Интернет

Най-успешният европейски стартъп нaвърши 10 години

Computer World

Най-успешният европейски технологичен стартъп – Spotify – навърши десет години. Компанията официално представя своята дейност в родната Швеция и няколко държави в ЕС  на 7 октомври 2008 г., след две години тестово развитие. Сега това е най-голямата абонаментна услуга за стрийминг на музика в света, оперираща в 65 страни, с повече от 80 милиона абонати.

Организацията, основана от Мартин Лоренцон и Даниел Ек, е публична компания, оценена на около 30 милиарда долара - двойно по-високо от оценката на Mobileye, автономната технологична компания, придобита от Intel за около 15 милиарда долара, според данни на GP Bullhound.

В исторически контекст Европа има и други успешни технологични компании – например SAP, мултинационалният софтуерен гигант, който започва дейността си през 1972 г. в Германия, струва около 150 млрд. долара. Но стартъп екосистемата дълго време е потискана в известна степен от САЩ и Азия, които създадоха гиганти като Google и Alibaba. Компании като Spotify могат да помогнат това да се промени, особено ако ветераните на организацията продължат да започват собствени проекти, а оценката на Spotify продължи да привлича все повече капитал и внимание към сектора.

Междувременно, статутът на услугата зависи от това с кого говорите – но оценките варират от спасител на музикалната индустрия до поредния предвестник на нейния крах. В момента, в който стартъпът описва дейността си в проспекта за публично предлагане, музикалният бизнес е в своеобразен колапс. Приходите на сектора са намалели до 14,3 милиарда долара през 2014 г., в сравнение с 23,8 милиарда долара през 1999 г., тъй като възможностите за теглене на музика от интернет се разширяват постоянно. Тенденцията се обръща през 2015 г., когато продажбите на музика в света отбелязват ръст от 3% спрямо година по-рано. Приходите скачат с 6% през следващата година, което е най-големият годишен ръст в последните 20 години, според Spotify.

Американската Асоциация за потребителски технологии смята, че потребителите в страната ще изразходват 6,6 милиарда долара само за услугите за стрийминг на музика през 2018 г. Разходите за стрийминг услуги - както аудио, така и визуални – се очаква да нараснат с 35% до 19,5 милиарда долара.

Самите музиканти обаче не са обединени от тезата, че възходът на Spotify е успех и за тях. Тейлър Суифт и Том Йорк например се оплакват публично от своите дивиденти от платформата. Собственият успех на Spotify също не е подсигурен - оперативната загуба на компанията се увеличи до 90 милиона евро за тримесечието, приключило на 30 юни, от 79 милиона евро преди година. Най-големият й конкурент е Apple Music, който се управлява от компания на стойност над 1 трилион долара, която не се нуждае от печелене на пари от музикалната си услуга. Spotify наистина е голяма компания, но тепърва ще видим дали ще устои на наистина големите играчи на пазара.

 





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X