Облаци

Cloud Sofia Summit: След 10 години колите ще са автономни

Майя Бойчева-Манолчева

Четири макротенденции бележат развитието на автомобилния сектор в днешно време - автономни коли, свързаност (3G, 4G и 5G), електрически коли и споделени коли. Благодарение на тези тенденции таблото се превръща в дигитално, а малките компютри се консолидират в център за данни. "След десетина години очакванията са, че колите ще са автономни, като за това ще допринесат функционалности, които ще са налице още през следващите две-три години", заяви Анатолий Атанасов, продуктов мениджър в CTO отдела на "Вистеон" по време на деветото издание на международния форум на ICT Media и ISACA-Sofia Chapter "Cloud Sofia Summit 2019", провело се на 20 ноември в София. "Тези тенденции за нас са изисквания, които ни карат да разработваме и въвеждаме нови технологии в колите", обясни още той. По думите му облачните услуги ще се намесят при приложенията и услугите за стрийминг на съдържание, а гласовият асистент няма да играе роля само при контрола на функциите на превозното средство, а ще бъде аналогичен на този, който използваме вкъщи и ще дава възможност да контролираме дома си от колата. Автомобилите ще стават все по-персонализирани и ще разпознават шофьора и пътниците и техните навици. Според него основен проблем ще бъде управлението на големите бази от данни, които умните автомобили ще генерират.


Анита Стоянова, продуктов мениджър, Tesy

Анита Стоянова, продуктов мениджър, Tesy



Въпреки тези тенденции се оказва, че българите още не са готови да използват в пълната си цялост облачните услуги, особено когато става дума за крайните потребители. Само 46% от закупените умни бойлери на Tesy през 2019 година са били регистрирани в облачната система на компанията Tesy Cloud, стана ясно по време на презентацията на Анита Стоянова, продуктов мениджър в компанията. Въпреки че тенденцията е нарастваща спрямо предходните години (за сравнение, през 2017 година само 21% са били регистрирани), страната ни е далеч от другите европейски държави, в които компанията е позиционирана. Пример за това е Холандия, в която близо 100% от закупените уреди са регистрирани и потребителите им използват пълните функционалности на умните решения. "Надявам се,че хората ще започнат да си купуват уредите, които предоставят облачни услуги, за да ги използват наистина", коментира Анита Стоянова. Компанията предлага умни бойлери от 2017 година, като през май тази година пусна най-новия си модел - Modeco. В близко бъдеще производителят планира да разшири продуктовото си портфолио и да включи нови функционалности към продуктите.

Облачни решения

"Сега всички говорим за 5G, IoT и AI. IoT и AI са вече част от ежедневието ни и компаниите се адаптират и внедряват технологиите, а 5G предстои тепърва да бъде внедрен. Тези три технологии създават автономни мрежи, които работят с крайни устройства, за които ние трябва да гарантираме, че са сигурни. Когато говорим за мобилност на компаниите трябва да сме сигурни, че всички рискове са минимизирани и устройствата са защитени. Само тогава можем да помислим за управление и внедряване на тези устройства", обясни Анатолий Богданов, старши технически акаунт мениджър, Samsung R&D Полша. Той представи Knox портфолиото на компанията, включващо решения за внедряване - Knox Configure и Knox Mobile Enrollment и решения за управление - Knox Manage и Knox E-FOTA. В областта на сигурността Samsung предлага платформата Knox за компании. Тя позволява на ИТ администраторите да управляват и гарантират сигурността на Samsung Android телефоните, таблетите и Tizen часовниците.

Облачен КЕП представи по време на форума "Борика". "Идентификацията при издаване е една от най-важните характеристики на услугата, като тя се извършва от доставчика на удостоверителната услуга", обясни Иван Велков, директор "Развитие на продукти и услуги" в компанията. Правната сила е същата като на електронния подпис на физическо устройство и е като на мокрия подпис. Всички изисквания за двуфакторна автетикация са спазени. По думите му ОКЕП има широк спектър на приложение и дава възможност за оптимизация на процесите при клиента. Технологията позволява гъвкаво ценообразуване чрез закупуването на определени пакети с подписи.

По време на форума беше представена и неквалифицираната услуга за електронен подпис - B-Token. При него идентификацията се прави от доверяващата се страна и се изисква enrollement. Намира приложение като софтуерен токън, като средство за SCA и за 3DS. Отговаря в два варианта на изискванията на PSD2 - принадлежност и притежание или знание и притежание.

От Борика представиха и ОКЕП с ограничено използване, който притежава кратка валидност на удостоверението и е ограничен до еднократно полагане върху документ или набор от документи. "Отдалечената идентификация е много по-сигурна и надеждна и за мен е недвусмислено, че това бъдещето развитие и на България", коментира Иван Велков и добави, че в момента във фокуса на компанията е избор на технология за видеоидентификация.

