Интернет

Ericsson: ИКТ променят и обществото, и бизнеса

Владимир Владков

Бизнесът има нужда от мрежи с изключително малко времезакъснение, високата скорост на пренос не е най-важният приоритет за днешните и особено за бъдещите приложения на различни индустрии, включително автомобилната, телевизията, индустриалните приложения, дори геймърските програми, заяви Дъглас Гилстрап, старши вицепрезидент на Ericsson и главен стратег на компанията, по време на форума за бизнес иновации, организиран от шведската компания в Токио.

Днес в градовете живее почти 60 на сто от населението на Земята, а през 2050 г. над 70 на сто от хората на планетата ще живеят в градове и то предимно в мегаполиси с мащабни транспортни и комуникационни инфраструктури, ползващи огромни енергийни, битови и социални ресурси. „Ако се запитаме за мегаград по света, на първо място се сещаме за Токио, казва Гилстрап. - А Токио е пример и за много пионерски неща, които тук са се случили за първи път. Проникването на мобилни ШЛ услуги тук е 3 пъти по-голямо от средното в света."

Той посочи две области, в които Ericsson активно развива и внедрява свои ИКТ решения – здравеопазването и комуналните услуги. „Тези услуги са еднакво важни и за хората в отдалечените райони, и за жителите на мегаполиси като Токио, посочи той. - За е-здравеопазването Ericsson предлага отдалечено наблюдение на пациенти, включително таблетно решение, позволяващо на лекаря да следи отдалечено в реално време здравословни показатели на рискови или трудноподвижни пациенти."

В областта на комуналните услуги Ericsson e внедрила стотици хиляди интелигентни електромери, като ползите са и за двете среди – потребителите знаят винаги колко електроенергия потребяват, управлявайки своите потребности според гъвкава ценова схема. От друга страна, дистанционното отчитане пести на компаниите време и пари. „Ако над тези смарт електромери се инсталира подходящо софтуерно решение, те могат да управляват по-добре подадената електроенергия, така че системата става по-устойчива и предвидима", заяви Гилстрап.

Технологични иновации

Големите градове поставят на сериозно изпитание и операторите, и доставчиците на услуги, и производителите на ИКТ решения като Ericsson, каза още вицепрезидентът на компанията. Той даде за пример иновативна разработка за „умни улични лампи". „Тези стълбове за улично осветление могат да се превърнат в нови макробазови станции, да се ползва и за зареждане на електромобили, да предоставят иновативни и устойчиви нови услуги, туристическа информация, да се превърнат в генератор на нови приходи за града", каза Гилстрап.

„В Токио урбанизацията е много напреднала фаза, Япония е фокусирана върху високите технологии, имат много конкурентна потребителска електроника, масово се използват мобилни данни, това е трета в света страна по брой LTE абонати, развити са онлайн игрите, мобилните портфейли. Тук пазарните фактори работят - инфраструктурните доставчици се стремят да предложат мобилно видео, крайните потребители го искат, екосистемата работи.", добави той. Пазарът все повече се движи към облака, към доставката на нови услуги през интелигентна мрежа (OTT), към отворени устройства и съдържание, допълва главният стратег на Ericsson.


Ericsson: ИКТ променят и обществото, и бизнеса

© Владимир Владков, Computerworld.bg

Мнението му бе подкрепено и от останалите говорители, сред които Чарли Ватанабе, заместник генерален директор на отдел „Информация и комуникации" към японското Министерство на вътрешните работи и комуникациите. Square Enix, доставчик на някои от най-търсените игри, обясниха, че бизнес моделът им и начинът на предоставяне на достъп до приложенията се е променил вследствие на бързия достъп до мрежата – от мощни хардуерни конзоли с бързи процесори и големи дискове към онлайн обработка на игровите приложения в отдалечени специализирани центрове за данни. А BBC е въвела експериментално допълнителна услуга, която нейните зрители да ползват, докато гледат предаваният по обществената британска телевизия. „Услугата се предоставя на мобилното устройство на зрителя (таблет или смартфон), като му дава възможност за 360-градусов изглед към обект, даван в момента по телевизията, обясни Дан Симънс, репортер и продуцент в BBC. "Този допълнителен слой се заснема от специален екип и оборудване за 360-градусов зрителен ъгъл, включително от хеликоптер", добави той. По този начин телевизията се стреми да запази лоялността на своите зрители.

В Япония ИКТ инвестициите

в грижата за възрастните хора и в други социални услуги растат непрекъснато, посочи Чарли Ватанабе от японското министерство на вътрешните работи и комуникациите. Страната е разработила своя ИКТ стратегия, която включва както подготовка на най-модерната ИКТ инфраструктура в света, така и подготовка на услуги, които да ползват тази инфраструктура. Националната ИКТ стратегия, приета през март 2013 г., е фокусирана върху решаването на редица проблеми в японското общество и бизнес среда с помощта на ИКТ технологиите. Тя е базирана на тенденциите в 4 ключови области - Големите данни, облачните изчисления, сензорните мрежи и масовото навлизане на смартфоните и другите интелигентни устройства. „Все повече данни вече се събират в смартфоните тях и променят ежедневния ни живот, а и ИКТ политиката", каза Ватанабе.

По думите му, ИКТ решенията ще добавят висока стойност към съществуващи индустрии, а и ще създават нови индустрии, ще помогнат за решаване на социални проблеми. Технологиите за анализ на големи данни например биха донесли 1,15 трилиона йени повече на японските търговци на дребно в областта на текстилната промишленост, дрехите и продажбата на храни и напитки. Приносът на Big Data инструментите за промишлеността се изчислява на 4,79 трилиона йени, основно заради намаленото време за поддръжка на машините, а в транспорта намалените задръствания ще осигурят още 1,43 трилиона йени, показват разчетите на японското министерство.

Сред приоритетни проекти по отношение на новите икономически сегменти са многократното използване на данните, създаването на нови услуги за съдържание и земеделие, базирано на ИКТ. В социалната област приоритетите са предпазване от бедствия, здравеопазването, ефективното използване на ресурсите. „Японското общество застарява и решаването на социалните ни проблеми в тази област чрез ИКТ средства може да послужи за пример и в общества, в които този проблем чука на вратата", каза Ватанабе.

В стратегията е записано създаване на т.нар. общество „Smart Platinum" чрез установяване на модела за ИКТ базирано здравеопазване (предимно в областта на превенцията на болести), разширяване на национална мрежа от е-здравни досиета EHR (Eletronic health record), както и подобряване на ИКТ грамотността на възрастното население. По отношение на ресурсите ИКТ ще осигурят икономически ефект в размер на 20 трилиона йени до 2020 г., като помогнат за ефективно използване на водата (бързо открива на изтичания), на храната, на минералите чрез реализация на сателитно базирана широколентова комуникация за морските територии и др. Ватанабе наблегна и върху ускорено използване на геопространствени данни (g-space) чрез създаването на единна платформа за споделяне на геопространствени информация, която в момента е разпокъсана между правителствени служби и частни компании. Отварянето на тази информация ще създаден пазар за над 82 трилиона йени от свързани с g-space услуги през 2020 г., каза още Ватанабе.

Сред приоритетите в ИКТ стратегията е и създаване на ИКТ смарт градове в Япония, като това е задача не на централното правителство, а на местните кметове, които ще създават смарт градовете, подкрепени от бизнеса, гражданите, академичните среди и правителството, допълни Джон Росант, основател и председател на фондация „Нови градове". 





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X