Интернет

Интелигентният град има мултиплициращ ефект върху екология, гражданите и бизнеса

Computer World

Владимир Владков
По-екологичен начин на живот и по-удобен начин на придвижване на столичани чрез работа по проекти в сферата на възобновяемите енергийни източници (ВЕИ), транспорта, екологията и енергийна ефективност за развитие на София като устойчива среда е основна цел на Софийската община, заяви кметът на София Йорданка Фандъкова по време на конференцията „SMART CITY“, която общината организира съвместно с 3Е-news.net. В Столична община са стартирани 10 инвестиционни проекта, които изпълняват тази задача. „Пускането в експлоатация на втория метродиаметър през 2012 г. с обща дължина 13 км (проектът, осигуряващ най-екологичен транспорт), ще се осигури намаляване на автомобилния трафик поне с 25 на сто. Метрото ще превозва по 400 000 пътника дневно, или около 50 000 в час, при средна скорост на пътуването от 80 км в час, като делът на метрото в столичния транспорт ще достигне 38%, заяви Фандъкова. - Предвиден е и проект за модернизация на градския транспорт, а 20 кръстовища в София ще бъдат с интелигентно управление на светофарните уредби.“ Сред останалите проекти Фандъкова отличи първата в страната инсталация за преработка на сметищен газ, която захранва с електричество над 1700 домакинства. Освен това в момента се изграждат 7 км мрежа от велоалеи в кв. Младост, започва строежа и на алея по бул. Гоце Делчев, която ще свърже съществуващата алея за велосипедисти по бул. Борис III с Южния парк. „Целта е през 2013 г. в София да има над 100 км велоалеи“, каза Фандъкова. Същевременно Столична община стимулира използването на електромобили, осигурявайки безплатни паркоместа в „Синята зона“ за тези еко превозни средства, допълни кметът на София.


„Електромобилите предоставят изключителни възможности
за България с мултиплициращ ефект върху много сектори – наука, образование, индустрия, екология“, допълни Евгени Ангелов, зам.-министър на икономиката, енергетиката и туризма. Той заяви, че в министерството се обсъжда вписването на електромобилите като зелени обществени поръчки. „Имаме силно развит енергиен сектор и производство на екогорива, качествен потенциал от инженери по енергетика и електротехника, ниски данъци и сравнително евтина електроенергия. В същото време замяна на 20% от съществуващия автопарк с електромобили не изисква инсталиране на нови енергийни мощности“, допълни Ангелов. Той смята, че т. нар. умни грид мрежи ще дадат възможност за изглаждане на пиковете. „България е една от 9-те държави, които се присъединиха към Съвместната декларация за електрическата мобилност в Европа, като до средата на 2011 г. ЕС трябва да изготви общи стандарти за производство и зареждане на електромобили, допълва зам.-министърът. Мартин Заимов, председател на Асоциацията на електрическите превозни средства, заяви, че живеем във време на революционни промени, като целта, обявена от ЕС е 50% намаляване на ДВГ колите в градовете до 2030 г. и пълната им забрана до 2050 г. „Само през 2010 г. в ЕС за горива са изразходвани 210 млрд. евро, обяви Заимов. - Пазарът на автотранспортни горива у нас е 5,9 млрд. лв., които са генерирали общо 26 109 GWh енергия. В същото време едва 20% е ефективността на ДВГ, което означава, че за 1 МWh енергия плащаме по над 1100 лв. „В същото време нашето Народно събрание използва близо 200 големи автомобила, а в шведския парламент те са само 3. Време е да слезем от големите автомобили и да ползваме по-ефективно алтернативи средства за транспорт“, добави Заимов. Пилотен проект за изграждане на зарядни станции за електромобили в София е стартирала фирма RENERGY, обяви нейният представител Никола Газдов. Според него до септември тази година в София трябва да има монтирани 5 до 8 зарядни станции, като в рамките на 1 година електромобилите ще зареждат безплатно там. „Проектът предвижда последващо инсталиране на зарядни станции във Варна, Пловдив и основните пътища. Siemens България е технологичен партньор на проекта, както и немската RWE, а финансирането е от ЕБВР. „В Австрия например е изчислено, че 20% дял на електромобилите в целия автопарк ще доведе до едва 3% ръст на енергийната консумация. Все пак масовата употреба на електрическите коли налага въвеждане на умни мрежи. Изискват се и по-големи стимули за гражданите и компаниите да придобиват електромобили“, допълни Газдов. Той призна, че в света все още няма добри бизнес практики за връщане на вложените в зарядните станции средства. „Не е тайна, че подобна инвестиция не се връща в следващите 3 до 5 г. Все пак очакваме, че след 2013 до 2015 г. в Европа ще има повече електромобили, ще се либерализира и енергийният пазар в България, ще бъдат натрупани и добри практики за „самоиздържане“ на подобни инсталации.

