Интернет

Блокирането на Google разцепи европейските мобилни телекоми

Владимир Владков

Няколко европейски телекома излязоха с позиция срещу схемата на техни колеги да блокират рекламирането като начин да принудят Google да споделя своите приходи.

Шеф на европейски телеком каза, че заедно с други компании планират да започнат да блокират онлайн рекламите тази година в своите мобилни мрежи, писа в. Financial Times в четвъртък.

Първо, неназован оператор ще предложи на своите абонати услуга без реклами на базата на избора. Има обаче и планове за ползване на технологията в цялата мрежа на телекома. Планът е насочено специално срещу Google, като блокирането на рекламите на уеб сайтовете на компанията е опит да бъде принуден онлайн гигантът да сподели своите приходи, твърдят от в. Financial Times.

Не е ясно колко оператори са готови да подкрепят идеята, но няколко вече смятат, че това е необмислена инициатива, включително Deutsche Telekom и шведският оператора TeliaSonera, който има мрежи в Скандинавието, Прибалтика и Испания. И двата телекома не планират да блокират рекламирането в своите мрежи.

„Без да е направен подробен анализ на технологията и нейното въздействие, се съмняваме, че това ще бъде посрещнато добре от нашите потребители, заяви Николас Рундбом, директор комуникации в TeliaSonera, който добавя, че няма смисъл да се влиза в спор с компания, която генерира много трафик.

Deutsche Telekom не обяснява защо смята блокирането за лоша идея, но два други телекома, които не пожелаха да бъдат посочени, изпитват същите съмнения.

„Не знам откъде да започна, честно казано. Блокирането на реклами отваря цял куп въпроси, не само по отношение на мрежовата неутралност, но относно законността на всичко това“, казва представител на единия оператор. За телекома е добре неговите абонати да потребяват много данни през мрежата му, ползвайки спонсорирани от реклами услуги или приложения. Те могат да решат сами дали искат да бъдат блокирани рекламите.

„Не вярваме в блокирането и действията срещу OTT разработчиците на приложения, независимо дали това е Google или друг. Намирането на начин за сътрудничество е по-добрият подход“, добавя шеф на друг оператор.

Всички обаче се притесняват за това къде отиват приходите и ако мобилен оператор извършва с потребителските данни онова, което правят с тях Google и Facebook, реакцията би била вълна от възмущение, добавя той.

Google реагира на статията във Financial Times, обявявайки, че причината хората да плащат за мобилни данни, е, че могат да стигат до приложения, поточно видео, уеб поща и други услуги, много от които са спонсорирани от реклами.

Интересът на операторите към приходите от онлайн реклами стана явен тази седмица, когато Verizon Communications обяви, че планира да придобие AOL за $4.4 милиарда. Един от мотивите за тази сделка е разработената от AOL технология за рекламиране.

Притесненията на мобилните оператори са лесно разбираеми. Техните приходи от глас и съобщения са подложени на силен натиск от приложения като Skype и WhatsApp, а самите те не успяват да разработят нови приложения, които да станат популярни сред техните абонати. В същото време агресивната ценова конкуренция в много страни „подронва“ и приходите от мобилни данни.

IDG News Service, Лондон





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X