Интернет

SEO верификацията от трета страна – наистина добра идея

Computer World

SEOОткакто случаи като този на JCPenney или на Overstock привлякоха общественото внимание, грижите за доброто състояние и класиране при търсене на един уеб сайт стават все по-важни. И уеб домейните на двете компании бяха тежко наказани от Google заради използване на техники, които противоречат с правилата на водещата търсачка в света, или иначе казано заради Black Hat SEO.

В Бразилия през февруари тази година се случи нещо много подобно. Decloar.com, голям уеб сайт за пътувания, обхващащ испано- и португалоговорящи страни, изчезна от резултатите на Google, тъй като екипът на търсачката е открил, че между ноември 2010 г. и февруари 2011 г. над 700 000 входящи (inbound) линка са били поставени навсякъде в глобалната мрежа. В резултат Google изтри от индекса си всички URL-и на Decolar, така че онлайн „присъствието“ на компанията не достигаше до страниците с резултати на търсачката, дори и при изписване на думата Decolar или при използването на оператора за запитвания „site:“, който позволява на всеки потребител да получи списък с индексирани страници на даден домейн (напишете site:computerworld.bg в Google, за да видите).

Това е истинско бедствие за един бизнес, чиито приходи идват главно от е-търговия. Сега компанията използва телевизионни реклами, което е много по-скъпо от прилагането на позволени White Hat SEO техники.

За да избегнат такива проблеми, много организации днес наемат независими консултанти, които да се грижат за оптимизацията за търсачки. Например една международна компания за хранителни продукти наскоро нае SEO консултанта Флавио Раймундо от бразилската SEO фирма Linkbuilding.com.br, за да анализира дали и евентуално как нейния уеб сайт е бил компрометиран от SEO техники, приложени от друга SEO компания. Данни за резултатите обаче не могат да бъдат оповестени.

SEO верификация от трета страна

SEO верификация от трета странаСпоред Крис Богс, CEO на американската Search Engine Marketing Professional Organization (SEMPO), използването на такива услуги е препоръчителна практика. „Верификацията от трета страна на приложените SEO тактики е вероятно умно решение за всяка компания – казва той. – Един от основните начини, по които SEO агенциите получават работа, е чрез предоставянето на оценки на настоящото органично представяне и посочването на сфери, където е нужно подобрение.“ Богс изтъква, че нови промени в алгоритъма на Google или другите големи търсачки може да променят перспективата, от която се изпълнява верификацията.

Бившият президент на SEMPO Бил Хънт вижда добри възможности за SEO фирмите да докажат способностите си чрез солидна работа, но без Black Hat похвати. Причината за избягването на непозволените методи е, че ако те бъдат засечени, това може да има сериозно негативно отражение не само върху клиента, но и върху изпълнителя на оптимизацията.

Хънт вижда верификацията от трета страна като засилваща се тенденция, която може да бъде атрактивна за много SEO доставчици. „Ще има някои предприемачи, които ще ще използват това като страхотна възможност и ще изградят нов одитен бизнес“, казва той.

Някои SEO фирми ще харесат идеята за независим одит, защото този одит може да докаже колко добри са в услугите си“, посочва SEO консултантът Габриела Саннино, CEO на Level343.com. Но според нея, избирането на една компания за провеждането на верификация е трудна задача. „Иронията е, че е възможно да наемете независим одитор с малко опит, който идва и разрушава репутацията на един отличен SEO доставчик“, подчертава тя.

За разследващия SEO консултант Алън Блейуайс търсенето на такива услуги е добра предпазна мярка, но все още малко го правят. Когато някой потърси SEO специалист, „то винаги е защото той или иска видимост за пръв път, или иска по-добра видимост от преди, или иска да поправи проблемите, които са му създали проблеми, най-вече, за да възвърне видимостта си“, споделя той.

Според него, одитът от трета страна не е само въпрос на откриването на непозволени техники или други проблеми, но е и силен аргумент, който един бизнес може да ползва, когато дойде време за договаряне или предоговаряне на тарифата на неговия SEO доставчик.


Black Hat SEOА ако засечем Black Hat?

Често, ако един клиент открие, че неговият SEO изпълнител прилага непозволени техники върху сайта му, няма релевантни последствия за доставчика, смята Бил Хънт. „В повечето случаи SEO компанията не получава друго наказание от това да загуби бизнеса си с този клиент или да получи лоша репутация, ако бъде публично изобличена. Работил съм с някои големи компании, които включват в договорите си, че не можеш а използваш техники, които търсачките са идентифицирали като нарушение на своите условия или насоки“, коментира той.