Как да спестим пари чрез използването на Serverless разказа Даниел Манчев, основател на групата на потребителите на Serverless у нас. "Чрез Serverless можем да спестим много пари стига да знаем как да напишем софтуера си правилно. Нямаме отговорност за инфраструктурата и за това как тя работи. Нашата отговорност е единствено кодът, неговото качество и как да го предоставим по възможно най-сигурен начин до вендора", обясни в презентацията си той. По думите му Serverless е по-подходящ за изцяло нов софтуер и за тестови проекти.

Облачна индустрия

52% намаляване на разходите е постигнало подразделението на General Electric - GE Oil and Gas, стана ясно по време на презентацията на Даниел Ранков, съорганизатор на AWS Bulgaria User Group. Компанията е сложила 9000 приложения в публичен облак, част от AWS и така е намалила центровете си за данни от 34 на 4. Според него публичните облачни услуги имат много предимства. Те предоставят гъвкавост да се заемат изчислителни ресурси само тогава, когато са необходими. Това лесно може да се използва в случаи като Черния петък. Другото предимство на услугата е ограничаването на разходите. От една страна, при този модел се плаща едва след като е използвана инфраструктурата. От друга, публичните облачни доставчици купуват сървъри и инфраструктура много по-евтино и предават тези отстъпки на потребителите чрез своите услуги. "Много лесно можем да пуснем нашите приложения и нашата бизнес логика да работят в няколко локации по света. Включително, можем да ги използваме при сценарии за възстановяване след бедствия. Всички AWS региони работят независимо един от друг и, дори и да се счупи в един регион, това няма да се отрази върху другите", обясни той. Според него подходящ вариант за преминаване към облачните услуги е използването на хибридните облачни сценарии. При тях публичният облак може да бъде продължение на съществуващия частен облак или център за данни.


Илтер Аксенджер, ръководител на екип "Софтуерни проекти", Hugo Boss

Илтер Аксенджер, ръководител на екип "Софтуерни проекти", Hugo Boss



90 хиляди евро на година е спестил световноизвестният производител на мъжко облекло Хюго Бос само от въвеждането на виртуалната стая за обучения Virtual Dojo, в която, с помощта на VR очила, служителите сами се обучават. Проектът е част от цялостната инициатива "умна фабрика", която компанията стартира преди три години в най-голямото си производствено отделение в Европа, намиращо се в Измир, Турция. "Най-важното за нас беше да разберем по какъв начин да използваме новите технологии за улеснение на работата", обясни Илтер Аксенджер, ръководител на екип "Софтуерни проекти" в Хюго Бос по време на форума.

Трансформацията на компанията започва през 2016 година, когато въвежда Smart Data Management система, обхващаща 1700 устройства. В резултат, 32 производствени линии използват решението и обработват различни данни и създават отчети. Последователно стартират няколко проекта, включително система, която предвижда дефектите, които могат да възникнат както по време на оперативния процес, така и при работата на операторите и машините. Системата печели награда в тематичен конкурс през 2017 година.

Собствена мониторинг система OPEX е разработила "Фесто Производство". Програмата е създадена според изискванията на вътрешните отдели на компанията и предоставя информация за всички реални процесни параметри и за изпълнението на производствените поръчки в завода, като осъществява връзка на различни нива. "Голямо предизвикателство за нас е да следим в реално време къде са нашите продукти", обясни Иван Иванов, ръководител група "Софтуер и хардуер за тестове" във "Фесто Производство". Компанията има голям завод в София, в който се произвеждат близо 2100 продукти - позиционни сензори, сензори за поток и налягане, продукти за свързаност, свързаност за вентили, електроника за всички заводи в Европа и др. Всяка година от оборота на компанията 8% се отделят за развойна дейност.

Пример за успешно внедряване и преминаване към облачните услуги направиха и от "Виском БГ". Компанията предлага самозалепващо се фолио, пластмаси, машини и др. в три сектора - реклама, строителство и индустрия в четири държави - България, Сърбия, Македония и Румъния. Разнородните сектори и децентрализираната структура е причината ръководството да потърси начини за внедряване на цялостна ERP система, която да се ползва от всяко място и от всеки участник. "Трудностите бяха в няколко направления. На първо място, структурата и развитието на бизнеса в четири държави с различни регулации, две от които извън ЕС. От друга страна информацията, която е необходима на тези бизнеси, за да съществуват и тази, която ние искаме да генерираме от системата, е доста различна, което води до съществени пречки пред управлението на организацията", обясни Борислав Мирчев, изпълнителен директор и съакционер на "Виском БГ". Компанията се спира на решението да използва софтуер като услуга, който й предлага "Балкан Сървисис". Новата система обединява ERP със CRM системата и електронната търговия (която предстои да бъде пусната) в единна база данни. Вече е приключило внедряването на системата в България, а догодина предстои това да се случи и в останалите три балкански държави. В резултат на новата система у нас от компанията отчитат 12% нови клиенти, ръст на поръчките, подобрение на коефициентите за обращаемост на вземанията и на наличностите.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X