Предприемачество

Заразителен ентусиазъм и безценни практически съвети предаде StartUP 2010

Computer World

При препълнена зала лекторите, организаторите и партньорите се раздаваха за предприемаческото общество в двата почивни дни.


“Когато предприемачите стартират, те искат да бъдат успешни. Първата мисъл, която идва в главата на предприемача, е да направи уникален продукт, за който никой никога не е чувал и има уникални характеристики, които могат да разбият конкуренцията и да спечелят сърцата на потребителите. Това е прекрасно. Всеки от вас, който има такава идея, убеден е в нея и знае, че пазарът ще я приеме, ние бихме го насърчили да то направи. Но от 100 предприемача едва ли и 99 ще могат да измислят такъв продукт, с който да бъдат толкова иновативни. Добрата вест е, че освен продукта има и друга много мощна възможност да бъдете уникални, да спечелите потребителите и да сте уникални на пазара – това е бизнес моделирането (моделиране на бизнес процесите в организацията)”, заяви Цветелина Тенева пред младежите в препълнената зала по време на провелата се на 16 и 17 октомври конференция StartUP 2010. Златен партньор на StartUP 2010 бешe компанията за хостинг услуги СуперХостинг.БГ. Сребърни партньори бяха Strategize!, CEED България ("Център за предприемачество и управленско развитие") и др.

Най-голямата пречка пред стартиращия предприемач е страхът от провал. Именно тази тема разгърна Атанас Юруков, един от създателите на Favit - иновативната платформа за таргетирано търсене и разпространяване на уеб-съдържание на компанията Interactive Media. Около 95% от начинаещите бизнеси се провалят. Предприемачите трябва да се подготвят, че ще търпят провали. Провалът (грешката) не трябва да се възприема като неудача, а като натрупани опит, нови знания и поуки и възможност за създаване на нови успешни идеи. “Фокусирайте се върху създаването на продукта, а не толкова в участията по състезания за технологично предприемачество”, беше водещият съвет на Георги Къдрев от Imagga – компанията, създала StоckPodium – Интернет борса за търсене на цифрови изображения на принципа на визуална подобност (сходство). Фирмата спечели националния кръг на състезанието за технологично предприемачество и иновативни бизнес идеи NovaTech 2009, част от Intel Challenge Europe.

През тази година Imagga с лекота спечели seed инвестиция от състезание в Гърция, но оттам с огромни трудности успява да реализира сделка, като в процеса на преговори на екипа се налага да научи “езика на бизнеса” и една камара юридически закони и термини. Тази година проектът бе излъчен като победител от България от онлайн конкурса на Intel Challenge Europe и се включи в регионалния финал. “Правете оптимистични прогнози за реализацията на проекта си и не се оставяйте на разочарованието, дори да не се справяте с нещо”, заключи Къдрев. Изборът на екип се базира на следните фактори – съвместимо ДНК (дали ще се разбирате добре), допълващи се умения (да допълвате взаимно своите компетенции), мулти-дисциплинни качества (не да разбират единствено от писане на програмен код), да могат да ходят по вода – т.е. да са изключителни специалисти.

Това заяви Ивайло Ленков, основател на щатската софтуерна компания NetClime. Според него, нужно е предприемачът да направи задълбочена проверка на своите потенциални партньори. “Вие търсите хора, които са готови да поемат някакъв риск, срещу възможността в бъдеще това да донесе по-голямо удовлетворение от това всеки ден да работиш в една и съща компания и да се занимаваш с цялата бюрократщина, която е нехарактерна за стартъп компанията”. Подложете кандидатите на стрес-тест – представете им най-песимистичния сценарий, преценете реакциите и подготвеността им. “Не всеки може да работи в стартъп, хората, които имат качествата и нагласата да работят в стартъп успяват да създадат продуктите, които ще дефинират индустрията, в която те работят, след години. Всички иновационни технологии се раждат в стъртъп – това е идеалната среда за иновации”, допълни Ленков.

Следващ съвет от експерта беше “търсете второ мнение и приемайте съвети”. Той инструктира предприемачите и да интервюират кандидатите поотделно. “Ако искаш да не си развалиш отношенията с приятелите и роднините, не ги прави част от ядрото на стартъпа. Статистиката показва, че подобен подход не работи добре”. Хора, чието самочувствие надхвърля познанията им, както и кариеристи, свикнали да получават бонуси и повишения, нямат място в основния екип на стартиращия бизнес, изтъкна Ленков. Хора с предразсъдъци, песимисти, не са подходящи за стартъп. Начинаещият бизнес трябва да вярва, да е ентусиазиран и да вярва в реализацията на идеята си. При стартиране на бизнеса трябва да започнете с минимален екип, посъветва Ленков. В процеса на избистряне на идеята се налагат множество итерации. “Всеки стартъп допуска грешки в началото, това е част от процеса.

