Интернет

OLX ще инвестира в мобилни приложения и малкия бизнес

Владимир Владков

Владимир Владков

Над 24 000 активни фирми имат регистрация в платформата за онлайн обяви OLX.bg в края на 2016 г., или с 32% повече от 2015 г., подобен ръст има и при частните потребители – над 2,033 милиона или 24% ръст спрямо предишната 2015 г. 135 000 потребители публикуват поне по една обява всеки месец. Това заяви на пресконференция в офиса на компанията в София Спас Сливков, изпълнителен директор на OLX България.

В края на 2015 г. компанията създава отдел за връзка с бизнес клиентите, като задачата му е да помогне на малките предприятия (най-често микро фирми) да управляват по-добре онлайн бизнеса си и да използват платформата по най-добрия за тях начин. „Колегите са в непрекъснат контакт с нашите потребители, като им съдействат за постигане на по-добри резултати и им предоставят възможности да оптимизират обявите си”, заяви Спас Сливков.


OLX ще инвестира в мобилни приложения и малкия бизнес

© Владимир Владков, Computerworld.bg

OLX.bg е собственост на Napster, която развива платформи за онлайн обяви в над 45 държави по света, отчитайки почти 2 милиарда посещения месечно и публикувани по 54 млн. обяви всеки месец. „Всяка секунда в платформата по целия свят се публикуват по 3 жилища, 2 автомобила, 4 модни артикула и 2 мобилни телефона“, каза Сливков.

Светът става все по-мобилен. През 2016 г. обявите, публикувани през мобилен телефон, надхвърлиха тези, за които е ползван настолен компютър или лаптоп. „Технологиите се променят и за всяка технологична компания голямото предизвикателство занапред ще бъде да работи със същия темп, с който се променят технологиите и потребителите. Мобилният интернет се развива много бързо, пиковете в ползването му са огромни, т.нар. поколение Z по-често ползва мобилни устройства, отколкото лаптоп. Мобилните ни сайтове са в топ 3 по посещаемост след Vbox7 и Abv.bg”, допълни той.

През 2017 г. OLX планира да развива основно мобилните си приложения, “именно там виждаме сериозен ръст. Продуктът се разработва на централно ниво, от вътрешни екипи на OLX”, каза Сливков. Другата сериозна инвестиция продължава да е в маркетинг, като над 80% ще са насочени именно към мобилните продукти. „Същевременно наблюдаваме дисбаланс при продажбите на реклами. Над 65% от посещенията в платформата са през мобилни устройства, а под 10% от приходите от реклами са от мобилни продукти“, каза Сливков. Според него причината е, че голяма част от бизнес потребителите на платформата нямат оптимизирани мобилни сайтове и затова не ги рекламират токова усилено.

OLX България започва и усилено обучение на бизнес клиентите си, включително на фирми, които все още не се регистрирали в платформата. То ще е под формата на безплатни уебинари по различни теми, включително за дизайн на обявите, най-търсени продукти, ще има и съвети от професионалисти в областта на правната регулация на електронната търговия и др.

„В България все още трудно можем да говорим за малък и среден бизнес, става дума по-скоро за микро предприятия. Нашата цел е да помогнем на тези хора да направят своите първи стъпки в електронната търговия, да развият своя бизнес поне до определението „СМБ“. Благодарение на платформи като нашата те не поемат почти никакъв риск, тъй като не им се налага да инвестират в собствен онлайн магазин, могат да тестват, да се научат и след това евентуално да пораснат и да си направят е-магазин“, обясни Сливков.


OLX ще инвестира в мобилни приложения и малкия бизнес

© Владимир Владков, Computerworld.bg

Какво се търси у нас?

Не е изненада, че и през 2016 г. най-много запитвания са регистрирани към търговците на електроника, най-вече за мобилни телефони и таблети. Най-популярната подкатегория е за iPhone, като за такива обяви има запитвания до 7 дена след публикуването им. Сериозен ръст има в категорията на автомобилите и авточастите, особено в Перник, но също така и в София. „Чрез интернет потребителите на авточасти и употребявани коли имат огромен избор и според някои изследвания този сегмент ще нарасне с 80-100% през тази година“, каза Сливков.

Той допълни, че все повече обяви се публикуват и секциите за екскурзии и почивки, както и обявите за работа. „Въпреки че има редица платформи за предлагане на работа, не са много онези, които предлагат временна заетост и работни места за по-нискоквалифициран труд. Именно в обявите за работа регистрираме най-много запитвания, особено във Варна“, допълни той.

В същото време фалитът на няколко големи тур оператора е накарало хората да използват технологиите сами да организират своята почивка, като често избират за престоя си настаняване в къщи за гости. Тук също има „сезонност“, като през лятото има засилено търсене и предлагане на екскурзии, както и на ремаркета и каравани, а и на климатици (3-4 пъти увеличение). През есента пък се наблюдава по-голям интерес към друг тип туризъм - селски туризъм, както и към обяви за обзавеждане на домовете, мебели и стоки за дома.

В категория Недвижими имоти пък се отчита 35% ликвидност, т.е. обявите, които получават запитване в рамките на 7 дни от публикуването, което означавало, че поне половината от тях стигат до сделка.

Активни градове

От OLX.bg отчитат големи разлики в активността на бизнеса и потребителите в отделни градове. През 2016 г. най-активните градове са били три от най-големите градове – София, Варна и Бургас, но също така Враца, както и Видин (най-голямо предлагане на лодки и каравани). В тези региони са регистрирани средно по една обява на глава от населението (във Варна дори 1,2). На другия полюс са потребителите Кърджали, Силистра и Благоевград, където има по 0,2 обяви на жител. „Явно трябва да засилим дейността си в тези региони, за да могат и хората там да се възползват от предимствата на онлайн платформата“, добави Сливков.





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X