Кариера

Индустриална карта на България дава опции за образование и кариера

Computer World

750 от най-големите предприятия в България, над 400 техникуми и професионални гимназии, 51 висши учебни заведения и университети обхваща „Индустриалната карта на България“, представена на 6 април 2017 г. на пресконференция в БТА-София. Създателите на проекта от JobTiger имат подкрепата на община Пловдив, „Клъстер Тракия икономическа зона“ и Българска търговско-промишлена палата.

Инициативата е продължение на „Информационни дни на кариерата“, които се проведоха през януари и февруари 2017 г. за набиране на кадри за едни от най-големите производствени предприятия от Тракия икономическа зона (ТИЗ).


Индустриална карта на България дава опции за образование и кариера

© Computer World, Computerworld.bg

„Над 1000 души дойдоха на срещите с работодателите – една четвърт от тях – 250 вече са в процес на интервюиране за работа в Пловдив. Първите реални назначения са факт и инициативата продължава през май и юни, като прераства в национална, а не само за предприятия от ТИЗ“, обобщи резултатите Светлозар Петров, управител на JobTiger. 

Именно огромният успех на първите срещи с работодателите от ТИЗ е поводът за създаването на Индустриалната карта на България – платформата Industria.bg. Един от въпросите, на които картата отговаря е в кой регион какви кадри има и дава възможност на търсещите работа да намерят по-добра реализация. Освен да помогне за решаването на проблемите с недостига на персонал, проектът се очаква да повдигне отново темата за индустриалната кариера в България и за възможностите за развитие и добър живот, която тя реално дава.

Светлозар Петров заяви, че неоправдано се изтъква тезата, че в България индустрията работи със забавени темпове, а значимо производство няма. „Всъщност в последните години индустриалните производства в страната показват ръст, износът също. Според отчетите от Търговския регистър, само първите 750 производствени предприятия, включени в новосъздадената Индустриална карта, имат годишни приходи за 2015 година от 38 милиарда лева, и в тях работят 225 хиляди души“, изтъкна той.

Стефан Стоянов, заместник-кмет “Образование и бизнес развитие” в община Пловдив, допълни, че Пловдив става все по популярен като сериозен индустриален център, а Тракия икономическа зона е една от големите индустриални зони в Източна Европа. „Над 70 хиляди са заетите в производства в Пловдив и региона и половината от БВП на региона е от производство. Всичко това наред с развитието на другите сектори, доведе до ниска безработица – в Пловдив тя е 3%, а за региона е 6%. Благодаря на JobTiger за това, че обедини компании от региона, които да търсят кадри заедно и които дават още една възможност за кариерно развитие в България.“ Стоянов изтъкна и усилията, които община Пловдив прави за професионалното образованието: „Програмата за дуално образование набира скорост. Миналата година в гр. Пловдив имаше 1 паралелка, тази година ще бъдат 7. Зад всяка една такава паралелка стои компания, която инвестира време и средства.“

“Трайният резултат, който се постига с увеличаването на индустрията в България е факт и той трябва да стане достояние и на младите, за да знаят, че имат бъдеще и реализация в България. Идеята на екипа на ТИЗ е да предлагаме все по-добри условия за инвеститорите, в това число и кадри с добро образование и квалификация. Българите трябва да знаят, че имат реализация и тук. Даваме алтернатива на хората – вместо да работят в Испания, да дойдат в друг български град, където условията са добри, а рисковете по-малки“, коментира инж. Пламен Панчев, председател на “Клъстер Тракия икономическа зона“ и съосновател на ТИЗ.

Чавдар Каменов е оперативен мениджър на Сенсата Технолоджис България, която оперира в Ботевград, Пловдив и София и има над 3000 служители в България в момента. „България е една от най-важните локации за Сенсата, за което свидетелстват инвестициите ни – 100 млн. лева са инвестирани миналата година за новия ни завод в Пловдив, както и за новата ни тестова лаборатория, която е най-голямата за компанията в световен мащаб“, заяви той. Той сподели, че компанията е една от участвалите в първия етап на Информационни дни на кариерата: „Срещнахме се с много хора в градовете. Това беше от голяма помощ за екипа ни по подбор. Сега отново подкрепяме и втория етап от събития, защото виждаме, че това е добра и смислена стъпка.“

Александър Панев, финансов директор на Метал Технолоджи Груп, обединяваща водещи леярни в България, сподели подкрепата си за проекта: “Радвам се, че колегите прегърнаха идеята това, което се прави за Пловдив и ТИЗ да се прави и за цялата страна. Industria.bg има за цел да покаже другата част от истината за България. Ние чуваме половината от истината - че в България нищо не се прави и нещата отиват на зле и тя се популяризира като цялата истина. Това не е вярно. Затова представяме тази платформа – за да имате и другата част от истината и да се види кои са възможностите, които производствата дават за кариера в България, както за българи, така и за чужденци.” Той допълни, че 24 млрд. евро са стоките, които са изнесени в България през 2016 г.: „Зад фасадите на тези предприятия, за които говорим днес, се изработват тези 24 млрд. евро. От тях 68% са изнесени в ЕС, а всички знаем, че в ЕС държат на качествена продукция“.

Industria.bg ще предоставя и възможност на предприятията да проучат ангажираността на служителите си, чрез участие в изследване на ангажираността. Стоян Ганев от „Съдружници по одитно консултиране“ разясни как публикувайки резултатите от изследването, работодателят би могъл да представи себе си по-добре на пазара на труда. „Това че производствените предприятия вече мислят в тази посока е знак, че сред тях има едни модерни и отговорни работодатели“, заяви той.





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X