Е-Търговия

Amazon е поредният гигант, заплашен от глоба от Еврокомисията

Владимир Владков

Европейската комисия започна официално разследване на двойствената роля на Amazon като търговец на дребно и платформа за пазаруване, както и на начина, по който използва данните, взети от независимите търговци.

Европейският съюз отдавна атакува най-големите играчи в ИТ индустрията на базата на антимонополното законодателство, а Amazon e поредната мишена. В съдебното дело ЕК ще се опита да докаже, че Amazon се възползва от своята пазарна сила като водеща платформа за електронна търговия, използвайки тази позиция, за да подпомогне продажбата на собствените си продукти.

"Европейските потребители все повече пазаруват онлайн, каза Маргрете Вестагер, еврокомисар по конкуренцията. - Електронната търговия засили конкуренцията в търговията на дребно и осигури по-богат избор и по-добри цени."

"Трябва да гарантираме, че големите онлайн платформи не унищожават тези ползи чрез антиконкурентно поведение. Затова реших да проучва отблизо бизнес практиките на Amazon и неговата двойна роля като пазар и като търговец на дребно, за да преценя съответствието с правилата на ЕС за конкуренцията", добави Вестагер.

Разследването е базирано на две точки, за които ЕК се надява да докаже, че са антимонополни. Първо, Amazon събира данни за пазарната платформа от своите външни партньори, за да се информира за своите търговски стратегии. Второ, кутията " buy box" е достъпна само за избрани партньори, а Еврокомисията иска да разбере как това влияе върху конкуренцията.

По първата точка, като собственик на всеобхватна платформа, Amazon е запозната с чувствителна информация за независимите търговци на дребно, които продават продукти чрез платформата. Използването на тези "прозрения" за създаване на по-ефективни стратегии за продажби много вероятно нарушава европейските правила за конкуренция, но ако Вестагер може да докаже конкурентно предимство.

Вестагер си извоюва репутация през последните няколко години на постоянно атакуващ някои от най-влиятелните щатски технологични компании. Мандатът й в Европейската комисия приключва през октомври, така че може би тя ще се стреми да направи по-голям удар.

Това не е първият път, в който Amazon влиза в полезрението на Вестагер. През 2017 г. Amazon бе принудена да плати 250 милиона евро от данъци на Люксембург, след като облекчението, което е било предложено на интернет гиганта в периода 2003 до 2016 г., бе счетено за незаконно.

Втората точка се фокусира върху услугата "buy box". Тази функция позволява на потребителите да добавят стоки от някои търговци директно в своите колички за пазаруване. Тъй като не всички търговци на дребно имат достъп до функцията, Европейската комисия би искала да разбере как това влияе върху конкуренцията. Също така не е ясно защо някои търговци на дребно имат достъп до тази функция, а други не.

За съжаление за Amazon тази трудна ситуация не може да бъде разрешена бързо. В такива случаи заради сложността на цифровия бизнес и огромното количество информация, Европейската комисия не е определила краен срок за провеждане на разследването.

Друг елемент, който трябва да се има предвид, е критиката към Amazon в САЩ. Платформата за електронна търговия се оказа враг и на Белия дом, но в друга насока. Сенатор Елизабет Уорън, кандидат на демократите за президентската кампания 2020, иска да забрани на компаниите едновременно да оперират платформа и да продават на нея.

Антимонополно разследване в ЕС, потенциални врагове от двете партии в президентската кампания в САЩ и в различни комисии на Конгреса, които разследват големите технологични компании, а и германската антитръстова власт "души" около центровете й за евентуални противоречия, Amazon не е в най-удобните позиции.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X