Бизнес

Xiaomi с почти 18% ръст, но пандемията заплашва приходите от Европа

Владимир Владков

Много китайски компании може и да са изпитали трудности в тази агресивна политическа среда, но Xiaomi изглежда се справя много добре, ако финансовите резултати за 2019 г. са някакъв ориентир за бъдещето. Все пак отчетеният финансов период е преди големите проблеми, причинени от коронавируса. Xiaomi отбеляза, че със сигурност пандемията има влияние не само върху офлайн продажбите, но и върху производствените възможности, които са натоварени на 80-90%. Най-обещаващият растеж обаче идва от пазарите, на които днес COVID-19 предизвиква хаос и в икономиките, и в обществото.
Както показват данните на Xiaomi, 12-те месеца на 2019 г. са били доста успешни за компанията.
Показател Q4 2019 Годишен ръст 2019 Годишен ръст
Приходи 7956 27,1% 29001 17,7%
Брутна печалба 1105 38,5% 4023 28,7%
От смартфони 4,34 22,0% 15,97 6,0%
От IoT и лайфстайл продукти 2,75 30,0% 7768 40,0%
От интернет услугу 802 41,0% 985 23,0%
Други 68 31,0% 255 85,0%
Данните са в милиони долари
За Xiaomi основният бизнес е със смартфони, но инициативите в паралелни сегменти изглеждат много успешни. Сегментът на IoT системи и лайфстайл продукти е пример за това, като в този сегмент са хардуерни продукти, които все повече се базират разчитат на повсеместната свързаност, но интернет услугите също са интересен сегмент. Малко компании са успешни в опита си да "преследват печалби" за сметка на интернет гиганти, но Xiaomi изглежда набира скорост.
В бизнеса с интернет услуги Xiaomi предприема агресивни действия в множество сегменти. Сред тях са новини, реклами, игри, платформата за електронна търговия Youpin, финтех услуги и телевизионни интернет услуги. Естествено, някои от тези усилия ще се провалят, но за Xiaomi са нужни само няколко, за да успее да укрепи позициите си в света на софтуера и услугите. Тези успехи ще позволят на Xiaomi да изгради доверие, критичната основа за разширяване и за диверсификация.
И въпреки че тези данни са много обещаващи за бизнес, който отбелязва бърз растеж през последните няколко години, голяма част от този ръст се подхранва от международните пазари. Това може да представлява проблем за акционери, които очакват същите резултати и през 2020 г.
През 2019 г. задграничните пазари представляват 46,8% от общите приходи на Xiaomi. Във всеки друг момент международните доставки като двигател за растежа биха били много положително нещо, но в момент, в който COVID-19 е готов да отреже значителна част от печалбите на индустрията, местният бизнес ще трябва да се ускори и да навакса пропуснатото.
Западна Европа, Индия и Латинска Америка са три от областите, в които Xiaomi отбеляза наскоро значителен успех, но всички тези пазари са изправени пред перспективата за рецесия заради коронавируса. Разглеждайки отделните пазари през последните три месеца на 2019 г., Xiaomi успява да стане водещата марка смартфони, събирайки общо 28% пазарен дял. Компанията е на второ място в Испания с 65,7% годишен растеж и завземайки 22,8% пазарен дял, а във Франция и Италия е на четвърто, където доставките са се увеличили съответно с 69,9% и с 206,2%.
Вътрешният пазар в Китай е много интересен. Страната започна сравнително бавно да въвежда 5G в сравнение с Южна Корея и Япония например, но разполагането на 5G базови станции от трите основни мобилни оператора се ускорява с безпрецедентен темп и потребителите сякаш са се включили в тази манията. Наскоро China Mobile заяви, че вече си е осигурила 15 милиона 5G абонамента. Този импулс ще ускори цикъла на обновяване на смартфоните в Китай. Xiaomi държи около 9% пазарен дял и 2020 г. може да се окаже много печеливш период, още повече, ако успехът на задграничните пазари може да бъде пренесен в Китай.
Според последните публикации от Китай обществото се справя с втора вълна от пандемията, така че потребителските разходи могат да се възстановят. Дали това ще е достатъчно, за да се компенсира спадът на международните пазари на Xiaomi, предстои да видим. Западна Европа и Индия са важни двигатели за растеж на амбициозната китайска фирма, но именно това са два от регионите, в които пандемията COVID-19 все още не е овладяна.





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2020 съгласно Общи условия за ползване

X