Интернет

5G ще подобри безопасното автономно шофиране в града

Владимир Владков

След няколко години вашата първа автономна кола може би ще бъде подпомагана от безжичните 5G мрежи, за да се движи безопасно по улиците на града.

Автономната BMW i3, съвместна разработка на BMW, Intel и Mobileye

5G ще е много важна за автономните коли, точно както днес 4G мрежите са важни за смартфоните. Технологията ще помага на колата при смяна на лентите, разпознаване на сигналите и създаване на точни карти. 5G ще помага и на колите да общуват, за да са наясно с пътните и метеорологичните условия.

За избягване на сблъсъци 5G ще свързва колите към облачни услуги за разпознаване на обекти. Тя ще предоставя постоянна връзка към ТВ предавания на живо за пътниците на задните седалки. Много от 5G възможностите за автономните коли ще бъдат представени на Световния мобилен конгрес в Барселона, където Intel и Qualcomm ще демонстрират своите най-нови технологични постижения.

Qualcomm тества гигабитов LTE модем и 5G технологии в партньорство с LG, като фокусът са автономните коли. LG създава продукт за автомобилна свързаност, базиран на чиповете на Qualcomm, който ще включват и супербързите чипове Snapdragon X16 LTE и 802.11ac.

Qualcomm доминира на пазара на телематични системи, но иска да разшири своя обхват чрез различни аспекти от автомобилните технологии. Продуктите за автомобилна свързаност на LG ще включва поддръжката на Qualcomm C-V2X, пакет от технологии за коли, осигуряващи комуникация с други превозни средства, клетъчни мрежи, пътна инфраструктура и дори пешеходци.

На Мобилния конгрес Intel ще покаже автономна кола с 5G възможности. Компанията работи заедно с BMW и Mobileye, производител на системи за избягване на произшествия, така че тези технологии да се използват в реални пътни условия до 2021 г.

5G мрежите, наследник на 4G, съчетава разнообразни безжични технологии, които могат да покриват високоскоростен пренос на данни - до 45Gbps, както и комуникации с малка пропусквателна способност с устройства тип Интернет на нещата. Разгръщането на 5G мрежи се очаква да започне през 2020 г.

През 5G мрежите автономните коли могат да се свързват с умната градска инфраструктура, включително пътни знаци, или към енергийната мрежа за по-ефективно управление на енергийните ресурси в града, каза Ейша Евънс, старши вицепрезидент и генерален директор на групата „Комуникации и устройства“ в Intel.

Освен това супербързата 5G мрежа може да поддържа непрекъсната връзка с облачните услуги за задачи като машинно обучение, включително разпознаване на говор, на изображения и др. По този начин колите няма да се нуждаят от сложни и скъпи чипове като GPU процесорите за своето машинно обучение.

5G ще помогне за създаването на по-точни карти чрез събиране на информация от многобройни онлайн и сателитни източници, а след това съчетаване с данните, събрани от вградените в колата радари LIDAR (Light Detection and Ranging) и други сензори, обяснява Евънс.

Колите ще могат да избягват сблъсъци с пешеходци, засичайки смартфони, приближаващи се до кръстовище, казаха от Qualcomm. Разпознаването на всяка ситуация ще става чрез директна комуникация между колата и смартфона на пешеходеца, което ще се случва в честотния обхват 5,9 GHz ITS (за интелигентни транспортни системи). Това е част C-V2X, която е базирана на днешните LTE технологии, но ще се ползва и в 5G.

Световният мобилен конгрес тази година ще даде представа за употребата на 5G в автономните коли, но технологията може да стане стандартна функция в бъдеще. В момента 5G мрежите са на етап първоначални тестове, а модемите са все още в „детските си години“.

Водещи автомобилни и технологични компании проучват усилено възможностите за автономно шофиране. Google, Uber и Nvidia вече са тествали автономни коли по градски улици.

Автономните коли могат да се възползват и от някои усъвършенствани функционалности на бързите LTE модеми. Qualcomm обяви LTE модем 1,2Gbps, а тази седмица Intel съобщи за 1Gbps LTE модем.





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X