И опитът на Крис Богс показва, че малко може да се направи срещу SEO фирмите, използващи Black Hat, като спасение е изпипаният договор. Но алгоритмите постоянно се менят, така че оптимизацията за търсачки е непредвидим проект, зависещ най-вече от усилията и опита на консултантите. Така че понякога е трудно да се начертае раница между правилно и неправилно, както и да се окачестви дали евентуалният незадоволителен краен резултат е плод на недостатъчни усилия или на промяна в търсачките.

Ако използваната тактика със сигурност е била Black Hat, тогава някои адвокати биха се заели със случая, особено ако такива ситуации станат по-чести“, счита Богс.

Габриела Саннино отбелязва, че последствията може да са свързани със законодателството. „Ако SEO доставчикът е в държава, която счита това за измама, той може да се сблъска с юридически проблеми. В зависимост от бюджета на клиента, има и определена възможност за граждански процес за неизпълнение на услуги, независимо дали SEO изпълнителят е нарушил някакви закони. И, разбира се, той губи клиент и получава лоша репутация в индустрията – предупреждава тя – Фрустриращо е да виждаш хора, твърдящи че са SEO специалисти, да развалят репутацията на индустрията ни.“ Според нея, наличието на регулатор в оптимизацията за търсачки би било добре дошло за SEO бизнеса.

В повечето случаи собственикът на сайта просто иска нещата да бъдат оправени“, казва Алън Блейуайс, който е разследвал случаи, в които са били въвлечени и хостинг доставчици и домейн регистри. Но когато пострадалите клиенти го питат дали да започнат съдебен процес, той отговаря, че най-важното е да се обсъдят разходите и рисковете от финансова гледна точка. „Обикновено е по-добре за собствениците на сайтове просто да продължат напред заради това колко изстискващо може да е едно дело“, казва той.

Black Hat заслужава ли си?

Според Флавио Раймундо, не всичко може да се класифицира строго като Black или White Hat SEO и се изисква много добра воля при изпълнението на независим одит. „Ако следвахме стриктните препоръки на Google, един уеб сайт нямаше да е нещо повече от бял HTML фон с .txt надписи“, казва той. Затова, ако един клиент иска да използва SEO верификация, трябва да се внимава да не се объркват лошите практики с неволните грешки или липсата на опит в оптимизацията.

Черно, бяло, сиво – това са наистина емоционални концепции – подчертава Габриела Саннино. – Моето лично мнение е, че един одит не трябва да класифицира техниките по какъвто и да друг начин освен „работи“ и „не работи“. Като независим одитор моята работа на е да класифицирам. Работата ми е да откривам какво е направено и след това да информирам клиента.“ Но ако тя се натъкне на техники, които не се припокриват с нейната гледна точка за оптимизация, тя ги изтъква пред клиентите си заедно с обяснение защо те са погрешни и водят до проблеми.

По отношение на ефективността на Black Hat от гледна точка на разходите Саннино смята, че има много аспекти, които трябва да бъдат разгледани, преди да се достигне до сигурно мнение за предимствата на техниките за заблуждаване на търсачките. „За първоначалните разходи нямам идея. Black Hat оптимизацията вероятно е по-евтина, отколкото изглежда, че може да бъде. Например, ако използвате спам с коментари, знаете, че тези коментари не съдържат нищо друго, освен спам линкове като техника за вдигане на класирането на клиента си, и според мен, прилагате Black Hat техники. Това е евтино, защото не трябва да вложите каквото и да е време или мисъл в него“, казва тя.

Крис Богс наблюдава прилагането на непозволени похвати е много силно конкурентни сегменти, например финансовия или фармацевтичния. Според него, в тези сегменти има достатъчно пари, за да е допустимо залагането на Black Hat.

Също така заблуждаването на търсачките е нещо, за което клиентите може да си струва да помислят при някои конкретни бизнес модели. Това важи за случаите, когато поръчителят е необходимо да получите резултати относително бързо и приема риска от потенциалната загуба на домейн или друго наказание.

Но когато става въпрос за консистентно и сериозно уеб присъствие, White Hat SEO е правилният избор, убеден е Богс. И все пак дори и оптимизаторите „с бели шапки“ може да използват някои сиви подходи, но Black Hat вероятно не трябва да се прилага, ако клиентът разполага със силна марка или домейн, или е много загрижен за тях.

По отношение на цените, Богс не вижда разлика между Black и White Hat SEO.

И Бил Хънт предлага към всеки отделен сайт да се подхожда аналитично с помощта на одити, които да помогнат на клиентите да разберат настоящото си състояние.

За това колко разходоефективни може да бъдат непозволените техники за един сайт Хънт казва, че една наистина резултатна Black Hat SEO програма обикновено струва много търпение и усилия. Такава работа не е нито евтина, нито бърза.

Computerworld Бразилия

Изображения: www.sxc.hu





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X