С малък екип, цената на грешката ще е по-ниска”, обясни шефът на NetClime. 50 процента от шансовете да задържите ядрото на екипа си докато бизнесът се утвърди като успешен се коренят в избора на правилните хора. 49% зависят от това дали стартъпът си заслужава – т.е. дали ключовият екип усеща фирмата като част от себе си и вярва в идеята. Останалият 1% са други фактори. “Обикновено в началото стартъпите разполагат с известен капитал, който предприемачите решават в какво да инвестират. Най-често парите отиват за кафемашина, Mac-машини, удобни столове и бюра, широколентов Интернет, фокус върху потребителя. Предполага се, че всичко това трябва да доведе до успех на продукта. Успехът обаче зависи и от променливите по пътя. Проблемите се появяват, защото предприемачите разсъждават като потребители. Дори когато продуктът е успешен, това не означава, че и бизнесът е успешен и устойчив. Когато бизнесът ти е устойчив, има кой да ти помогне в проблемна ситуация”, разказа Явор Иванов, основател, на социалните мрежи Svejo.net и Fanopic. Той разкри и ключът към създаването на устойчив бизнес.

Предпоставки за устойчив бизнес:
детайлен бизнес план краткосрочни цели дългосрочни цели комуникация изграждане на култура – ценности на компанията, лични ценности, начин на комуникация и уникален подход на компанията. 50% от рисковите инвестиции в Европа се случват във Великобритания, разкри Марин Илиев, инвестиционен мениджър във фонда за рискови инвестиции NEVEQ. Израел е най-напреднала по отношение изграждането на екосистема за предприемачество и рискови инвестиции. В Индия и Китай пък в последните години интересът на рисковите капиталисти към инвестиции бележи бум. Фондовете за рискови капитали (venture capital = VC) печелят от продажба на компаниите, в които инвестират, обясни Илиев. Обикновено те искат 20-40% от стойността на компанията при продажба. Фондовете имат за задача да договарят и структурират сделките, но и помагат на предприемачите и участват в управлението на компаниите. Очакванията за вътрешната норма за възвръщаемост (IRR) – 30-50%

Повечето фондове са на загуба, защото едва 1 от 10 компании, в които инвестира фондът за рисков капитал, са с висока рентабилност. На начинаещия предприемач обикновено не му е нужно да се обвързва с фонд за рисков капитал – такива фондове инвестират само в идеи с огромен потенциал за печалба, което за България означава да има уникална идея с глобален потенциал и насока. Приема се, че предприемачът вече трябва да е развил идеята си и да търси финансиране от порядъка на 200 000 евро, за да пристъпи към обмисляне на инвестиция от VC фонд. По средноевропейска статистика, инвестициите на бизнес ангели обикновено варират от 50 000 до 200 000 евро. Йордан Жечев от рекламна агенция DDB изтъкна както някои водещи тайни от света на рекламния бизнес, в който работи, така и общовалидни максими за всеки начинаещ предприемач. “Ако ще ви е срам от това, което правите, не започвайте бизнес”, категоричен беше Жечев. “Трябва да вярвате в това, което правите.

Ако вие сте уверени, ще можете да убедите и останалите – особено инвеститорите”, изтъкна Жечев. Според него, мит е, че е нужно да имаш много пари, за да реализираш една идея; парите не са всичко. Друга мъдра мисъл от Жечев бе съветът към младежите да не опитват да се харесат на всички, защото това просто не е възможно. “Приемете факта, че ще има хора, които няма да ви харесват”, заключи той. Друго прозрение на Жечев бе, че за да е ефективна една инициатива, тя не трябва да е огромна и мащабна. Предприемачът може да постигне изключително много само със собствения си мозък, нетрадиционна идея (посредствеността убива), няколко съмишленици и скромен бюджет. Липсата на самоцел също е ужасяваща и един предприемач винаги трябва да има отговор на въпроса “защо”.

Сред другите максими са “започнете ли нещо, няма отказване” и “най-добрият помощник е крайният срок”. Александър Ковачев и Милен Цанов от Red Devil посъветваха младите предприемачи да не спират да мечтаят и да работят с партньори. „Използвайте ноу-хау, диверсифицирайте постоянно бизнеса, който създавате, и това ще е сериозна гаранция за успех. Третият важен съвет е „търсете си партньори“. Знам, че това е риск за България и че тук партньорствата по-скоро не издържат повече от 2 години или пък във времето, през което фирмата расте, достигайки определено ниво на добро благосъстояние, хората започват да се променят. Въпреки това, поне поради 2 причини търсете партньори: със съмишленици споделените проблеми са по-леки, а споделените успехи са още по-големи“, каза Александър Ковачев.

Милен Цанов оформи следните съвети към “мечтателите” – предприемачи:
- Не спирай да мечтаеш – силата на положителното мислене;
- Пригответе се за успех; - Следвайте ясна цел и посока;
- Страстно желание за победа;
- Дръжте посоката – само напред и нагоре;
- Готовност за поемане на пълна отговорност;
- Да даваш повече, отколкото получаваш. СНИМКА – папка SMB – Стани Милев от Фондация StartUP






© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X