Кариера

Джеф Безос се оттегли със стил

Владимир Владков

Джеф Безос се оттегли от поста на главен изпълнителен директор на Amazon с писмо до акционерите, в което направи преглед на постиженията, постигнати под неговото ръководство. Той е заложил на визията за развитие на няколко "фронта", защитавайки своите позиции за взаимоотношенията с работната сила.

Безос има основание да се гордее с постигнатото. Само за 2020 г. Amazon реализира чиста печалба в размер на $21.3 милиарда, увеличи базата от абонати на видео услугата Prime с 50 милиона и те вече са над 200 милиона, наемайки нови 500 хиляди служители. По този начин общата численост на директно заетите в компании му лица надхвърля 1,3 милиона. Умният помощник Alexa свързва над 100 милиона умни домове, а само облачната услуга AWS постига годишен оборот от над $50 млрд. в края на 2020 г.

Макар че тези числа сами по себе си са феноменални, Безос предпочете да говори повече за това каква стойност е създала компанията за своите потребители, включително за крайните клиенти (изчислено от времето, когато Amazon им спести пътуванията до физическите магазини) , търговци на дребно, продаващи през пазарната платформа на Amazon, и клиенти на AWS, както и за неговите служители (заплати и бонуси). По собствените изчисления на Безос, Amazon е създаде над $300 милиарда добавена стойност през 2020 г .:
  • За акционерите - $21 млрд.
  • За служителите - $91 млрд.
  • За външните търговци - $25 млрд.
  • За потребителите - $164 млрд.
  • Общо - $301 млрд.

Трудовите отношения бяха "трън" в очите на Amazon и Безос продължи да защитава мерките на компанията в подкрепа на служителите - от повишаване на минималната заплата до $15 на час (и нейния ефект върху местните икономики и други работодатели) до подкрепа за благосъстоянието на служителите. На този етап Безос обявява следващата амбиция на Amazon да стане най-добрият работодател на Земята и най-сигурното място за работа, като същевременно е твърдо фокусирана върху това да бъде най-фокусираната върху потребителите компания. И трите цели са далеч от първоначалния "скромен" стремеж на Amazon да стане "Най-голямата книжарница на Земята".

Друго нещо, с което Безос се гордее, е "Обещанието за климата" (The Climate Pledge), което Amazon стартира през 2019 г. Неговата цел е да се мобилизира корпоративния свят, за да постигне възможно най-бързо въглеродна неутралност. Към момента 53 от най-големите световни компании са се подписали под този ангажимент, като се обещали да направят своя глобален бизнес въглеродно неутрален до 2040 г., което е с 10 години преди целта, записана в Парижкото споразумение. Самата Amazon се стреми да постигне целта още през 2025 г. Една от ключовите мерки е широкомащабното внедряване на електрически превозни средства за логистика. Както Amazon като компания, така и Безос като частно лице също са направили значителни инвестиции в технологии за чиста енергия.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2021 съгласно Общи условия за ползване

X