Бизнес

Норвежкият облачен специалист Crayon стъпи и в България

Владимир Владков

Създадената преди 17 години в Осло компания Crayon вече има и български офис, който ще обслужва клиенти в регион Адриатика. Компанията, чийто основен партньор е Microsoft и нейните облачни решения, е фокусирана върху подпомагане на цифровата трансформация на различни индустриални клиенти, но чрез оптимално използване на облачни услуги и технологии с изкуствен интелект.

Навлизането в България е важна стъпка за нас, тъй като виждаме голям потенциал в Източна Европа, въпреки че всеки индивидуален пазар не е много голям. Тук обаче дигиталната трансформация на редица сектори тепърва предстои, технологиите са сложни, нужни са специфични умения не само за избора на правилните технологични решения, но и за оптималното им използване", заяви Александър Кутовски, вицепрезидент на Crayon за Централна и Източна Европа. Компанията присъства вече в Македония, Сърбия, България , Полша, Чешка република, Словакия, Прибалтика, Русия и Румъния. "В България имаме 6 служители, но планираме бързо разрастване в бъдеще. Местният екип е много опитен, разбира нуждите на бизнеса и е добра основа за по-мащабното ни проникване тук", допълни той.

Александър Кутовски, вицепрезидент на Crayon за Централна и Източна Европа.

Александър Кутовски, вицепрезидент на Crayon за Централна и Източна Европа.


Crayon България ще бъде ръководен от Оана Пиперова, която е и генерален директор за Адриатика. Доскоро тя беше шеф на друг облачен партньор на Microsoft – SoftwareONE, която в началото на тази година придоби бизнеса на Comparex. "В България и региона има редица фирми, както и поделения на глобални компании, които имат нужда от подходящи облачни решения и разчитат на технологии с изкуствен интелект, за да оптимизират дейността си", каза Пиперова.

Crayon вече има поделения в над 45 страни, като покрива повече от 80 от световния пазар. Акциите й се търгуват на норвежката борса, а капитализацията й е над 350 милиона евро (около 3,56 млрд. норвежки крони), която за 1 година е скочила над 2,5 пъти.

Стратегията на Crayon обхваща 3 нива на партньорство с клиентите. "На първо място е оптимизиране на ИТ активите на компанията. За целта анализираме с какви ИТ системи и приложения работи тя, какви проблеми има в технологично отношение, така че да стигнем по естествен път до второто ниво – трансформиране на бизнеса им в облака, като нашите специалисти дават съвети какви технологии ще се нужни и как те да бъдат внедрени", коментира Кутовски. Следващият етап включва внедряване на решението, обучение на потребители, така че да се адаптират към новите технологии, и накрая предоставяме поддръжка и доразвитие. По този начин осигуряваме 360-градусово пътешествие за цифровата трансформация на клиента.

Компанията предоставя 3 типа услуги – облачни и консултантски, софтуерен и облачен анализ, изкуствен интелект и машинно обучение. "За клиентите е важно да се ориентират точно какви облачни услуги ще използват, как да ги използват оптимално, така че да плащат адекватна и разумна цена за тези услуги", каза мениджърът.

По отношение на анализите – не става дума за контрол на наследени приложения и софтуер, а преминаване към нови бизнес модели, при които обаче клиентите се сблъскват с нови предизвикателства, а доскоро те работеха с ясни лицензионни модели. Днес прогнозируемостта е много важна, клиентите внедрят облачни услуги и им помагаме да оптимизират поведението си в облака, предлагаме други лицензионни модели", каза Кутовски. За целта компанията предлага платформата SAM iQ, която обединява специалистите на Crayon за различни вендори (вкл. MS, SAP, IBM, Oracle, SNOW и др.) и различните отдели на клиента (ИТ отдел, отдел по сигурността, планиране висше ръководство и др.), като на базата на KPI параметри се оценяват постигнатия напредък. Платформата може да се използва и от други партньори на Crayon, които да разработват собствени облачни решения и услуги.

Crayon разработва усилено технологии за изкуствен интелект и машинно обучение в свои центрове за компетентност по целия свят, в които работят над 80 учени в областта на данните. Наскоро е създаден такъв център и в Сърбия, който работи съвместно с учени от университета в Нови Сад. "В тези центрове симулираме какво могат да получат от своите данни конкретни клиенти, моделираме реални сценарии, като предлагаме персонализиран към всеки клиент подход", обясни Кутовски.

Александър Кутовски, вицепрезидент на Crayon за Централна и Източна Европа, и Оана Пиперова, генерален директор на компанията за Адриатика.

© Владимир Владков

Александър Кутовски, вицепрезидент на Crayon за Централна и Източна Европа, и Оана Пиперова, генерален директор на компанията за Адриатика.


"В България има партньори и квалифицирани специалисти, които могат да развиват сложни решения. Чрез тях ще стигнем до малкия и среден бизнес в цялата страна, допълни Пиперова. Освен това развиваме глобална програма за партньорство със софтуерни разработчици, т.нар. "Go To Market". Чрез нея идентифицираме потенциални клиенти на техните решения, помагайки им да навлязат на нови глобални пазари. Стартираме с нея и на българския пазар, на който има много качествени софтуерни разработчици, така че те се фокусират и върху решения за чужди пазари", каза още Оана Пиперова.

Според Калин Димчев, регионален мениджър на Microsoft, навлизането на Crayon у нас е много важно, защото компанията има задълбочена експертиза в сферата на изкуствения интелект, редица внедрявания на модерни решения в САЩ и на други развити пазари, на които годишният ръст на облачните услуги е трицифрен. "В Източна Европа бизнес организациите се намират а в преломен момент и съвсем скоро ще наблюдаваме и тук подобен интерес, като в някои области този интерес е видим. Crayon разполага с експертиза и различен подход към различните клиенти", допълни Димчев. Сред първите клиенти, в които могат да бъдат внедрени тези модерни решения са банките и търговските вериги.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X