Градовете консумират 75% от цялата енергия в Европа
и изхвърлят 75% от СО2, заяви Педро Балестерос, координатор в DG TREN за Интелигентна Европа. Затова градовете имат най-голям потенциал за намаляване на парниковите емисии особено по отношение на енергийната ефективност на старите жилищни сгради, които по този показател са просто „ужасни“, каза Балестерос, един от инициаторите на т.нар. „Спогодба на кметовете“ (Covenant of Mayors), подписана вече от близо 2500 общини в Европа. Нейната цел е превръщане на градовете в „удобни за живеене“, ниски енергийни сметки за гражданите, както и осигуряване на повече работни места. Споразумението предвижда градовете да успеят да постигнат намаляване с повече от 20 на сто на въглеродните емисии до 2020 г., което е записано като цел на целия ЕС. „Това е „директна“ задача на градските управи, която включва интелигентен трафик, енергийно ефективни сгради, умни енергийни мрежи“, заяви Балестерос. Платформата „Спогодба на кметовете“ обединява неправителствени организации, банки, ЕС институции, местни и регионални енергийни агенции, местни власти и техни асоциации и сдружения. Според Балестерос постиженията на участващите в споразумението включват 132 млн. тона CO2 емисии, спестени за една година (78 млн. от по-малко коли, 22 млн. от изгорени въглища), 25 000 работни места. „Около 4% от Европейския фонд за регионално развитие може да бъде вложен във ВЕИ и ефективност на сградите, като потенциалът за целия ЕС е 8 млрд. евро“, добави Балестерос. Той обясни, че за няколко месеца общинската администрация на Дъблин е свалила с 13% енергийното си потребление чрез изключване на лампи, принтери и монитори, които не се ползват в момента. Петър Трайков от Столична община заяви, че през 2011 г. в София е стартиран демонстрационен проект за елекотромобилност, с оценка на поведението на потребителите и моделите за използване на превозните средства. Освен това общината е подписала меморандум с ЧЕЗ България за въвеждане на електромобилите в София за срок от 5 г., замяна на транспортни средства с ДВГ с електромобили, осигуряване на паркоместа, намаляване на достъпа на МПС на най-необходимите пътни артерии, където ще има алтернативен транспорт. Любомир Христов от Столична община обяви, че столицата изгражда интелигентна система за градския транспорт, която струва около 5,5 млн. лв.. Тя ще обхване 20 от най-натоварените кръстовища, като 750 от автобусите, тролеите и трамваите, които минават през тези кръстовища, ще бъдат оборудвани с устройства за регулиране на трафика. Косвените спестявания от реализацията на проекта обаче се оценяват на около 130 млн. евро, а разходите за енергия ще бъдат намалени с 15%. Дойчин Чолаков от Siemens България обяви, че компанията ще изпълнява проект в Община Добрич за близо 1 млрд. лв. чрез регистрираното дружество Siemens Project Ventures. В Пловдив Siemens изгражда в ТЕЦ – Север смесен тип (когерационна) централа с инвестиция на EVN в размер на 100 млн. лв., а в Сливен вече е завършен проект за подмяна на 11 000 лампи за улично осветление, които се управляват през GSM връзка с модерен център за управление. „Чрез новата система община Сливен реализира спестявания в размер на 62% по-малко електроенергия за осветление“, заяви Чолаков. Той обясни, че към основните три подразделения на Siemens скоро ще бъде добавено ново под името "Инфраструктура и градове", което ще се занимава с големи инфраструктурни проекти. Стефан Хилд от IBM заяви, че по-важно от внедряването на различни технологични решения като електромобилите, умните енергийни мрежи и енергийната ефективност на сградите е да се промени поведението на хората, които да осъзнаят как те влияят върху енергийното равновесие. „В момента в цяла Европа електроразпределителните дружествата „настръхват“ пред мисълта за многобройни електромобили, зареждащи едновременно акумулаторите си през нощта. Необходимо е спешно вграждане на интелигентност в енергийната система“, добави той.


Интелигентният град има мултиплициращ ефект върху екология, гражданите и бизнеса

© Computer World, Computerworld.bg





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X