провел редица дискусии с висши ръководители на компанията относно продажбата на данни на потребителите на софтуерни разработчици, като компанията се стреми да консолидира мощта си и да унищожи конкурентите.

Около 7000 страници конфиденциални документи показват, че Зукърбърг и топ мениджърите са обмисляли разнообразни опции да събират такси от разработчиците, които искат достъп до данните на потребителите на Facebook в опит да увеличат приходите. Facebook непрекъснато дава гаранции, че никога няма да продаде данните на своите клиенти, но вътрешните е-писма, съобщенията и презентациите на PowerPoint показват, че компанията е „приравнила“ данните на потребителите към долари.

Разкритите документи, които са видени от Computer Weekly, NBC в САЩ и германската Süddeutsche Zeitung, разкриват, че:

  • Facebook непрекъснато казва, че не продава данните на своите клиенти, но Зукърбърг и други ръководители на Facebook от години дискутират как да ги монетизират.
  • Служителите на Facebook са се оплакали, че данните на клиентите и техните собствени данни са видими за другите, след като са избрали да го запазят като лични и невидими за останалите.
  • След катастрофалното първоначално публично предлагане (IPO), ръководителите на Facebook предложиха нов план за печелене на пари, наречен „Данни за долари“.
  • Facebook е предложил специални сделки за споделяне на данните с приятели на Марк Зукърбърг и Шерил Сандберг, сред които са Netflix, Dropbox, Spotify и Foursquare.
  • Социалната мрежа започна да орязва достъпа на конкурентите до данните във Facebook, включително приложения като MessageMe, след като първоначално обеща на разработчиците „равни условия“.
  • PR екипът на Facebook разгърна планове за ограничаване на достъпа на трети страни до данни като стъпка към защита на личната неприкосновеност, но вътрешните документи разкриват, че това е свързано предимно с увеличаването на приходите на Facebook.
  • Служителите на Facebook изразиха загриженост относно предложените промени в стратегията на компанията за социални медии, като я определиха като „неетична“.

Документите показват, че Зукърбърг, главният оперативен директор (COO) Шерил Сандберг и други висши ръководители на Facebook са планирали в продължение на няколко години как да контролират конкурентите и да консолидират силата на социалната мрежа.

Същевременно социалната мрежа използва темата за поверителността, за да обясни промените в платформата на Facebook, които биха прекъснали достъпа до данни за някои разработчици на софтуер, но предлага преференциални сделки на други.

Зукърбърг разработи планове за таксуване на разработчиците за достъпа им до данни в отговор на катастрофалното IPO на Facebook. Те включват предложения за таксуване за достъп до приложния програмен интерфейс (API), като настоява, че разработчиците са продавали данните на своите собствени потребители обратно на Facebook.

Изчисленията на служители на Facebook показват точно колко компанията може да се спечели от разработчиците, получили достъп до данните на потребителите на Facebook:

  • Годишна такса за разработчик за всяко приложение: $17 милиона (от 170 000 приложения по $100 на приложение).
  • Годишни такси за „възстановяване“ за достъп до данните на потребителите на Facebook през API: $160 милиона.
  • Работа с над 16 разработчици за интегриране на изживяванията във Facebook в техните платформи: $1,6 милиона.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X