Предприемачество

Пазарът на малки и средни компании навлиза в застой

Computer World

Бумът на пазара на малки и средни компании е достигнал своя връх в глобален мащаб и влиза в период на застой и отстъпление. Това е заключението на тримесечно проучване на брокери и консултанти, подпомагащи собственици и купувачи при организацията на сделки по придобиване на малки и средни бизнес организации. Изследването е дело на екип от Graziadio School of Business към Pepperdine University и две индустриални групи - Международната асоциация на бизнес брокерите и M&A Source.

На първо място, резултатите сочат, че собствениците, които се надяват да продадат своите компании, имат значително по-песимистични нагласи за плановете си, отколкото преди година. Проучването, което разглежда компаниите на стойност до 50 милиона долара, установява, че нагласите са променени негативно най-вече сред собствениците на предприятия в диапазона 1 - 2 милиона долара - 6 процентни пункта спрямо предходната година.

Това е първият път от години, в който четири от петте групи организации (разпределени според пазарната капитализация) отчитат отлив на интерес. Това е знак, че пазарът може да е достигнал своя връх. Все повече хора очакват сериозни промени и през следващата година или две”, коментира Крейг Еверет, директор на проекта Private Capital Markets Project на Pepperdine University.

 В сегмента на компаниите, чията пазарна стойност е в границите между 5 и 50 млн. долара, настроенията са значително по-оптимистични. Броят на собствениците, които са оптимисти за продажбата на своите организации в него, е нараснал с 4% спрямо предходната година.

Въпросното проучване, проведено през първата половина на април, потвърждава констатациите на друго такова, публикувано в края на април от BizBuySell.com, онлайн пазар за малки бизнеси. Според тях броят на затворените сделки за продажба на малки компании през първото тримесечие на 2019 г. е с 6,5% по-нисък от същия период преди година. Спад се забелязва и през четвъртото тримесечие на миналата година – 6%.

Към момента авторите на доклада не съобщават какви са причините за отлив на интерес към малките компании на пазара, но една от тях може да е свързана с покачване на лихвените проценти в САЩ - Федералният резерв ги повиши с четири пъти само в рамките на миналата година и общо девет пъти от 2015 г. насам, което прави по-малко изгодно финансирането на подобни сделки. Очакванията за проблеми в световната икономика също отказват някои от потенциалните купувачи. Според Еверет обаче собствениците на подобни организации не трябва да се притесняват за самата продажба на своите компании, тъй като горепосочените фактори няма да повляят на цялостния интерес на инвеститорите, а ще се отразят предимно на цените.

 





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X