Интернет

Безплатна пакетна услуга на Tesla и Spotify нарушавала правилата на ЕС

Владимир Владков

Телеком регулаторите в Швеция, Холандия и Унгария са забранили безплатните мобилни услуги, включително приложения за поточна музика като Spotify. Американската автомобилна компания Telsa обаче предлага електромобили с услуги за музика и навигация, които се свързват през мобилни мрежи и вградени SIM карти. На практика Tesla работи като мобилен виртуален оператор (MVNO) и би трябвало да попада под правилата за регулация на ЕС и националните регулатори, заявят от консултантската компания Strand Consult. Тя е подала жалби до европейските регулатори относно „нарушенията на Tesla”, коментират от Strand Consult.

От декември 2015 г. всички електромобили Tesla Model S се доставят със SIM карта и абонамент за услугата Spotify Premium. Тя заменя предишното партньорство с Rdio, която показва, че изборът на Spotify е направен от Tesla, а не от шофьора. Анализаторите описва Tesla като „смартфон на колела“, а шефът й Илън Мъск нарича колата „усъвършенстван компютър на колела“. На практика Tesla е и мобилен виртуален оператор (MVNO), който купува SIM карти и мобилен трафик от данни, които след това включва в пакет с устройството, в случая Model S, твърдят от консултантската компания.

Тя е сред активните консултанти по въпросите на мрежовата неутралност и виртуалните мобилни оператори, като често критикува мерки на регулаторите, ограничаващи по някакъв начин интересите на телекомите. Според Strand Consult “мрежовата неутралност ще се превърне в кошмар за регулаторите“, когато те трябва да интерпретират въведените правила. Указанията, публикувани от Органа на европейските регулатори в областта на електронните съобщения (BEREC), са доста противоречиви, въпреки че бяха дискутирани сериозно. „Затова не е изненада, че законът на ЕС, който дори не съдържа думите „мрежова неутралност“ или „нулева ставка“, остави арбитража в ръцете на регулаторите, както и редица правни предизвикателства“, твърдят от Strand Consult.

Шведският регулатор Post & Telecom Authority например обяви, че безплатните социални медии и музикални услуги на Tesla са нарушение на закона на ЕС, а холандският Орган за потребителите и пазарите ACM заплаши T-Mobile с глоба от 50 000 евро на ден, ако не спре своята безплатна музикална програма, като проблемът стигна до холандския съд. Отделно KPN получи нареждане да спре своята безплатна Spotify програма. Безплатните видео услуги са забранени в Унгария.

В същото време „нулевото“ таксуване е позволено, макар и да не се стимулира в някои европейски държави. Словенските мобилни оператори успяха да осъдят своите регулатори заради забраната на нулевото таксуване, като съдът постанови, че мрежовата неутралност не е равносилна на забрана за „ценова гъвкавост“. Съдът нареди на телеком регулатора да премахне забраните. В Белгия програмата за нулеви такси на Proximus бяха преценени като „допустими“ от регулатора.

Нулевите такси и безплатните данни са част от мобилната индустрия от повече от десетилетие, като досега това не е водила до противоречия, твърдят от Strand Consult. Всъщност без подобна ценова гъвкавост и възможността да се предлагат услуги без такси няма да има комерсиален интернет, какъвто го познаваме, добавят консултантите. „Strand Consult обаче протестира срещу дискриминационната регулация, използвана от една индустрия за регулиране на друга и която се възприема от телеком регулаторите като средство за обслужване на отделни клиенти. Strand Consult отдавна поддържа тезата, че няма Отворен Интернет, ако някои играчи трябва да спазват екстремни правила ex ante, а други се „радват“ на свобода според стандарта на ex post конкуренцията“, коментират от компанията.

Именно затова Strand Consult е подала жалба до шведския и холандския регулатор за „нулевото таксуване“ за Spotify от Telsa Motors Inc.

Интернет услугата на Tesla и нейните предложения се конкурират с плановете на другите мобилни оператори, които обаче трябва да спазват правилата за мрежова неутралност, казват от Strand Consult. Ако пътник включи своя мобилен телефон в Tesla, за да ползва Spotify, трафикът би бил таксуван според тарифния план на този телефон.

„Предлагайки телекомуникационни услуги, комбинирани с колата, Tesla трябва да отговаря на другите изисквания към мобилните оператори, включително защита на личните данни, сигурност на връзката и др.“, твърдят жалбоподателите.

Безплатната Spotify услуга на Tesla ще бъде голям проблем в Норвегия, страната с най-много електромобили Tesla на глава от населението. Шофьорите на електромобили са освободени от таксите за влизане в столицата Осло. Норвежкият регулатор разследва OneCall за възможно нарушаване на правилата за нулево таксуване.

Разглеждайки проблема в перспектива, консултантите смятат, че той ще става още по-сложен с навлизането на Интернет на нещата и нови доставчици на услуги, SIM карти и мобилен трафик. „Изглежда BEREC се опита да изолира и фаворизира новите типове мобилни доставчици, но като се има предвид сложният лабиринт от указания и конфликтни мнения в отделните страни, е много вероятно регулаторите да се сблъскат със съдебни дела заради ограничаването на свободното движение на услуги в рамките на ЕС“, казват от Strand Consult.

Оттам допълват, че американските власти стимулират нулевото таксуване, а FCC отбелязва, че получава оплаквания срещу безплатните данни не от „реални потребители, а само от избрани активисти“.





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X