Бизнес

Кога ще се възстанови въздушният транспорт от удара на пандемията?

Иван Гайдаров

Изпълнителният директор на Boeing Дейв Калхун коментира пред акционерите на компанията в понеделник, че възстановяването на търсенето на самолетни пътувания до нивата от миналата година ще отнеме две или три години. Това се превръща в ново голямо предизвикателство за самолетния производител, който пострада сериозно заради глобалното заземяване на 737 Max преди пандемията от коронавируса.

Boeing се мъчи да намали разходите си на фона на слаб пазар на нови самолети. Този сериозен спад на търсенето в следствие на спада в самолетните пътувания по целия свят е проблем както за Boeing, така и за неговия основен европейски конкурент Airbus, който намали производствените темпове с една трета.

Търсенето на самолетни пътувания в САЩ например е около 5% от това, което сочи статистиката преди година, а авиокомпаниите са приземили повече от една трета от пасажерския въздушен флот в страната. Заради това голяма част от превозвачите планират да отложат поръчките си за нови самолети.

"Намираме се в непредсказуема и бързо променяща се среда и е трудно да се прецени кога ситуацията ще се стабилизира", коментира Калхун по време на годишното събрание на акционерите на компанията, добавяйки, че когато ситуацията се нормализира, "търговският пазар ще бъде по-малък, а нуждите на нашите клиенти ще бъдат различни."

Анулирането на поръчки не е нещо ново за Boeing. Авиокомпаниите спряха поръчки за десетки самолети 737 Max - моделът, който беше заземен през март 2019 г. след две фатални катастрофи, убили всички 346 души на борда на полетите.

Към момента Boeing предлага на служителите си различни гъвкави варианти и доброволни отпуски, но не са изключени и други мерки в тази посока, тъй като компанията се опитва да намали разходите за заплати. Компанията прекратява изплащането на дивиденти, като Калхун е категоричен, че към днешна дата очакванията са да минат години, докато този процес бъде възстановен.

В събота Boeing обяви, че шансовете за придобиване на бразилския самолетен производител Embraer за 4,2 милона долара намаляват.

"Това е дълбоко разочароващо, но достигнахме момент, в който продължаването на преговорите няма да има полза и затова упражнихме правата, определени в споразумението за сделката, за прекратяването ѝ", обяснява Калхун пред акционерите.

Очаква се производителят да намали допълнително вече ограниченото производство на широкопрофилни самолети като 787 Dreamliner. Това се налага, по думите на Калхун, защото международните пътувания ще се възстановят значително по-бавно от вътрешните курсове, което означава, че авиокомпаниите ще се насочат към по-малки модели като тези от линиите Max и Airbus A320.

Boeing ще отчете резултатите за първото тримесечие на годината преди отварянето на пазара в сряда, когато се очаква ръководителите на компанията да очертаят производствения план, активността за набиране на пари и да обяснят дали очакват държавна подкрепа, за да отговорят на предизвикателствата, породени от пандемията.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2020 съгласно Общи условия за ползване

X