Интернет

Шефът на Facebook призова за нова регулация на Интернет

Владимир Владков

Зловредно съдържание, интегритет на изборите, преносимост на данни, лична неприкосновеност. Всички те изискват нови интернет правила, заяви Марк Зукърбърг, съосновател и главен изпълнителен директор на Facebook.

„Вярвам, че се нуждаем от по-активна роля на правителствата и на регулаторните органи. Чрез актуализиране на правилата за интернет ще можем да запазим най-доброто - свободата на хората да изразят себе си, а предприемачите да създават нови неща, като същевременно защитаваме обществото от по-големи вреди“, пише той в блога на компанията.

Призивът идва само седмица след като той се ангажира да превърне Facebook в комуникационна платформа, фокусирана върху неприкосновеността на личния живот. Това е една от най-новите мерки на социалната платформа, която се опитва да се справи с критиките, че не защитава достатъчно поверителността на потребителите си.

Публикацията в блога на Зукърбърг съвпадна с публикуването във вестник New Zealand Herald на писмото на главния оперативен директор на Facebook Шерил Сандберг, която отговаря на критиките към мениджърите на Facebook за това, че не са отговорили през последните две седмици на въпроси относно използването на Facebook за предаване на живо на атаката срещу джамията в Крайстчърч, при която бяха убити 50 души.

„Чухме обратната връзка, че трябва да направим повече и ние сме съгласни с това мнение. След терористичната атака предприемаме 3 стъпки: засилване на правилата за използване на Facebook Live, предприемане на по-нататъшни стъпки за справяне с омразата в нашите платформи и подкрепа на общността в Нова Зеландия”, пише Сандберг.

Тя добавя, че Facebook проучва ограниченията за това кой може да използва предаване на живо, изследвайки технологии, чрез които да попречи на хората да споделят нови версии на съдържание с насилие, както и да предприеме по-строги мерки за премахване от платформата си на реч на омраза.

Първо, коментирайки зловредното съдържание в своя блог, Зукърбърг заяви, че Facebook непрекъснато преразглежда своите политики, но хората използват десетки различни услуги за споделяне и затова е необходим по-стандартизиран подход. „Регулацията може да определи основата за онова, което е забранено, и да изисква от компаниите да изграждат системи за свеждане до минимум на вредното съдържание“, пише той.

Второ, законодателството е важно за защитата на изборите. Facebook вече е извършила „значителни промени“ около политически реклами като например изискване към рекламодателите да проверяват самоличността преди да закупуват политически обяви. Зукърбърг добави, че решението дали дадена реклама е политическа не винаги е явно. „Нашите системи биха били по-ефективни, ако регулирането създаде общи стандарти за проверка на политическите играчи“, пише той.

На трето място, Зукърбърг казва, че ефективната защита на личната неприкосновеност и защитата на данните изисква хармонизирана рамка в световен мащаб. „Хората по целия свят призоваха за всеобхватно регулиране на неприкосновеността на личния живот в съответствие с Общия регламент за защита на данните на Европейския съюз и аз съм съгласен. Смятам, че би било добре за интернет, ако повече държави приемат регулиране като GDPR като обща рамка“, коментира шефът на Facebook.

Новото регулиране на неприкосновеността на личния живот по целия свят трябва да се основава на защитата, предоставена от GDPR, тя трябва да защитава правата на индивидите да избират как ще се използва тяхната информация, като същевременно позволява на компаниите да използват информация за целите на безопасността и за да предоставят услуги. Тя не трябва да изисква данните трябва да се съхраняват локално и трябва да се създаде начин да се държат отговорни компании като Facebook, като същевременно налага санкции, когато тези компании правят грешки, заяви Зукърбърг.

„Аз вярвам, че една обща глобална рамка - а не регулация, която се различава значително в отделните страни и държави - ще гарантира, че интернет няма да се повреди, а предприемачите ще могат да създадат продукти, които да служат на всички, а всеки получава една и съща защита“, пише Зукърбърг.

Той се надява, че нови разпоредби за защита на личните данни биха могли да помогнат да се отговори на някои от въпросите, които остават отворни, и да предоставят ясни правила за това кога информацията може да се използва, така че да служи на обществения интерес и как тя трябва да се прилага към нови технологии като изкуствения интелект например.

На четвърто място, регулацията трябва да гарантира принципа за преносимост на данните. „Ако споделяте данни с една услуга, трябва да можете да я преместите в друга платформа. Това дава възможност на хората да избират, а и позволява на разработчиците да въвеждат иновации и да се конкурират помежду си“, допълва Зукърбърг.

Но са нужни общи стандарти и ясни правила, определящи кой носи отговорност за защитата на информацията при прехвърляне на данните между услугите. „Правилата, регулиращи интернет, позволиха на цяло поколение предприемачи да създадат услуги, които промениха света и създадоха много добавена стойност за хората. Време е да актуализираме тези правила, за да дефинираме ясни отговорности за хората, фирмите и правителствата“, заключи Зукърбърг.

Макар че публикуваните през януари данни за Facebook, включително финансови показатели и брой потребители, показват, че скандалът за изтеклите данни заради Cambridge Analytic и разрастващият се каталог от провали при опазването на личния живот не са засегнали бизнеса на платформата, шефът на компанията най-накрая изглежда приема сериозно критиките на регулаторите и на групите за права.





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X